Microsoft skyddar inställning av standardwebbläsare i Windows

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Som jag har förstått det vill Microsoft ha bort kontrollpanelen, allt ska låsas ner och bli som iOS.. och såklart, det är för din egen säkerhet.

Jag längtar till de tvingar in massa dumheter in på företagsdatorer och hela it-system går på knäna, det ska helst drabba utvecklare av sånt som CAD-program och dylikt så de företag som gör programvarorna får upp ögonen för linux.

Det finns inget parametriskt 3d-cad program till linux som är kompetent som exempel.
Och om vi tittar på industriell automation, exempelvis så kör ABB windows på sina handhållna "manöverpaneler".

Så du kan få en blåskärm från windows och se roboten kasta iväg ett verktyg eller arbetsstycke i full fart. Och dessa kan ju väga upp till några hundra kilo

Näe, vadå "maskinsäkerhet" ?

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt sett är det väl ganska rimligt att program inte ska få ställa in en del inställningar hur som helst i OSet.
Det är ett ganska bra skydd.
Android har samma upplägg på flera ställen där apparna inte får ändra behörigheter i android utan man måste själv välja en del inställningar i systemmenyer åt appar om detta ska ändras.

Med det sagt har MS satt krokben för sig själva på området flera gånger där de försökt driva en till sina egna appar/tjänster på ett agressivt sätt.
Så förtroendenivån för MS på området är ganska nedsolkat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag blir nyfiken på här är väl varför det är så viktigt för MS (eller ja, alla egentligen) att ha en populär webläsare.

Ja - det är väl den mest använda applikationen på de flesta datorer. I get it. Men hur ser den monetära modellen ut för de olika webläsarna?
Det är trots allt gratisapplikationer utan reklam.

Handlar det enkom om att samla användardata från surfbeteende (för alla webläsarutgivare) - eller är det mer komplext än så kanske?
Erbjudande om ett "ekosystem" som ger lockineffekter kanske? Jag känner väl inte att den effekten skulle vara så stark för edge ändå. Windows väljer jag inte baserat på val av webläsare riktigt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Användare som väljer att installera en annan webbläsare kan såklart göra det. Sedan går man in i Inställningar och ändrar standardwebbläsare.

Efter att man gjort det bör alltså inte Edge eller Chrome kunna ändra denna inställning med deras egna gränssnitt.

Och då kommer Edge givetvis att sluta fråga om jag vill ändra standardwebbläsare när detta väl har införts.