Innebär respit med genomförandet att avtalet nullifierats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Det är min plan och min uppfattning är att det är ganska glasklart. Men samtidigt är min erfarenhet att det ofta dyker upp någon detalj som stjälper även tydliga avtal. Och rätt ofta brukar man faktiskt få vettiga synpunkter i det här forumet.

Skrivet av qc3fxv3a:

Mitt resonemang bygger på att han begick avtalsbrott när han ställde in överenskommet datum. Sedan fick han en chans att kompensera för detta, som han inte tog.

Men jag fattar inte... Vad är det du vill? Ha rätt på ett datorforum? OK, vi säger att det är ett glasklart avtalsbrott. Är du nöjd med det?

Alla som har haft med hantverkare att göra vet att det kan vara svårt de ofta inte är så intresserade av att göra småjobb. Då kan två månader vara tight med tid. Det kan vara något att komma ihåg inför framtiden. Och sedan så brinner det fortfarande i knutarna, vad jag förstår. Då ska du inte lägga din tid på att argumentera på ett forum, utan försöka få ditt jobb gjort, om möjligt. Visst, det kommer kanske att kosta litet mer, men om du inte hade anlitat någon på så lösa boliner från första början kanske du inte varit i den här situationen.

Jag förstår att det här framstår som kritik mot dig, men det är liksom så här det går till när man är vuxen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Mitt resonemang bygger på att han begick avtalsbrott när han ställde in överenskommet datum.

Du menar avtalet ni kom överens om inte längre gällde? Det var det ni gjorde när ni sköt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Om man nu gör antagandet att du har rätt till ersättning på grund av försenad eller utebliven arbetsinsats så ser jag inte att en överenskommelse om två veckors justerat utförandedatum påverkar det, antingen har du rätt till ersättning eller så har du inte det.

Jag har tyvärr inget mer att tillföra tråden så jag önskar dig lycka till och hoppas det löser sig så smidigt som möjligt.

Jag begär inte ersättning för förseningen utan bara för potentiell merkostnad. Det är en viktig distinktion. Skulle jag begära ersättning för förseningen skulle jag behöva visa att jag lidit ekonomisk skada, och det är ofta ganska svårt (skulle tex kunna vara hyresrabatt till min blivande hyresgäst, men det är ju inte en typisk situation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

En orderbekräftelse är en solid punkt som bevisar ett ingånget avtal om köp+leverans. Jag finner ingenstans att Ni har upprättat ett avtal om köp och leverans i din beskrivning, enbart att Ni har diskuterat omfattning med detaljer, pris samt en tidplan.

Två tips om Du inte redan gjort det, är att ställa din fråga på www.byggahus.se/forum/ samt www.lawline.se.

Ni som läser detta och inte har några djupare kunskaper i avtalsrätt, tro inte på det för då kommer ni få problem/riskera att bli blåste (beroende på om ni är köpare eller säljare). Skickar en säljare en offert och man svarar ja (ren accept, svarar man "kanske" så är det en oren accept, som i sig är ett nytt anbud) så är båda parter bundna av offerten - man har ingått ett avtal.

Citat:

Jag finner ingenstans att Ni har upprättat ett avtal om köp och leverans i din beskrivning

Inte? Vad sägs om detta:

"Vi har ett muntligt inspelat avtal där datum och pris framgår. Dessutom har vi en del skriftlig korrespondens inför själva överenskommelsen där vi diskuterar detaljer."

Datum och pris är alltså överenskommer efter att vi diskuterade detaljer i arbetet. Dvs vi kom överens om vad som skulle göras, varpå snickaren återkom med ett prisförslag och förslag på dag, förslag som jag accepterade. Du vet, anbud/accept. En väldigt typisk process i ett fall som detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Men jag fattar inte... Vad är det du vill? Ha rätt på ett datorforum? OK, vi säger att det är ett glasklart avtalsbrott. Är du nöjd med det?

Alla som har haft med hantverkare att göra vet att det kan vara svårt de ofta inte är så intresserade av att göra småjobb. Då kan två månader vara tight med tid. Det kan vara något att komma ihåg inför framtiden. Och sedan så brinner det fortfarande i knutarna, vad jag förstår. Då ska du inte lägga din tid på att argumentera på ett forum, utan försöka få ditt jobb gjort, om möjligt. Visst, det kommer kanske att kosta litet mer, men om du inte hade anlitat någon på så lösa boliner från första början kanske du inte varit i den här situationen.

Jag förstår att det här framstår som kritik mot dig, men det är liksom så här det går till när man är vuxen.

Men vad är det du och de som klickat gilla på ditt inlägg inte fattar? Vi kom överens om datum. Om snickaren tycker det är ett för litet uppdrag är inte mitt problem, eftersom vi kom överens om datum.

Du vet att det är söndag idag? Och troligen svårt att ringa någon annan snickare? Tiden den här diskussionen tar tas inte från tid jag kunde använt för att kontakta en annan snickare. Duh!

Vad är "lösa boliner" i det här sammanhanget? Hur skulle du gjort om du skulle anlitat en hantverkare för ett mindre arbete i hemmet? Anlitat en byggkonsult som skickade ut underlag för offerter till JM, Skanska och Peab?

Permalänk
Medlem

Hur ser avtalet ut?
Har det blivit specificerat ett sista datum då det måste vara slutfört?
Kan det vara så att hantverkaren uppfattat att det inte är någon brådska och därav inte prioriterat jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Vad är "lösa boliner" i det här sammanhanget? Hur skulle du gjort om du skulle anlitat en hantverkare för ett mindre arbete i hemmet? Anlitat en byggkonsult som skickade ut underlag för offerter till JM, Skanska och Peab?

Där är 121.444 registrerade bolag i Sverige som är inom bygg. 105 656 av dessa är 4 eller färre anställda.
Potentiellt finns det alternativ emot JM, Skanska, Peab....

Du vet svaret på din tråd, du skjuter ner alla som svarar dig. Vad är poängen?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Väldigt många arbeten i sverige har en väldigt lös deadline, detta av flera anledningar. Det är tex extremt kostsamt att säga att en viss tidpunkt kommer ett jobb att utföras oavsett vilken "force majeure" som inträffar. Utan man har det på en rimlig nivå, ju mer säkrare deadline, ju högre pris.

Att säga till någon kan du fixa detta innan söndag och den person säger ja, är inte samma sak som att säga till personen att detta jobb måste utföras senast söndag, efter det går det ej längre utföra arbetet och det innebär..... Klarar du av att utföra jobbet innan söndag?
Så har personen i det andra exemplet vid ett "Ja svar", mer åtagit sig att utföra jobbet. Den kommer då såklart (om den inte är dum), kräva mer betalt för att den har åtagit sig detta ansvar.

I TS fall så handlar det om hur tydligt deadlinen är satt, hur väl informerad snickaren är om detta och sedan att går bevisa. Har man själv accepterat förseningar, så kan man i efterhand inte ta tillbaka dessa accepteringar. Som sagt, väldigt många deadlines är väldigt vaga satta och det är inte alls ovanligt att något blir försenat.

Jag personen ogillar att bråka, det är bra att ha bra relationer med folk. En snickare så kan något akut jobb som behöver utföras uppstå, det är då bra att ha kontakter som resulterar i att man kan få jobbet utfört snabbare.

*edit*
Det bästa i TS fall är kanske att ligga på snickaren. Kanske har han lite komptimmar att ta ut. Ja, tråkigt för denna att ta ut komptimmar för att jobba, men sånt är livet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd låst*
Ligger utanför SweCs kärnämnen och TS har lite svårt att komma till skott, hålla god ton och väljer att dansa runt ämnet.
Närmast verkar inte svaren som ges duga och således är det vettigare att kontakta t ex en jurist som kan lägga fram svar som TS vill ta till sig.

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin