Permalänk

Välja bredbandsleverantör

Hej! Skulle behöva lite hälp med val av bredbandsleverantör. Just nu har jag endast 3 alternativ då fibern är helt ny installerad. Vill börja med 100/100 Mbps då det är billigast, tänker att man alltid kan höja vid behov. Alternativen är:

Folke 449 kr/mån
Bredband2 475 kr/mån
NetatOnce 498 kr/mån

Har aldrig hört om Folke eller NetatOnce förut, någon som har erfarenhet av dessa? Bredband2 är ju det mest bekanta men har inte hört så jätte bra om deras villkor,,
Tacksam för svar :]

Permalänk
Medlem

Ja du, Folke har en recension på Trustpilot och NetAtOnce har över 100 med betyget "dåligt". Bredband2 har nästan 10.000 betyg och betyget "medel", hade tagit Bredband2 om jag var du pga mest etablerade och verkar okej. Du får väl jämföra villkoren mellan leverantörerna och sedan ta ett beslut.

Permalänk
Rekordmedlem

Bredband 2 använder CGN och det kan skapa problem, kolla upp om du får publik ipv4 av de andra och hur stödet för ipv6 är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bredband 2 använder CGN och det kan skapa problem, kolla upp om du får publik ipv4 av de andra och hur stödet för ipv6 är.

Det beror lite på vilket stadsnät man ligger i men Bredband2 ger publik IP om man frågar efter det. Utan kostnad.

Permalänk
Medlem

Är det någon bindningstid eller anslutningskostnad? Om inte så skulle jag prova Folke först, och funkar det dåligt så bredband 2.

Permalänk
Medlem

Välj bredband2. Man ringer så kopplar dom bort dig från cgnat. Det gjorde jag. Är hel nöjd med Bredband2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trashisland:

Hej! Skulle behöva lite hälp med val av bredbandsleverantör. Just nu har jag endast 3 alternativ då fibern är helt ny installerad. Vill börja med 100/100 Mbps då det är billigast, tänker att man alltid kan höja vid behov. Alternativen är:

Folke 449 kr/mån
Bredband2 475 kr/mån
NetatOnce 498 kr/mån

Har aldrig hört om Folke eller NetatOnce förut, någon som har erfarenhet av dessa? Bredband2 är ju det mest bekanta men har inte hört så jätte bra om deras villkor,,
Tacksam för svar :]

Jag har själv haft Bredband2 i några år (100/10 249 kr/m) och är nöjd har 100% bandbredd 24/7..men man får har koll på deras prisjusteringar..när dom höjer då går det snabbt från Bredband2 men när dom sänker så är dom helt tysta,,så man får gå in regelbundet på deras sida för att kolla priserna..detta har hänt mig flera gånger..och kräver prissänkningen och det får jag..men klagar också på deras tilllvägagångsätt

Permalänk
Medlem

Folke är nya på marknaden och är ett varumärke under NMT. ( Tänk lokaltidningar som NWT, UNT etc)
Dom började komma in på marknaden i större utsträckning under 2022 men har nu växlat upp ytterligare. När det gäller det tekniska så använder dom sig av andra bolag då det saknas egen infrastruktur hos Folke.

net at once är rätt anonyma av sig men har funnits på marknaden sedan 1997. Stabila gör inte så mycket väsen av sig.

Jag hade testat Folke först av ren nyfikenhet (om det inte finns någon bindningstid såklart

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Skrivet av trashisland:

Hej! Skulle behöva lite hälp med val av bredbandsleverantör. Just nu har jag endast 3 alternativ då fibern är helt ny installerad. Vill börja med 100/100 Mbps då det är billigast, tänker att man alltid kan höja vid behov. Alternativen är:

Folke 449 kr/mån
Bredband2 475 kr/mån
NetatOnce 498 kr/mån

Har aldrig hört om Folke eller NetatOnce förut, någon som har erfarenhet av dessa? Bredband2 är ju det mest bekanta men har inte hört så jätte bra om deras villkor,,
Tacksam för svar :]

Båda är väldigt dyra för 100/100mbit. Är du säker på att de är de enda alternativen som finns?

Sedan vet man inte om de kör CGNAT eller inte vilket du inte vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Båda är väldigt dyra för 100/100mbit.

Vad baserar du detta på?

Jag kollade precis priserna som GlobalConnect erbjuder på min adress just nu för 100/100 (ordinarie priser):
ownit: 519 kr
bitcom: 479 kr
sappa: 499 kr
telenor: 599 kr
telia: 589 kr
bredband2: 495 kr
banhof: 499 kr

+ en handfull till som ligger runt 500 kr.

Dock erbjuder de flesta runt 430 kr/mån om man binder i 12 mån.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad baserar du detta på?

Jag kollade precis priserna som GlobalConnect erbjuder på min adress just nu för 100/100 (ordinarie priser):
ownit: 519 kr
bitcom: 479 kr
sappa: 499 kr
telenor: 599 kr
telia: 589 kr
bredband2: 495 kr
banhof: 499 kr

+ en handfull till som ligger runt 500 kr.

Dock erbjuder de flesta runt 430 kr/mån om man binder i 12 mån.

Jag menar att det är dyrt över hela brädet. Hade aldrig betalat mer än 250 kr för 100/100. Sedan kanske alla höjt väldigt mycket sista året.

Betalar nu kampanjpris men normala priset för mitt 250/250mbit är 419 kr/mån.

Permalänk

Bind inte upp dig nu. Jag köpte 1000/1000 på kampanj hos telenor vid black friday (trots att inflytt var först i mars) för 399kr per månad

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag menar att det är dyrt över hela brädet. Hade aldrig betalat mer än 250 kr för 100/100.

Om man inte omfattas av ett gruppavtal så blir det fort dyrt. 250 kr för 100/100 har jag inte upplevt där jag bor nu. När vi flyttade in 2015 så hoppade vi på ett 100/100 avtal med Bredband2 och det kostade då 290 kr/mån. De senaste åren har vi betalt runt 380-420 kr för 500/500.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Om man inte omfattas av ett gruppavtal så blir det fort dyrt. 250 kr för 100/100 har jag inte upplevt där jag bor nu. När vi flyttade in 2015 så hoppade vi på ett 100/100 avtal med Bredband2 och det kostade då 290 kr/mån. De senaste åren har vi betalt runt 380-420 kr för 500/500.

Vet ej vilket fibernät du kör men de flesta fibernät har strax under 300 eller runt där omkring för 100/100. Jag har svårt att tro att det redan ligger en bra bit över 400 kr redan nu. Har verkligen alla operatörer höjt så mycket på bara ett par år?

Permalänk
Medlem

Hade testat Folke. Kör på de billigaste. Om du märker att allt lirar som det ska så är de bara att behålla. Annars säger du bara upp och går vidare med någon annan. Helt otroligt vilka kostnader som tas ut. Så glad att vi gått vidare med ett gruppavtal inför kommande år för vår BRF.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet ej vilket fibernät du kör men de flesta fibernät har strax under 300 eller runt där omkring för 100/100. Jag har svårt att tro att det redan ligger en bra bit över 400 kr redan nu. Har verkligen alla operatörer höjt så mycket på bara ett par år?

Skärmdump för 2 minuter sedan:

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Skärmdump för 2 minuter sedan:
<Uppladdad bildlänk>

Helt galna priser! Vilket stad och stadsnät gäller det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad baserar du detta på?

Jag kollade precis priserna som GlobalConnect erbjuder på min adress just nu för 100/100 (ordinarie priser):
ownit: 519 kr
bitcom: 479 kr
sappa: 499 kr
telenor: 599 kr
telia: 589 kr
bredband2: 495 kr
banhof: 499 kr

+ en handfull till som ligger runt 500 kr.

Dock erbjuder de flesta runt 430 kr/mån om man binder i 12 mån.

helt enkelt för dom vill inte sälja 100/100 tjänster öht dom vill sälja minst 500/500.
Transmissions avgiften tjänsteleverantören betalar till stadsnätet är oftast högre för lägre hastigheter.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt galna priser! Vilket stad och stadsnät gäller det?

Kungsbacka. Vi äger nätet själva. Priserna har helt klart gått uppåt de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

helt enkelt för dom vill inte sälja 100/100 tjänster öht dom vill sälja minst 500/500

Visst är det så. 500/500 kostar inte så många kronor extra.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Kungsbacka. Vi äger nätet själva. Priserna har helt klart gått uppåt de senaste åren.

Skrivet av joakim99:

Visst är det så. 500/500 kostar inte så många kronor extra.

Ack så dyrt! Har flera 100/100mbit för strax under 300 kr från flera operatörer i mitt stadsnät. Möjligen är det er driftoperatör som tar en stor kaka eller andel av kostnaderna på operatörerna som i sin tur tar ut det på kunderna.

Har aldrig gillat stadsnäten för det finns ingen konkurrens mellan operatörerna och giriga driftoperatörer som tar ut kostnaderna på privatkunderna.

En stor soppa där konkurrensen mer eller mindre är utslagen. Tanken med stadsnäten var god men det fungerade tyvärr inte i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt galna priser! Vilket stad och stadsnät gäller det?

Galna och galna vet jag väl inte. Ganska normala vill jag påstå överlag. Vissa har såklart otroligt låga priser i vissa specifika stadsnät, men överlag tycker jag mig se från 400 kr/mån och uppåt nuförtiden (undantaget Black Friday eller andra större kampanjer då).

Mitt Telia 250/250 kostar normalt 599 kr/mån, rabatterat just nu kostar det 499 kr.

Andra operatörer kan vara lite billigare i mitt stadsnät (C4Energi i Kristianstad) men Telia gör inte CGNat, inget strul med peering mot andra länder (Bredband2 var otroligt kassa på detta för ett antal år sedan - bra hastighet i Sverige, katastrofalt mot resten av världen).

Största anledningen till Telia är att de ger bäst mobiltäckning på de platser jag brukar befinna mig på och då finns som alltid fördelar med mobilabonnemanget när man även har bredband genom dem.

Permalänk
Skrivet av koSmiQ:

Galna och galna vet jag väl inte. Ganska normala vill jag påstå överlag. Vissa har såklart otroligt låga priser i vissa specifika stadsnät, men överlag tycker jag mig se från 400 kr/mån och uppåt nuförtiden (undantaget Black Friday eller andra större kampanjer då).

Mitt Telia 250/250 kostar normalt 599 kr/mån, rabatterat just nu kostar det 499 kr.

Andra operatörer kan vara lite billigare i mitt stadsnät (C4Energi i Kristianstad) men Telia gör inte CGNat, inget strul med peering mot andra länder (Bredband2 var otroligt kassa på detta för ett antal år sedan - bra hastighet i Sverige, katastrofalt mot resten av världen).

Största anledningen till Telia är att de ger bäst mobiltäckning på de platser jag brukar befinna mig på och då finns som alltid fördelar med mobilabonnemanget när man även har bredband genom dem.

Telia har bra peering men är dyra om man inte lyckats nappa något bra kampanjpris men deras vanliga priser är hiskerligt dyra. 549 kr för 100/100mbit, 250/100mbit 599 kr/mån osv för deras fiber.

Bredband2 var flera år sedan jag hade tror inte de körde CGNAT då men bytte till en som hade det och upphävde det direkt. Vet inte hur bra peering B2 har men du menar att de blivit bättre på peeringen sedan sist?

Telenor är också dyra liksom Telia och peeringen är jag osäker på. Finns det något bra sätt att testa peering på?

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte om Bredband2 blivit bättre, har undvikit dem efter min otroligt dåliga erfarenhet med peering då. Telia är dyra men fantastiskt bra för allt jag använder mitt fiber för.

Det bästa sättet att undersöka peeringen är antagligen att välja ut några servrar runt om i världen och se hur det går att hämta filer, hur många hopp det är för att nå dit, vilken delay det är på vägen och försöka utvärdera utifrån det. Kanske försöka hitta andra medlemmar att jämföra med.

Dock svårt att göra utan att ha abonnemang från dem. Men antar att Telenor ligger bra till i sin nätverksuppsättning då de är så pass stora.

Permalänk
Medlem

Zmarket har 33 att välja, mellan 348 - 579 kr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad baserar du detta på?

Jag kollade precis priserna som GlobalConnect erbjuder på min adress just nu för 100/100 (ordinarie priser):
ownit: 519 kr
bitcom: 479 kr
sappa: 499 kr
telenor: 599 kr
telia: 589 kr
bredband2: 495 kr
banhof: 499 kr

+ en handfull till som ligger runt 500 kr.

Dock erbjuder de flesta runt 430 kr/mån om man binder i 12 mån.

Alla dessa är dyra.. Jag betalar 400kr för 1 Gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla dessa är dyra.. Jag betalar 400kr för 1 Gbit.

Ok.

Permalänk
Medlem

Vi betalar 150:- för 1000/1000 och TV paket "Lagom" med möjlighet att ansluta 5 TV-apparater hos Telia. Fiberföreningen tar till det 135:-/mån vilket ändå blir ett bra pris 285:-/mån överlever man lätt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

bredband2 började ungefär vid årskiftet 2022-2023 att ändra deras kampanjpriser mitt under kampanjen, så om du ser ett pris, räkna med att när du haft 2 månader att det höjs minst 60kr i månaden under pågående "kampanj". Skulle helt klart testat ett annat alternativ än dem då de tidigare varit bra men iaf senast jag kollade trustpilot, fortfarande fortsatte med dessa skumma medel för att öka sina inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Hade testat Folke. Kör på de billigaste. Om du märker att allt lirar som det ska så är de bara att behålla. Annars säger du bara upp och går vidare med någon annan. Helt otroligt vilka kostnader som tas ut. Så glad att vi gått vidare med ett gruppavtal inför kommande år för vår BRF.

Folke skulle jag personligen undvika. De kör CGNAT utan möjlighet att på något sätt få en publik IP, oavsett om man är villig att betala för detta eller ej. Diskuterades i en tidigare tråd här på forumet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q