Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Google I/O 2024

Idag är det dags för Googles årliga fest Google I/O! Historiskt sett har företaget använt eventet för att presentera nya produkter av olika slag, specifikt på mjukvarufronten. I år ser det inte ut att bli annorlunda. I vanlig ordning är det okänt vad som ska visas upp, men enligt ordet på gatan är det AI som står på agendan. Mild chock.

Möjligtvis kommer vi få höra lite om Googles AI-berikade sökmotor, Gemini i allmänhet och kanske uppdateringar om Android.

Hårdvarumässigt kan det vara rätt sparsmakat. Företaget kan dock ta tillfället i akt och visa upp nya Chromecast med Google TV, vilket väntas komma med utökat lagringsutrymme och lite annat smått och gott.

Huruvida det blir några ytterligare hårdvarunyheter återstår att se. Företaget presenterade Pixel 8a förra veckan, så det lär inte bli några stora mobilnyheter under kvällens evenemang. Möjligtvis ny variant av Pixel Fold. Mer Pixel-grejer lär dock dyka upp i oktober.

19:00 drar keynote-talet igång där majoriteten av nyheterna presenteras och denna kan du kika på nedan, vilket följs av ett par dagars mer detaljerade genomgångar om nyheterna som presenterades.

Vad hoppas du företaget visar upp?

Permalänk
Medlem

Läser hellre en sammanfattning över spektaklet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Läser hellre en sammanfattning över spektaklet

Samma här, ska nog inte kolla keynote denna gång. Det är så mycket fillers med skräp.

Permalänk
Snusfri

Hoppas dels på en ny Pixel Tablet samt en Chromecast Pro som baseras på Tensor G3 och kommer med ATV och konkurrerar med Nvidia Shield Pro.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

NEJ. Jag har bättre saker för mig så som att pilla mig i naveln eller vika tvätt.

Permalänk
Medlem

Hoppas främst på information om Google Assistant with Bard, och fler samarbeten för smarta taggar och så vidare till deras nya Find My Device-nätverk.
(Men ja, en Chromecast with Google TV Ultra hade ju varit något.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

En ny ChromeCast Audio vore väldigt trevligt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas dels på en ny Pixel Tablet samt en Chromecast Pro som baseras på Tensor G3 och kommer med ATV och konkurrerar med Nvidia Shield Pro.

Det brukar ju alltid läcka sånt här. Så håll inte andan.

Permalänk
Medlem

Om vi får tillbaka USB-audio på en ny och biffigare chromecast så kommer jag vara överlycklig.

Jag menar kom igen, ska man verkligen behöva köpa en Nvidia shield när den i stort sett redan nått end of life

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem

Hoppas på lite info om någon airtag motsvarighet

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hoppas på lite info om någon airtag motsvarighet

Google kommer antagligen inte tillverka nån egen. Det finns ett par som funkar med Find My Device nu. Pebblebee och Chipolo

Permalänk
Medlem

Kommer nog sätta mig i uterummet med en kall bärs och slökolla, brukar vara lite små trevligt.

Visa signatur

// Niklas

Permalänk
Medlem

Ser gärna ett rejält svar på gårdagens GPT-4o. Det var inte länge sedan Google släppte sin senaste revision av Gemini, men det är ett bolag som både har storleken och budget att ha många järn i elden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAiion:

Om vi får tillbaka USB-audio på en ny och biffigare chromecast så kommer jag vara överlycklig.

Jag menar kom igen, ska man verkligen behöva köpa en Nvidia shield när den i stort sett redan nått end of life

Nätusan, vägrar. Sitter på nuvarande version av CCwGTV 4K nu, och visst, den nya versionen blir ju uppenbarligen bättre - men det jag faktiskt behöver är en device en klass upp. Shield är ju vassast där, men näe, då haltar jag hellre vidare på något undermåligt tills det kommer någonting nytt i den klassen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Kommer inte titta på presentationen utan det blir att läsa om den i efterhand. Är egentligen bara intresserad av Gemini och hur den kommer att implementeras i sökmotorn samt nyheter och uppdateringar när det gäller Android.

Permalänk
Medlem

I/O har historiskt sett aldrig varit värt att titta på, en sammanfattning räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem

Undra om Google skall ytterligare gå emot strömmen och göra sina Home enheter ännu dummare.
Snart kan de inte ens tänka och släcka lampan länge.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de äntligen släpper desktop mode liknande Dex i Android 15.

Permalänk

Chromecast Audio som nämndes redan, men även nya Chromecast hade varit kul med lite information kring. 🙂

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Tempel:

En ny ChromeCast Audio vore väldigt trevligt.

Åh herregud ja.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dom offentliggör musik programmet så man kan skapa AI-sånger öppet för alla!

Permalänk
Medlem

Android XR och Vision Pro-svaret kan bli en smula intressant.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, väntar hellre på en sammanfattning av Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag hoppas dom offentliggör musik programmet så man kan skapa AI-sånger öppet för alla!

De kanske kan göra det bra, men varför skulle Google vara bättre än Suno, Udio eller Eleven?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En ny ChromeCast Audio vore väldigt trevligt.

Ja, det vore något! 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jo, jag tänker missa det. Precis som alla andra gånger.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Blir intressant om dom har svar på lanseringen från open ai igår

Edit. Ja, de hade svar. Feber är snabba och har gjort några snabba artiklar

- project astra
- ai assistent till google photo
- veo - generativ ai för filmskapare

AI-assistenten ser ut att vara multi-modal precis som gpt-4o. Hur lyckas man visa upp dessa på nästan samma dag? Blir ju lite mer användbart när 🤖 får 👀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Hoppas på lite info om någon airtag motsvarighet

Finns 2 tillverkare, Chipolo och Pebblebee och fler kommer snart vad jag läst. Jag har själv en förbokning hos Chipolo och den kommer skickas ut i Juni enligt mailet jag fick för några veckor sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill veta är hur man stänger av AI-svar när man gör Google-sökningar — och håller det avstängt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Imponerande.