Framtidssäker gamingdator för WoW Classic

Permalänk
Medlem

Framtidssäker gamingdator för WoW Classic

Jag funderar på att köpa ny dator då min nuvarande inte klarar av de spelen jag kör på särskilt hög grafikinställning och jag idag har budget för att köpa något vassare. Jag spelar huvudsakligen World of Warcraft Classic. Med alla dem ingame addons jag installerat klarar min dator jag har idag endast av att lira på de lägsta grafikinställningarna. Den dator ser ut såhär:

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING
RAM: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z RGB
Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (Asus tror jag)
PSU: Corsair RM750x 750W
Hårddisk: Någon M.2 NVMe SSD hårddisk från ~2017/18?

Jag köpte den här datorn i slutet av 2017 och till den har jag en 2560x1440 165 HZ skärm. Jag funderar på att köpa något nytt som åtminstone klarar av att lira WoW Classic med alla mina addons på max settings. Den får även gärna vara lite framtidssäker så jag kan ha den i lika många år som jag haft min nuvarande.

Jag tänker mig en budget runt 20k, men jag har ingen aning om huruvida det går att få det jag söker billigare än så, eller tvärt om - att jag behöver lägga mer pengar. Det spelar egentligen inte så stor roll, jag är främst intresserad av att veta vad det skulle kosta att köpa en dator som uppnår mina önskemål.

Tack för alla råd!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Behövs inget monster för WoW classic.
Men en X3D CPU är ju med marginal det bästa du kan ha.
Så en 7800X3D, 32 gig 6000 minne, en snabb m.2 SSD.
Som grafikkort är det nVidia som gäller (AMD's drivrutinsteam verkar inte spela WoW), ett 4060 räcker långt om man skippar RT skuggor.

Så typ:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VOsoAY9Ujgqjm0JKt8E3Ut30ITg/wow

Nätdel och chassi tar du det du redan har.
Och det går ju att tweaka hur mycket som hellst om man vill.
Men se för böfvelen till att det är med en X3D

Permalänk
Medlem

något är nog fel med din dator om den inte klarar wow classic med massa addons, jag sitter själv på en 5700g + 970 och får över 100 fps i 1440p max inställningar med ett flertal addons. Kolla så alla temps är ok och att drivrutinerna inte spökar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vill bara komma in i tråden och säga att jag kör max settings på WoW Classic på 1440p och får lätt 167 fps låst. Jag sitter med en i7 5820k och 3080, båda kommer inte ens i närheten av 100% användning, 50% och 66% för CPU respektive GPU. Tänker att du lätt kan hitta någon begagnad GPU (3060 ti, 6700 xt) här på forumet för att lira utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag spelade Classic på min gamla i5 2500k med gtx970, nåt är fel med din nuvarande dator.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har normala temperaturer på både CPU och GPU och att det inte RAM-användningen är maxad. Uppdatera till senaste drivrutiner på grafikkort och chipset samt uppgradera BIOS. Hjälper inget av detta så kan du installera om Windows och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag spelar på en i7 6700k skylake processor överklockad 7% . Har inget grafikkort. Har en nvme2 med os win 10 på. Turtle wow classic, mysteries of azeroth. 3440x1440 60 fps i stormvind.....med cirka 8000 spelare på servern.

Något är fel på din dator. Visst turtle wow är mer classic än wow classic så det är inte lika vackert med dom senaste texturerna, men om jag kan köra 60 fps i 3440x1440 med enbart en processors igpu direkt utanför banken vid fontänen i stormwind, så är något vajsing med din setup.

Men å andra sidan så kör jag inte retail.
Du borde dra en clean install test där du inte har några addons. Dvs inte avmarkera addons, utan radera allt, testa att köra helt clean med en tom addons folder.

Permalänk
Medlem

Du kan ha fel timing på dina ramstickor / ramminnen
CL 14 Är dina ram minnens klocktider, Google det. En del minnen kan köras oc och en del blir det bara bsod och skräp av att köras i den officiella MHz angivet på asken.
2133 MHz är alltid förvalt/preset för ddr4. Dina minnen körs i 2133 MHz om du inte ändrat det i bios. Testa att gå in i bios o byt värdet till 3200 mhz och kolla så att timings (CL, cas latency) är satt på CL 14........ ram oc kan heta något i stil med XMP (extreme memory profile) men alla moderkort döper sina oc lite olika (amd/intel osv)....sedan kan det hjälpa att ha både spelet och ditt operativsystem på samma plats, en del spel föredrar att hamna i /user/games/savedgames eller Windows/programs, om du petar in dom på en annan plats kan dom få det svårare att köras eftersom dom vill ha tillgång till systemfiler (ovanligt men det kan hända).

Sist men inte minst, ditt grafikkort ska sitta i översta PCIe express porten, den närmaste cpun, och har du fler 8 pin för ström till gpun så patcha inte samma
strömkabel, använd två PCIe kablar istället tex 8+4 eller 8+6 eller liknande. En del kort är känsliga och två kablar är därför bättre än en.

Permalänk
Medlem

Jag borde ha förklarat bättre hur min nuvarande dator presterar. AFK i en stad eller questande solo klarar den absolut av att hålla stadigt på 165 FPS. Det är när jag raidar som den inte orkar med lika bra längre. Utanför raids har jag grafikinställning på 6 av 10 men i raids stryper jag den till 3 av 10. I intensiva fighter funkar det helt okej men FPSen droppar ner mot ~100.

Jag har tänkt att jag kanske skulle vilja uppgradera min dator nu när jag har råd och var främst intresserad av vad det skulle kosta att köpa en ny som pallar även raids på stadiga 165 FPS med högsta grafiken.

Tack för alla svar, jag har läst på lite mer om AMD X3D och de nuvarande grafikkorten på marknaden. Jag ska läsa på lite mer och se om det blir något.

En fråga gällande datorköp generellt i dagsläget; Vad jag läst så är det inget nytt revolutionerande påväg ut på marknaden inom en snar framtid. Jag vet att det inte finns någon "bästa tid att köpa ny dator", men eftersom inget nytt precis släppts borde väl priserna ligga på en okej nivå idag? Sen är det väl inget som är precis runt hörnet som är påväg att släppas så man borde vänta lite innan man köper nytt? Har jag tolkat marknaden rätt då?

Permalänk
Medlem

Classic retail

Skrivet av RGedda:

Jag borde ha förklarat bättre hur min nuvarande dator presterar. AFK i en stad eller questande solo klarar den absolut av att hålla stadigt på 165 FPS. Det är när jag raidar som den inte orkar med lika bra längre. Utanför raids har jag grafikinställning på 6 av 10 men i raids stryper jag den till 3 av 10. I intensiva fighter funkar det helt okej men FPSen droppar ner mot ~100.

Jag har tänkt att jag kanske skulle vilja uppgradera min dator nu när jag har råd och var främst intresserad av vad det skulle kosta att köpa en ny som pallar även raids på stadiga 165 FPS med högsta grafiken.

Tack för alla svar, jag har läst på lite mer om AMD X3D och de nuvarande grafikkorten på marknaden. Jag ska läsa på lite mer och se om det blir något.

En fråga gällande datorköp generellt i dagsläget; Vad jag läst så är det inget nytt revolutionerande påväg ut på marknaden inom en snar framtid. Jag vet att det inte finns någon "bästa tid att köpa ny dator", men eftersom inget nytt precis släppts borde väl priserna ligga på en okej nivå idag? Sen är det väl inget som är precis runt hörnet som är påväg att släppas så man borde vänta lite innan man köper nytt? Har jag tolkat marknaden rätt då?

Tjena. En sak som jag minns från den tiden jag spelade mest wow retail (15y ago). Är att spelet kördes på 1 cpu kärna. Mot slutet av min karriär kom amd med 6 och 8 kärnor, intel körde då duo till 4 trådar på sina cpuer, wow retail utökade sin möjlighet till flertrådig prestanda till 2 trådar. nuläget för wow är max 4 trådar . när jag visste som mest om spelet så var det betydligt bättre att köra intel då dom åkte snabbt men saknade multithread, amd hade flera trådar men inten hög hastighet.
Många äldre mmo'er är från eran då endast en eller två trådar utnyttjas, gw2 exempelvis är precis som wow handikappat när det gäller multithreading. En ny amd idag kör 10-20 kärnor och dubbla trådar (20-40) för varje kärna. Intel kör fortfarande mindre antal kärnor med klart högre hastighet...lyssnar du på annat eller kör program i bakgrunden bör du ha minst 6 kärnor, ,wow drar som mest 4 kärnor. Ha en stor mängd tom plats på SSDn och se till att dina addons inte är för dåligt kodade. 16g ram minst, tack.
Kör helst spelet maximerat och inte i ett fönster.
Bästa tiden att köpa teknik är i ett årsskifte, när det gäller datorer så kan du försöka hitta en standard som kommer följas i några år. Typ zen3 vs zen4, lga 1151 vs lga1200. Köper du en standard som är ny kan du uppgradera, köper du en gammal eller utgående standard så blir det nytt moderkort för att kunna uppgradera (kanske minnen också, vem vet vad som kommer?)

Kolla lite review o grejjer på sakerna du vill ha. Webhallen har en massa space datorer nu , dom hade ett internet cafe tidigare. Dom datorerna verkar spelvänliga. 15k. Visst dom är begagnade men Plus är att dom har 1 års garanti.