Asus 2080ti - Dålig kylning

Permalänk
Medlem

Asus 2080ti - Dålig kylning

Tjena,

Jag sitter i dagsläget med ett Asus 2080ti som jag har haft i ett par år nu. Jag bytte kylpasta på det förra året, om jag minns rätt. Men jag har alltid haft problemet att kortet går upp till max temperatur när jag spelar, till exempel World of Tanks, och att temperaturen ofta fluktuerar så att fläktarna maxar och sedan går ner igen om och om igen.

Jag har använt MSI Afterburner för att fixa detta så gott jag kan, och det fungerar för det mesta. Jag har som sagt bytt kylpasta en gång, men det var första gången jag gjorde det och jag vet inte om det blev "rätt".

Så jag vill fråga er vilken kylpasta som är bra och som jag kan använda för att byta på mitt grafikkort, men även om "thermal pads" som jag inte har bytt förut.

Tack för svar och rekommendationer på vad jag kan göra

Extra fråga: Ska man kanske byta ut fläktarna till något annat?

Permalänk
Medlem

Vilka pads du ska får någon annan skriva om.

Vad du kan göra direkt är att byta pastan igen och vara noga med hur du spänner kylningen med skruvarna.
Dra du för hårt i ett hörn så blir det inte bra kontaktyta mellan kylare och gpu.

Vad jag skulle gjort direkt om jag var du är att montera på två st 120mm fläktar.
Det kommer göra stor skillnad i ljudnivå och kylning.

Du kan kontrollera nya fläktarna med detta programmet. https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...
Det är jättebra. Där kan du ställa in fördröjning så fläktarna inte varvar upp och ned hela tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilka pads du ska får någon annan skriva om.

Vad du kan göra direkt är att byta pastan igen och vara noga med hur du spänner kylningen med skruvarna.
Dra du för hårt i ett hörn så blir det inte bra kontaktyta mellan kylare och gpu.

Vad jag skulle gjort direkt om jag var du är att montera på två st 120mm fläktar.
Det kommer göra stor skillnad i ljudnivå och kylning.

Du kan kontrollera nya fläktarna med detta programmet. https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...
Det är jättebra. Där kan du ställa in fördröjning så fläktarna inte varvar upp och ned hela tiden.

Vet du kanske en bra GPU kylare pasta som du kan rekommendera? Samt hur är det att byta fläktarna på ett grafikkort, räcker det typ att jag köper 2 st Quiet fans och bara byter ut dom eller hur fungera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Vet du kanske en bra GPU kylare pasta som du kan rekommendera? Samt hur är det att byta fläktarna på ett grafikkort, räcker det typ att jag köper 2 st Quiet fans och bara byter ut dom eller hur fungera det?

Kylpasta till GPU brukar jag bara köra samma som jag använder till CPU. Brukar inte göra så mycket skillnad vilken pasta man har.
Men eftersom det inte är en värmespridare på gpu (oftast) rekommenderar jag en som har lite lägre viskositet så den sprids bra, och inte är elektriskt ledande. Om du ändå ska köpa någon.

Jag brukar köpa en adapter så att jag kan koppla in fläktarna på grafikkortets fläktanslutning på så vis kan man styra fläktarna precis som vanligt man slipper massa extra programvaror.

Typ en sån https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter
Men du får själv kolla upp så den är kompatibel med just din modell. Det borde inets kundtjänst kunna göra de påstår ju att de är kunniga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kylpasta till GPU brukar jag bara köra samma som jag använder till CPU. Brukar inte göra så mycket skillnad vilken pasta man har.
Men eftersom det inte är en värmespridare på gpu (oftast) rekommenderar jag en som har lite lägre viskositet så den sprids bra, och inte är elektriskt ledande. Om du ändå ska köpa någon.

Jag brukar köpa en adapter så att jag kan koppla in fläktarna på grafikkortets fläktanslutning på så vis kan man styra fläktarna precis som vanligt man slipper massa extra programvaror.

Typ en sån https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter
Men du får själv kolla upp så den är kompatibel med just din modell. Det borde inets kundtjänst kunna göra de påstår ju att de är kunniga.

Jag testade och chatta med inet och fick svar

"Jag kan tyvärr inte svara på vilka saker du behöver för att göra det. Det är lite för ingående för att vi ska ha information om det"

Men troligen fungera det inte på 2080ti då någon frågade om det och man behövde 4 pin och då skulle GPU klaga på att den saknar en fläkt eller något. Så får väl se om jag hittar någon guide eller nåt kanske då..

Men kvarstår om det är lätt med att byta fläktarna till något annat osv. Kanske få bli att testa och om det inte fungera, så får jag bara byta tillbaka?

Permalänk
Medlem

Om du ska ge dig på att byta kylpasta igen så kan det vara värt att testa med PTM7950 istället för kylpasta. Tråd på SweClockers finns här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677320-ptm7950-therma...

Jag satte det på min CPU när jag byggde ny dator och än så länge fungerar det alldeles utmärkt. Många verkar rekommendera det för grafikkort just för att den inte torkar ut eller drabbas av "pump out".

Jag beställde från Fyndiq och det verkar vara nog bra kvalitet i vart fall. Lång leveranstid dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Jag testade och chatta med inet och fick svar

"Jag kan tyvärr inte svara på vilka saker du behöver för att göra det. Det är lite för ingående för att vi ska ha information om det"

Men troligen fungera det inte på 2080ti då någon frågade om det och man behövde 4 pin och då skulle GPU klaga på att den saknar en fläkt eller något. Så får väl se om jag hittar någon guide eller nåt kanske då..

Men kvarstår om det är lätt med att byta fläktarna till något annat osv. Kanske få bli att testa och om det inte fungera, så får jag bara byta tillbaka?

Jag har inte testat att byta fläktar på senare tid. Gjort det på Vega 56 Vega 64 lc gtx 970 gtx 580 möjligt att moderna kort är jobbigare och klagar om de inte har originalfläktar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siickest:

Vet du kanske en bra GPU kylare pasta som du kan rekommendera? Samt hur är det att byta fläktarna på ett grafikkort, räcker det typ att jag köper 2 st Quiet fans och bara byter ut dom eller hur fungera det?

Jag har ett likadant kort fast med en död kärna, men fläktarna fungerar fint och bakplåten är också fin, så du kan få det för en mindre summa typ 300Kr + frakt?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har ett likadant kort fast med en död kärna, men fläktarna fungerar fint och bakplåten är också fin, så du kan få det för en mindre summa typ 300Kr + frakt?

Det är inget sånt problem jag har med mig kort att jag behöver köpa någon annans och byta delar. Om jag kan göra allt som jag skrivit om så kommer det inte ens gå på mer än 1000 och få bättre saker.. ?