Asus lovar bot och bättring efter kritikstormen

Permalänk
Medlem

Oftast tar man väl det med säljaren när något är fel. De bra säljarna åtminstone, till exempel Inet. Inte måste man som kund kommunicera med tillverkaren?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bartil:

Oftast tar man väl det med säljaren när något är fel. De bra säljarna åtminstone, till exempel Inet. Inte måste man som kund kommunicera med tillverkaren?

Jo såklart, nyheten gäller usa/kanada, de har inte svenska konsumentlagar. Men Steve har sagt åt oss att vara upprörda, så vi bortser från det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

GN video var bra. Hade det varit första gången så hade dom accepterat ursäkten lättare, men nu när det är samma ursäkt som för ett år sedan utan bot och bättring så... Gillar steve han är så härligt cynisk.

GN fick ju frågan om vilka företag skall man lita på och i videon förklarar han varför man inte skall lita på företag, och går igenom istället stegen för att få en lyckad RMA process eftersom alla företag gör det som är bäst för företaget självt.

Permalänk
Medlem

Våren 2018 så hade jag problem med en bärbar dator från ASUS två veckor innan garantin gick ut. Tog kontakt med ASUS och skickade in den och fick den fixad, behövde inte betala någonting. Och använder nu fortfarande datorn utan problem, så det gick bra och smidigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Våren 2018 så hade jag problem med en bärbar dator från ASUS två veckor innan garantin gick ut. Tog kontakt med ASUS och skickade in den och fick den fixad, behövde inte betala någonting. Och använder nu fortfarande datorn utan problem, så det gick bra och smidigt för mig.

Jag tror inte någon menar att Asus aldrig har tagit emot och gjort en reparation inom garantin. Problemet är väl snarare att det varit en drös problem genom åren.

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som haft problem med de. Sverigechefen tyckte inte om att jag skällde ut hans arbetare. Han borde ha förstått att det kommer jag fortsatte med när de skickar offerter på lagning som är högre än nypris inom garantitiden. Men visst, den biten löser sig tids nog när man köper av andra. Nu är jag förvisso inte lika känd som Nexus men många bäckar små... Handlar inte mer än 6 siffriga belopp men deras konkurrenter tycker säkert om det lilla.

PS. Mitt eget 4090 är inte ASUS DS.

Permalänk

Asus borde aldrig ha erkänt, nu får kritikerna i alla reddit-trådar mer vatten på sin kvarn.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara Asus och det är inte bara teknikföretag. Customer Service finns inte längre. Det började nånstans kring år 2000. Alla branscher - alla företag. Globalt.

Hur och varför kan vi debatera i all oändlighet men totalitära regimer (deep state - rösta vem du vill) i kombination med multinationella företag som i sin tur sponsrar/styr stater (Ja, även Swe - ha inga illusioner om det).

"To big to fail, to small to save" ger inga incentiv till bra Customer Service - tvärtom. Det kommer dock bli bättre då du kommer ha mindre och mindre råd till att köpa saker och ting - så det löser sig självt. 🙂

Permalänk

Måste dessvärre säga att jag också har haft ovanligt dåligt bemötande från ASUS support gällande min laptop. Upplevde att de inte läste ordentligt vad jag skrev och inte var speciellt tillmötesgående. Skrev det i den undersökning de skickade ut efteråt, så man kan ju hoppas att de tar till sig.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Skräp bolag.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

Det enda teknikbolag jag haft denna typ av problem med var HTC (i samband med HTC Vive releasen). Den ena OLED-panelen var trasig, så det var liksom inga konstigheter. Ändå åkte headsetet fram och tillbaka, fram och tillbaka, med diverse nonsens i "felsökningsrapporterna" som inte verkade ha med någonting att göra. Men aldrig någonsin verkade de ens ha pluggat i headsetet för att se om det fungerade. Kändes som en stor scam, väldigt likt ASUS upplägg. Men är detta deras egna kundsupport egentligen? Eller anlitar de andra bolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jo såklart, nyheten gäller usa/kanada, de har inte svenska konsumentlagar. Men Steve har sagt åt oss att vara upprörda, så vi bortser från det.

Jag förbehåller mig rätten att vara upprörd för att någon annan blir behandlad som skit. Empati kallas det.

Sen kan du förstås ha med ASUS att göra utan att ha reklamationsrätt även i Sverige, beroende på hur länge sedan det var du köpte deras produkt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa asus-produkter igen och kommer avråda alla som frågar mig om råd framöver.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra de planerar att förbättrar sig. Men finns det någon datorreparation som är billig? För mig känns det som att det är lite kört oavsett vad. Varenda kotte ska ha runt 1000kr/h, delarna är heller inte billigt. Om det är så enkelt så skruva lös något och montera något annat såvisst, men annars blir det dyrt.

När jag var pytteliten lämnade folk in trasiga tvapparater och annat på lagning, det känns som om den tid är borta.

Skrivet av Viceroy:

Av miljöskäl måste den tiden komma tillbaka, vi har liksom inget val. Slit-och-släng-samhället har nått vägs ände.

Man kan verkligen hoppas, men jag tror inte att det kommer ske.

På den tiden kostade en TV den fritt disponibla delen av en normal Svensson-månadslön eller två, var inte särskilt komplex, och var uppbyggd av off the shelf-komponenter. Idag är de billiga, komplicerade, och fullproppade av proprietära integrerade kretsar. Dessutom gör tillverkarna det medvetet svårt att bryta sig in i mjukvaran.

Man kan också fundera på den snabba utvecklingen och behovet av diverse mjukvarustöd. Tio år gammal elektronik är uråldrig idag, och funkar inte alltid online eller ihop med andra prylar längre.

Kombinera ovanstående med svenskt skattetryck, som i förlängningen resulterar i den där sortens timkostnader för arbete, så känns det rätt avlägset att lämna in för reparation. Det enda som är rimligt att åtgärda istället för att köpa nytt är i stort sett sådant man kan fixa själv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Kommer inte köpa asus-produkter igen och kommer avråda alla som frågar mig om råd framöver.

Känner likadant. Kommer undvika dem som pesten även om jag gillar deras produkter. Vill inte sponsra företag som pissar på sina kunder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Undrar vilket företag som betett sig korrekt under alla år..?
ASUS är väl bland de största om inte störst.
Men visst det ursäktar inte ett korkat beteende.
Hade ett Corsair RM750x som dog efter 5år, RMA och hade ett nytt hemma på 3 veckor.
Förhållandevis smidig RMA process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Undrar vilket företag som betett sig korrekt under alla år..?
ASUS är väl bland de största om inte störst.
Men visst det ursäktar inte ett korkat beteende.
Hade ett Corsair RM750x som dog efter 5år, RMA och hade ett nytt hemma på 3 veckor.
Förhållandevis smidig RMA process.

Sannolikt inget alls. Skulle tippa på att samtliga stora konsumenthårdvarudrakar har åtminstone några kundrelationsskandaler i bagaget. Är det inte på den ena fronten, så är det på den andra. Tror man får leta länge om man ska hitta någon med helt rent register.

I övrigt består Asus damage control nu i något som brukar kunna döda min tillit fullständigt, tomma löften om bättring i en oklar framtid. Rätt sätt hade varit att börja implementera åtgärder omedelbart, och löpande berätta vad man faktiskt gjort. Efter en tid kan man också följa upp med faktiska resultat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Känner likadant. Kommer undvika dem som pesten även om jag gillar deras produkter. Vill inte sponsra företag som pissar på sina kunder.

Ja, lite så. Jag har varit dem trogna när det gäller deras modermodem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Asus satsar på annat kundsegment

Asus har blivit för stora för sitt eget bästa. De satsar numera på ett helt annat kundsegment och gör sig mycket pengar.

I praktiken fortsätter de sin anti enthusiasmbana och ratar nördkanaler och sponsrar istället influenser som vet nada om hårdvara. Jag har sett flera små och stora kanaler som tyckt att Asus varit ointresserade och kalla när de velat låna hårdvara då jätten Asus påstår sig redan lånat ut allt. https://youtu.be/2KmU0ad3P0I?si=wJOEuEl7Nj2-BUka

Jag har för drygt ett år sedan undvikt Asus-produkter då de inte håller kvaliten t ex trådlösa möss och trådlösa tangentbord. Har skickat allt med defekter på reklamation till åf då Asus inte haft några lösningar. Jag rekommenderar alla att göra likadant om man upplever problem. Detta för att inte Asus ska komma undan med sitt kvalitetsarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Våren 2018 så hade jag problem med en bärbar dator från ASUS två veckor innan garantin gick ut. Tog kontakt med ASUS och skickade in den och fick den fixad, behövde inte betala någonting. Och använder nu fortfarande datorn utan problem, så det gick bra och smidigt för mig.

Jag är glad för din skull. Själv hade jag ett R9 290X Matrix Platinum som tvärdog 2 månader innan garantin löpt ut.
Fick betala för destruering då jag punkterat en warranty-klisterlapp som satt över en kylfläns-skruv.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag är glad för din skull. Själv hade jag ett R9 290X Matrix Platinum som tvärdog 2 månader innan garantin löpt ut.
Fick betala för destruering då jag punkterat en warranty-klisterlapp som satt över en kylfläns-skruv.

Intressant eftersom såna klistermärken inte ska påverka garantier:
https://www.ifixit.com/News/74736/warranty-void-stickers-are-...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Intressant eftersom såna klistermärken inte ska påverka garantier:
https://www.ifixit.com/News/74736/warranty-void-stickers-are-...

Jag kan ha fel, men jag tror att artikeln ifråga handlar om lagstadgad reklamationsrätt snarare än vad vi i Sverige kallar för garanti.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG