Inet - Rimligt att ta betalt innan de skickat produkten eller produkten finns på lager?

Permalänk
Medlem

Inet - Rimligt att ta betalt innan de skickat produkten eller produkten finns på lager?

Frågan framgår tydligt från rubriken - beställt en produkt från Inet och de verkar inte veta hur många de kommer få in, men ändå har de tagit betalt (märk: Inte gjort en reservation på beloppet).

Tycker andra butiker brukar göra en reservation och sedan ta betalt först då produkten faktiskt finns på lager och skickas.

Är detta rimligt tycker ni?

Orsaken till varför jag tycker detta är orimligt är att deras lagersaldon är osäkra. Dom kan ange att en produkt ska komma in i juni för att sedan plötsligt flytta datumet flera månader bort.

För att undvika ränta på beloppet behöver jag också betala in summan tidigare än vad de kanske kan leverera varan, vilket medför problem ifall jag sen vill avbeställa pga leveransen dröjer (kreditbolag gillar ej att du har ett negativt saldo).

Kan även påpeka att inget av detta strider mot konsumentköplagen och att det också framgår tydligt från deras försäljningsvillkor att de kommer ta betalt direkt.

Jag tycker dock inte det är helt rimligt agerande om inte butiken i sig har likviditetsproblem.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Hej,
Orimligt eller inte men det är såklart helt valfritt vart du väljer att handla och om du inte vill ligga ute med dina pengar kan du ju antingen välja faktura som betalningsmetod eller välja en butik där du kan boka en produkt utan att betala? Min erfarenhet är om jag väljer kortbetalning så dras beloppet i samband med köpet, inte vid leverans. När jag väljer faktura så skapas den i samband med leverans.

Vet heller inte vad för typ av produkt du har köpt som flyttats fram flera månader men min erfarenhet är att Inet i regel är duktiga på att hålla koll på sina kommande produkter och att datumen brukar stämma ganska bra. Däremot om det problem redan från fabrik eller importör så kan det vara svårt att förutspå, men då är det nog inget unikt för Inet.

Permalänk
Medlem

Det är rimligt om det är beställningsvara, annars tycker jag det är rätt segt att behöva betala före leverans.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det är rimligt om det är beställningsvara, annars tycker jag det är rätt segt att behöva betala före leverans.

Absolut om det är så att Inet verkligen behöver beställa in varan enkom för dig. Nu vet de dock inte ens om de kommer få in produkten så då behöver ju inte Inet ligga ute med några pengar alls.

Tycker bara standarden ska vara att man inte tar betalt innan man verkligen skickat produkten alt har den på lager.

Så fungerar det oftast hos andra handlare och jag kommer absolut rösta med plånboken framöver - ser ingen som helst fördel för konsumenten att behöva ligga ute med pengar då företaget inte vet om de ens kan leverera.

Förstår inte varför de ens gör så då de enkelt kan göra en reservation och sedan ta betalt då produkten skickas.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
  • Vänta tills produkten är i lager

  • Köp på faktura

  • Välj annan butik

Men du går för option 4, skapar en onödig gnälltråd (ja, jag får uppfattningen att du gnäller när jag läser inlägget, ledsen om det är feluppfattat.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

nej jag tycker inte det är rimligt såvida det inte är en beställningsvara väldigt få beställer bara om nåt..

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, faktura.
Handlar typ inget idag som inte är på faktura förutom i butiker såklart, enklare på alla sätt om det blir något problem med leverans eller liknande o slipper ligga ute med pengar på något man inte fått i handen ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som andra sagt, faktura.
Handlar typ inget idag som inte är på faktura förutom i butiker såklart, enklare på alla sätt om det blir något problem med leverans eller liknande o slipper ligga ute med pengar på något man inte fått i handen ännu.

Vill dock gärna ha poäng så därför betalar jag med kreditkort. Bara förvånad över att de gör så med tanke på att det är sämre för oss kunder och det inte ger dem någon fördel (om dom inte som sagt har likviditetsproblem) iom du som konsument alltid har rätten att avbeställa ändå.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av Toss3:

Frågan framgår tydligt från rubriken - beställt en produkt från Inet och de verkar inte veta hur många de kommer få in, men ändå har de tagit betalt (märk: Inte gjort en reservation på beloppet).

Tycker andra butiker brukar göra en reservation och sedan ta betalt först då produkten faktiskt finns på lager och skickas.

Är detta rimligt tycker ni?

Orsaken till varför jag tycker detta är orimligt är att deras lagersaldon är osäkra. Dom kan ange att en produkt ska komma in i juni för att sedan plötsligt flytta datumet flera månader bort.

För att undvika ränta på beloppet behöver jag också betala in summan tidigare än vad de kanske kan leverera varan, vilket medför problem ifall jag sen vill avbeställa pga leveransen dröjer (kreditbolag gillar ej att du har ett negativt saldo).

Kan även påpeka att inget av detta strider mot konsumentköplagen och att det också framgår tydligt från deras försäljningsvillkor att de kommer ta betalt direkt.

Jag tycker dock inte det är helt rimligt agerande om inte butiken i sig har likviditetsproblem.

Handlar mer om att dem vill ta betalt för sina saker. Inet är duktiga på att ta betalt, fler företag borde göra som Inet att ta betalt!

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vill dock gärna ha poäng så därför betalar jag med kreditkort. Bara förvånad över att de gör så med tanke på att det är sämre för oss kunder och det inte ger dem någon fördel (om dom inte som sagt har likviditetsproblem) iom du som konsument alltid har rätten att avbeställa ändå.

Enkel lösning. Du väljer faktura och betalar sedan fakturan med ditt kreditkort?
Går ju att på tex Klarna välja att använda KReditkort som betalningsmetod. Antar att Qliro eller vad de nu kör med har samma. Win/win?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inga konstigheter , gillar man inte det får man förboka en annan plats , typ webhallen och välja betala i butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Frågan framgår tydligt från rubriken - beställt en produkt från Inet och de verkar inte veta hur många de kommer få in, men ändå har de tagit betalt (märk: Inte gjort en reservation på beloppet).

Tycker andra butiker brukar göra en reservation och sedan ta betalt först då produkten faktiskt finns på lager och skickas.

Är detta rimligt tycker ni?

Orsaken till varför jag tycker detta är orimligt är att deras lagersaldon är osäkra. Dom kan ange att en produkt ska komma in i juni för att sedan plötsligt flytta datumet flera månader bort.

För att undvika ränta på beloppet behöver jag också betala in summan tidigare än vad de kanske kan leverera varan, vilket medför problem ifall jag sen vill avbeställa pga leveransen dröjer (kreditbolag gillar ej att du har ett negativt saldo).

Kan även påpeka att inget av detta strider mot konsumentköplagen och att det också framgår tydligt från deras försäljningsvillkor att de kommer ta betalt direkt.

Jag tycker dock inte det är helt rimligt agerande om inte butiken i sig har likviditetsproblem.

Välj Gratis Faktura. Det gör jag alltid om det är möjligt..annars väljer jag Kreditkorft..betydligt säkrare än ett Betalkort!!

Permalänk
Medlem

Välj Gratis Faktura, det gör jag alltid om det är möjligt, annars blir det Kreditkort..betydligt säkrare än Betalkort !!

Permalänk
Medlem

Det bästa för butiken är att ta betalt direkt vid beställning, för då vet dom att beställaren har medel för att betala för beställningen. Reservation är en god tanke men den fungerar inte om det tar för många dagar innan varan skickas eftersom kortutgivaren kommer att fimpa reservationen innan dess.

ELFA körde en reservation som drog ut på tiden, reservationen fimpades och sedan kunde dom inte dra beloppet på nytt, men dom skickade varan ändå, vilket gjorde att dom ville att jag skulle betala via faktura, vilket jag nekade eftersom jag ville ha 0,5% rabatt som jag får på småköp av kortutgivaren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vill dock gärna ha poäng så därför betalar jag med kreditkort. Bara förvånad över att de gör så med tanke på att det är sämre för oss kunder och det inte ger dem någon fördel (om dom inte som sagt har likviditetsproblem) iom du som konsument alltid har rätten att avbeställa ändå.

Det är ju som alltid förmånligt att som företag få betalt så fort som möjligt. Sen är det ju klart att det är en åtgärd som bidrar till att inte hamna i likviditetsproblem. Fullt rimligt och logiskt i mina ögon att ta betalt i samband med köp. Sen tycker jag det är fördelaktigt att kunna välja betalmetod där transaktionen sker direkt istället för ligga och skvalpa i dagar/veckor.

Gällande reservation så är det nog kortutgivarens som anger tidsbegränsningen av reserverat belopp. Har aldrig varit med om att någon kan reservera belopp mer än 10 dagar. Vet själv inte om det finns lag på hur länge du kan reservera belopp.

Är du orolig över din personliga likviditet så erbjuds du ju andra betalsätt. Förstår inte riktigt varför du inte bara handlar på faktura då? Bara betala fakturan med kreditkort för samla på dig bonuspoäng.