Macbook kan inte ansluta till wifi längre

Permalänk

Macbook kan inte ansluta till wifi längre

Idag kopplade alla mina enheter bort från wifi, eller ja internet slutade fungera. Jag startade om routern och ställde dessutom tillbaka den till fabriksinställningar (ngt jag gjort tidigare), min jobbdator (pc) och mobil (iphone 7) kunde ansluta när det gick igång igen men jag har problem med min macbook.

Jag kan inte ansluta till wifi med min macbook. Jag tog bort nätverket i macbook och anslöt igen och skulle då uppge lösenord, men då säger den att det är ogiltigt lösenord.

Hur går jag tillväga?

Kan tillägga att jag har Bahnhof och min macbook är rätt gammal (från 2011).

Permalänk
Medlem

Logga in på routern och kolla vilken WPA standard det är, 1,2 eller 3. Kan även vara nån annan inställning som inte tillåter äldre enheter. Tänker att routern har säkert fått uppdateringar genom åren och standard inställningar kan vara nått annat nu än när du fick den.

Permalänk
Medlem

Tycker inte Wi-Fi borde vara problem. Vad jag kan se är det bluetooth som är nyare på 2012 års model som jag har. Wi-Fi är samma. Så borde fungera tycker jag.

Kolla att det verkligen är rätt lösenord du fyller i. MacBook ställer ibland in sig på svenskt tangentbord men ska vara svenskt PRO tangentbord om jag minns rätt. Hänt mig förut att den står fel och då blir knapparna fel så man skriver annat än man tror.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag kollade allt men visade sig att det var caps lock som spökade haha.