Permalänk

Dålig prestanda.

Hej, jag har en vän som sitter på följande spec:

AMD Ryzen 9 5950X

RTX 3090

32 GB RAM

Trots specen sitter han på ett snitt på 180-200 fps i CS2. Vi har försökt hjälpa honom och ändrat lite inställningar, men jag misstänker att problemet är lite större än så. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Samma problem med låga inställningar och låg upplösning (för att utesluta GPU-flaskhals)? Typ 1080p och allt på low?
Med tillräckligt höga inställningar är det inget konstigt, i 4K/Very High får GamersNexus bara 164 fps i snitt med ett RTX 4080, så är det 4K eller 1440p med höga inställningar kan det vara GPU-begränsat.

Om det kvarstår med låga inställningar så är nog något lite knas då GN får klart över 300 fps med 5800X och 5900X.
Nästa steg skulle jag säga är att kolla temperaturer och sådär, t ex med HWiNFO64. Där kan du även se om CPU eller GPU begränsat sin hastighet pga temperatur eller något annat.
Bara att ha programmet igång, spela en stund, och kolla resultaten (framför allt min/max-kolumnerna) efteråt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Du skrev inte vilken hastighet det är på minnena. Och framförallt om du har kontrollerat att dom faktiskt körs med vettiga inställningar.

Skulle inte vara första gången nån har strul med dålig prestanda och minnena rullar på i JEDEC stock och man glömt slagit på XMP.

Skrivet av Thomas:

Om det kvarstår med låga inställningar så är nog något lite knas då GN får klart över 300 fps med 5800X och 5900X.

Värt att notera att GN kör med XMP/Expo påslaget i sina tester. Och har rätt bra minnen (3200C14 om jag minns rätt för DDR4)

Permalänk

Han kör på låga inställningar på precis allt. JEDEC och XMP är något man ändrar i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apokatastasis:

Han kör på låga inställningar på precis allt. JEDEC och XMP är något man ändrar i bios?

Ja, aktiverar XMP i bios med ett klick eller genom en lista

FPS cap av i spelet? Och i vilken bana/gamemode är fps:en från (eg. deathmatch är mer cpu krävande)

I första blick låter det som väldigt låg fps även om XMP är av.

Permalänk
Medlem

Kolla i taskmanagern vilken hastighet minnena går i

Permalänk

Nu vet jag inte hur pass bra flerkärnstödet för just cs2 är men kan va så att speler bara kör på typ en bråkdel av kärnorna och dess hypertrådar istället för att köra på alla eller så många riktiga kärnor som möjligt.

Du kan ju testa att stänga av att programmet får använda tråd 1,3,5,7,9,osv i aktivitetshanteraren så den kommer föredra riktiga kärnor och inte använda hypertrådarna alls.

Dock mest ett problem om spelet inte kan använda alla kärnor 5950 har väl typ 32 trådar eller nått totalt varav hälften är hypertrådar.

Kan då inte spelet köra mer än 8-16 trådar kommer det teoretiskt bara köra 2 trådar på 4-8 riktiga kärnor med hypertrådarna igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska testa de tipsen ni gett och återkomma. Hans minnen kör på 2133 mhz.

Permalänk

Vi gick in på Bios på hans dator. När vi försöker fixa XMP så bootar datorn i safe mode. Är det någon som vet hur man löser detta? Det jag har läst så tyder det på att strömtillförseln inte är helt korrekt. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Apokatastasis:

Vi gick in på Bios på hans dator. När vi försöker fixa XMP så bootar datorn i safe mode. Är det någon som vet hur man löser detta? Det jag har läst så tyder det på att strömtillförseln inte är helt korrekt. Någon som vet?

njae snarare att något gick fel vid boot eller att datorn inte stängdes av korrekt.

starta om igen å se om den bootar in normalt.

hade du haft strömproblem hade du märkt det på att datorn plötsligt dör utan förvarning lite random.

troligen försökte den läsa in minnet från innan ändringen vilket ev kan ställ till lite trassel iom att win10/11 inte gör riktiga omstarter utan en typ hybrid omstart/hibernate om man inte stängt av fast boot där minnesinnehållet sparas ner till disk vid avstängning och läser in det i minnet igen vid boot.

men visst kan ju även vara att minnena blev ostabila med XMP om frekvenserna ligger långt över cpuns rekomenderade specar.

dock den cpu´n stödjer iaf upp till iaf 3200MT/s men över det är outforskat territorie.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Temperaturen rekommenderas att kolla först vid prestandaproblem.

Starta temperaturmätningrn och kicka igång spelet. Då kan man kolla sen min max och kanske en graf.

Permalänk

Tempraturen är det inget fel på och ligger på stabila 50 grader i spel. Hur ser man till att datorn är avstängd "korrekt". Vi är ett gäng riktiga amatörer:D

Permalänk
Medlem

Gick från Vega64 till 7900 GRE med samma CPU(AMD 3600) min FPS är typ densamma, spelet flyter på mycket bättre "överlag" men siffrorna visar desamma. Alla andra spel blev mycket bättre.
Fattar inte folk som har 400fps i CS2 eller så ljuger dom bara och resultatet är från att dom glor ned i marken.

Långsökt och tråkig lösning: Sett flera på nätet som installerat om OS och fått riktigt bra FPS, tillfällighet eller inte vågar jag inte svara på.
Har han en extra disk liggande hemma han kan testa med nytt OS?
Alt.
Rensa DX Cache på datorn (skit i division, tog första bästa googling på hur man gör)
https://www.reddit.com/r/thedivision/comments/b482xt/psa_if_y....
Sen ignonera nvidia experience (om det ens finns kvar i nvidia världen) och kör man en HP produkt kör dom in Omen gaming som har en "pc optimizer" som jag inte vågar lita på. Därför är nytt fräsch OS att rekommendera testa lite fort om möjlighet finns

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7