Permalänk
Medlem

Externa nätverkskort?

Hejsan!

Ursäkta om jag valde fel forumavdelning.

Har sedan december bott i ett 80-talsradhus med en fast punkt för internet. Förut hade jag bredbandskontakt i varje rum så att koppla mkn dator till internet var inte alls ett problem.

Nu har jag mitt pojkr... Jag menar kontor... på andra sidan av huset där routern är och min dator har inget wifi-mottagare eller ett nätverkskort som det kanske kallas. Jag orkar inte köpa aggregat och spendera timmar med att spika ipp sladdar läbgs hela huset, vad rekommenderar ni? Externt nätverkskort? Vilket är isåfall mest prisvärd?

Ursäkta min okunnighet.

Mvh
Viktor

Permalänk

1. Rekommenderar att dra en kabel.

2. Alternativt kolla upp om router rummet och ditt pojk... Kontor går på samma elfas och isf köra power plugs. Aka nätverk över elnätet.

Du får lite högre ping än vanlig kabel och iaf oftast minst 100/100 hastighet om inte elnätet är typ ståltråd upphängt i spikar på väggarna.

Men fördelen är att det generellt är stabilare än wifi när det fungerar om man har mycket radiotrafik i närområdet.

3. Är wifi och vilken usbdo gle kvittar nog lär va ungefär samma prestanda på alla men extern antenn på sladd är att föredra så du kan placera den ur ev radioskugga vid behov.

Behöver även se till att ditt wifi har bra signal till rummet och ev komplettera med en kabelbunden accesspunkt i ett rum närmre ditt kontor om signalen är halvdass.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns som att den här tråden har hamnat lite fel

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ska ha internet till och måttagningen så kan såklart trådlöst duga.

Ska du spela snabba spel så är nog trådlöst det mest opålitliga (men KAN fungera...)

Så ett pcie kort med extra sladd är nog det som gäller.
Testa gärna mottagningen med t.ex. telefonen i rummet, för att se hur mottagningen är

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har man bott i hus som byggdes innan ”elektricitet” var en grej så har man sett sådana kablar dragna utanpå väggar. När elen blev en viktig grej började man bygga hus där all el gick inuti väggarna.

På 80-talet var även ”telefon” en rätt viktig grej. Alla hus byggdes med rör i väggarna för att dra telefonkabel. Även ”TV” hade varit en grej ett bra tag. Så det finns garanterat rör i väggarna, även mellan våningsplan, som antagligen går bra att återanvända för att dra ethernetkabel (eller möjligen fiber).