Datorn kokar när jag spelar Age of empires 4

Permalänk
Medlem

Datorn kokar när jag spelar Age of empires 4

När jag startar/spelar spelet Aoe4 så av någon anledning så jobbar min dator på fullt ös, den sticker upp till 60+ grader, vilket den aldrig brukar göra när jag spelar sånna här spel, det räcker att jag är i lobbyn så får jag dessa värdena:

Har testat det mesta, har ominstallerat datorn, laddat ner de senaste drivrutinerna på GeForce Experience, bytt kylpasta på både CPU och GPU, rensat datorn på damm, virussökt hela datorn, ominstallerat spelet och validerat filerna på steam. Har testat spela andra spel och det funkar utan problem, mina kompisar kan också spela spelet utan att deras grafikkort kokar??

Om någon kommer på något jag har missat, skriv gärna nedan.

Här är även benchmark:

UserBenchmarks: Game 142%, Desk 98%, Work 133%
CPU: Intel Core i5-10600K - 92.1%
GPU: Nvidia RTX 3070 - 153.1%
SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB - 257%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2018) - 96%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB - 98.2%
MBD: Inet_ab MS-7C75

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Blir den varmare när du börjar spela eller? 60 grader är nämligen långt ifrån problematiskt.

Permalänk

60 grader är ju normalt

Permalänk
Medlem

Mycket information som saknas i denna tråd: Vilken upplösning kör du? Vad har du för CPU/GPU? Är det CPU eller GPU som jobbar hårdast? Liknande trådar har tipsat om verktyg för att få en bild av vilka resurser som används. Är det CPU eller GPU temperaturen som är hög/högst. Luft eller vattenkylning? Typ av chassi?

Permalänk
Medlem

Testat dra igång vsync/gsync/freesync eller begränsa frameraten på något annat vis? (I drivrutinen tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Blir den varmare när du börjar spela eller? 60 grader är nämligen långt ifrån problematiskt.

Den går upp till 50-60 grader bara när jag är i lobbyn på spelet, sen är den runt 60-65 grader när jag startar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

60 grader är ju normalt

inte för mig, den sticker aldrig så mycket om jag inte spelar warzone eller likande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Mycket information som saknas i denna tråd: Vilken upplösning kör du? Vad har du för CPU/GPU? Är det CPU eller GPU som jobbar hårdast? Liknande trådar har tipsat om verktyg för att få en bild av vilka resurser som används. Är det CPU eller GPU temperaturen som är hög/högst. Luft eller vattenkylning? Typ av chassi?

Jag kör medium på nästan allt, men mina polare som har sämre grafikkort kör högt på allt och har mindre grader än mig.
Det är min GPU som jobbar hårdast. GPU är högst i temperatur. Luftkyld, Phanteks Eclipse P400A Svart.

UserBenchmarks: Game 142%, Desk 98%, Work 133%
CPU: Intel Core i5-10600K - 92.1%
GPU: Nvidia RTX 3070 - 153.1%
SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB - 257%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2018) - 96%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB - 98.2%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Testat dra igång vsync/gsync/freesync eller begränsa frameraten på något annat vis? (I drivrutinen tex)

Har testat det, fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Den går upp till 50-60 grader bara när jag är i lobbyn på spelet, sen är den runt 60-65 grader när jag startar spelet.

60-65 grader är inte ens i närheten av för varmt.

Permalänk
Medlem

Menar du att grafikkortet blir varmt? Hur många FPS har du?
Om du har typ 500fps behöver du det eller räcker det med 120?
Tänkte du kan sätta en limit på FPS, jag brukar göra så i vissa spel där det sticker iväg.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

När jag startar/spelar spelet Aoe4 så av någon anledning så jobbar min dator på fullt ös, den sticker upp till 60+ grader, vilket den aldrig brukar göra när jag spelar sånna här spel, det räcker att jag är i lobbyn så får jag dessa värdena:
Msi Afterburner

Har testat det mesta, har ominstallerat datorn, laddat ner de senaste drivrutinerna på GeForce Experience, bytt kylpasta på både CPU och GPU, rensat datorn på damm, virussökt hela datorn, ominstallerat spelet och validerat filerna på steam. Har testat spela andra spel och det funkar utan problem, mina kompisar kan också spela spelet utan att deras grafikkort kokar??

Om någon kommer på något jag har missat, skriv gärna nedan.

Här är även benchmark:

UserBenchmarks: Game 142%, Desk 98%, Work 133%
CPU: Intel Core i5-10600K - 92.1%
GPU: Nvidia RTX 3070 - 153.1%
SSD: Kingston SA2000M81000G 1TB - 257%
HDD: Seagate Barracuda 2TB (2018) - 96%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200 C16 2x16GB - 98.2%
MBD: Inet_ab MS-7C75

Tack på förhand!

Allt under 90C är okej, nu har du äntligen ett spel som använder din cpu. Njut av spelet och oroa dig inte

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är det nån automatisk uppskalning, finputsning eller liknande finess som hoppar igång? Sök i diverse inställningar kring grafikkort eller drivrutiner till det om nåt gömmer sig där.

Permalänk
Medlem

60 grader är inte mycket, även om du upplever det så. Moderna grafikkort klarar 100+ grader; det är absolut inte idealt men 60 grader är helt enkelt inte varmt i sammanhanget. Nåväl;
Att ett till synes lättdrivet spel får datorn att gå på högvarv är inte helt sällsynt. Min egen burk lirar Cyberpunk 2077 utmärkt, men i Rocket League kan det däremot röra sig nära tresiffrigt.

Vad har våra spel gemensamt?
Att de inte har någon limit på FPS satt i sin standardkonfiguration.
På samma sätt som du antyder blir det för mig som hårdast belastning i menyerna, där själva spelet inte ens renderar eller animerar något komplicerat. In-game går tempen ner min 15 grader på direkten.
Sätt en rimlig cap så kommer problemet nästan garanterat att lösa sig. Själv har jag iallafall ingen nytta av de >700 FPS som menyn renderas i och jag klarar mig bra på sådär 300 FPS in-game

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Allting med din dator är precis som det ska vara. Detta är enbart ett problem i ditt huvud.
Släpp det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det är inget problem alls.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Menar du att grafikkortet blir varmt? Hur många FPS har du?
Om du har typ 500fps behöver du det eller räcker det med 120?
Tänkte du kan sätta en limit på FPS, jag brukar göra så i vissa spel där det sticker iväg.

Aa det blir för varm för det jag spelar, jag har satt FPS på 144 i spelet som min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är det nån automatisk uppskalning, finputsning eller liknande finess som hoppar igång? Sök i diverse inställningar kring grafikkort eller drivrutiner till det om nåt gömmer sig där.

Ja det ska jag kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Aa det blir för varm för det jag spelar, jag har satt FPS på 144 i spelet som min skärm.

Nu har du fått ett flertal svar där det framgår att 60C inte är för varmt. Vad är problemet som du upplever egentligen? För värmen kan det omöjligen vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu har du fått ett flertal svar där det framgår att 60C inte är för varmt. Vad är problemet som du upplever egentligen? För värmen kan det omöjligen vara.

Problemet är att mina kompisar lirar samma spel med sämre grafikkort och mitt går på högvarv, medans deras fungerar som vilket lågkrävande spel som helst.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att "jobbar min dator på fullt ös" betyder att du tycker att datorn låter illa? Dvs fläktarna går upp i varv? Eller vad är det du upplever är problematiskt med att "det går varmt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Problemet är att mina kompisar lirar samma spel med sämre grafikkort och mitt går på högvarv, medans deras fungerar som vilket lågkrävande spel som helst.

Fast det enda du upplever som ett problem är att din gpu blir 60C? Inga klagomål på att fläktarna låter som tornados eller annat så jag förstår inte problemet. Att dina kompisar med sämre gpu's ligger på lägre värden är ointressant då dom inte sitter med samma förutsättningar som dig.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara massor av anledningar som gör att dina polare får lägre temps, t.ex om de spelar i lägre än 144hz. Eller bara att de har annan setup, grafikkort.

Citat:

Har testat det mesta, har ominstallerat datorn, laddat ner de senaste drivrutinerna på GeForce Experience, bytt kylpasta på både CPU och GPU, rensat datorn på damm, virussökt hela datorn, ominstallerat spelet och validerat filerna på steam. Har testat spela andra spel och det funkar utan problem, mina kompisar kan också spela spelet utan att deras grafikkort kokar.

En snabb googling säger att normala 3070 operating temps ligger runt 60-70 grader. Så dina drastiska åtgärder är helt onödiga. 60 grader är inte högt och inte på nåt sätt skadligt för din gpu.

Permalänk
Medlem

Någon kanske redan har frågat, men hur många watt drar grafikkortet när du spelar? Och hur många watt drar den när du spelar Warzone respektive något annat spel liknande age of empires 4? Detta går att se i GPU-Z

Permalänk
Medlem

Kan du inte ändra fläktkurvan om du stör dig av oljudet? Du ligger ju ändå ca 30 grader ifrån maxtemperaturen.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som fick panik om CPUn gick över 50 grader.

Medan en själv med AM5 är van med även liten 7600X går upp i 95 grader även med 360mm AIO.

60 grader bör inte vara problem för någon produkt. Så bara sluta titta på temperaturen är väl enklaste. Annars som sagt lägga in limit på FPS så datorn inte jobbar onödigt mycket. AOE är väl inget spel man behöver hundratals FPS i.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzzzon:

Problemet är att mina kompisar lirar samma spel med sämre grafikkort och mitt går på högvarv, medans deras fungerar som vilket lågkrävande spel som helst.

sänk fläkthastigeten i msi afterburner då. Låt det gå till 80-90 grader innan fläktarna kör för snabbt/högt så slipper du ljudet.

Samt skulle jag nog sätta fps cap på mycket lägre än 144fps på ett sådant spel. 90 räcker mer än väl.

Permalänk
Medlem

Varför laga nått som inte är trasigt?