Permalänk
Medlem

865PE moderkort som stödjer PAT?

Jag är intresserad att knata från AMD till Intel men undrar vad för billiga moderkort som stödjer PAT och bygger på 865PE-chipet?

Hemskt tacksam för svar

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Det är väl ASUS brädan då eller Abit som kallar sitt GAT

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..

Permalänk
Medlem

Albatron har också sin teknik.

Men om du ska ha ett billigt moderkort så är väl IS7 det bästa valet.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

MSI 865PE Neo 2 stödet PAT=MAT från BIOS 1.3.

Permalänk

men MSI's 865/875 kort är inge bra :/

ta abit,asus, epox eller albatron istället..

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Och varför är inte MSI korten något bra ?? Fungerar väl lika bra som något annat. Fabrikerna ligger ju mer eller mindre brevid varandra i kära Kina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pusher2
Och varför är inte MSI korten något bra ?? Fungerar väl lika bra som något annat. Fabrikerna ligger ju mer eller mindre brevid varandra i kära Kina

Det där med olika moderkort har stötts och blötts här på forumet hur mycket som helst och MSI har varit ganska hårt utsatt. Kanske med visst berättigande enligt mig själv men jag kan ha haft otur. Här kan du läsa mer så förstår du kanske vad jag menar:http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=180328&p...

BTW: välkommen till forumet!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Tack!!

Jo det där med vilket märke på kortet som är bäst verkar ju vara en känslig grej. Jag har använt Asus, Epox, Intel, MSI mfl och upplever inte MSI som värre än nåt annat. Därav min undran.

Kör just nu MSI 865 PE neo2 med en P4. Stabilt, inget strul kort sagt ett bra kort.

MAT är rätt kul funktion. Man kan ställa upp FSB till 500mhz x4..... om man törs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pusher2
Man kan ställa upp FSB till 500mhz x4..... om man törs.

Det har inget med MAT/PAT att göra... Sedan så är det ju ingen fara att köra upp FSB:n i 500 om man vill... det kommer inte starta men bara att köra hårt.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Självfallet, sorry. Trött i mössan när det skrevs

Permalänk
Hedersmedlem

Notera att inget av i865-moderkorten stödjer PAT officiellt, därav alla tillverkares olika namn på tekniken. Har själv ett Granite Bay-moderkort från Gigabyte och där finns det en inställning i bios vid namn "Fast Performance", och tror att iaf Gigabyte har fortsatt med denna PAT-klon.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det där med att MSI är lite sämre än konkurenterna kanske håller på att ändras... iaf om man tittar på ett moderkortstest som Tomshardware har gjort där dom testar 24st moderkort med 875/865 chipset. Där får nämligen MSI 865PE Neo 2-FIS2R (MS-6728) bäst resultat överlag.

Testet finns här: http://www.tomshardware.com/motherboard/20030707/i875p-47.htm...

Citat:
"A highlight is the MAT technology, which deals solely with the PAT function, although Intel has prohibited manufacturers from using the term "PAT" in connection with the Springdale chipset. Asus, for example, calls the PAT function in the 865PE "HyperPath." In the case of MSI, however, the feature must be activated beforehand in the BIOS (performance mode, ultra Turbo). The board therefore achieves the best performance in the whole test field."

Är det någon som förövrigt vet om denna funktion finns tillgänglig för mitt moderkort (MSI 865PE Neo-L)??

Visa signatur

MSI 865PE Neo-L | P4 2.8 @ 3.15 (900x3.5) HyperThreading | Intel orginal kylning (än så länge)
Nvidia GeForce FX 5900 Ultra 256MB oklockat | 2x512 A-Data Selectra Dual-DDR400
Antec Sonata Black Silence

Permalänk
Hedersmedlem

Till trådanmälaren: Jag ser inget problem med att gamla trådar tas upp igen så länge det tillförs relevant information/frågor.

* Tråd sedd, ingen åtgärd. *

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheFimp
Det där med att MSI är lite sämre än konkurenterna kanske håller på att ändras... iaf om man tittar på ett moderkortstest som Tomshardware har gjort där dom testar 24st moderkort med 875/865 chipset. Där får nämligen MSI 865PE Neo 2-FIS2R (MS-6728) bäst resultat överlag.

Testet finns här: http://www.tomshardware.com/motherboard/20030707/i875p-47.htm...

Citat:
"A highlight is the MAT technology, which deals solely with the PAT function, although Intel has prohibited manufacturers from using the term "PAT" in connection with the Springdale chipset. Asus, for example, calls the PAT function in the 865PE "HyperPath." In the case of MSI, however, the feature must be activated beforehand in the BIOS (performance mode, ultra Turbo). The board therefore achieves the best performance in the whole test field."

Är det någon som förövrigt vet om denna funktion finns tillgänglig för mitt moderkort (MSI 865PE Neo-L)??

Om inte jag missminner mig så är det i det där testet som Toms glömde att avaktivera den "dynamiska" överklockningen trots att de visste att den funktionen fanns vilket ledde till att det moderkortet fick bäst prestanda.

Men jag kan hålla med om att MSI har fixat till sig på sistonde, kvaliteten verkar ha höjts ett antal snäpp och jag har inte hört om några större problem på sistonde, personligen så litar jag inte på dem för fem öre men det är mycket pga gamla erfarenheter utav dem och deras bios.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

jag köpte ett MSI PT880 baserad på en VIA's krets säger de e väldigt missnöjd med kortet hade ett AOpen AX4SPE-N innan o det klockade gudomligt bra jämfört med mitt MSI kan inte köra mer än 219mhz i fsb en mhz till o ja får blue screen o datorn startas om + mina minnen började strula som fan iom nya kortet:( har dock en del saker som e riktigt sjysst bland annat deras Core Center och Live Update! och att ja gillar färgen på kortet rött precis som mitt gainward kort annars köp ASUS, Abit vad som helst men inte MSI funderar på ett Gigabyte 8KNXP så fårt ja får cash

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |