Permalänk

kyl och frys

hej alla glada nissar...

finns det nått kul man kan göra med typ massa kylar och frysar? jag menar nått måste man väll kunna göra? förutom att hoppa på dom och slå på dom med slägga... har tröttnat på det.. haha
ge mej lite förslag!

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

bygg en kompressorkylning...

Permalänk
Medlem

vatten kylning och sno radiatorn från det..

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

eller ta ut delarna och sälja kompressorerna till galningar som vill ha kompressor kylning..

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

Jag behöver en extra kompressor :).

Och vadå galningar?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna också ha en kompressor. Men annars är det väl coca kyl eller kompressor kylning till cpun som gäller.

Ja exakt vadå galningar?
Kompressor kylning är ju inte farligt när man kan sina grejer.
Kan ju vara farligt om man får en läcka när man använder R12(freon).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Hur var det nu igen. Kompresorn i en kyl/frys är inte gjorda för att gå långa stunder och gör dom det så kan dom bli överhättade och börja brina. Detta gäller ju specielt för gamla maskiner. Bränder i kyl o frys är faktiskt en ganska vanlig bradorsak (händer när termostaten pajar i kylen/frysen och kompresorn går hela tiden).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomppa87
Jag vill gärna också ha en kompressor. Men annars är det väl coca kyl eller kompressor kylning till cpun som gäller.

Ja exakt vadå galningar?
Kompressor kylning är ju inte farligt när man kan sina grejer.
Kan ju vara farligt om man får en läcka när man använder R12(freon).

Jag har funderat lite på en AC.. Fast en kompressor från en frys ger ju inte mer än kanske 400W vid 0 graders förångningstemperatur. Lite klent men det hjälper ju lite :).

En så pass liten kompressor skulle dock kunna assistera med att flytta köldmedium, pumpa vakuum osv :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur var det nu igen. Kompresorn i en kyl/frys är inte gjorda för att gå långa stunder och gör dom det så kan dom bli överhättade och börja brina. Detta gäller ju specielt för gamla maskiner. Bränder i kyl o frys är faktiskt en ganska vanlig bradorsak (händer när termostaten pajar i kylen/frysen och kompresorn går hela tiden).

De brinner för att själva systemet inte är dimensionerat för att gå hela tiden. I ordentliga system kyler det fortfarande kalla och förångade köldmediet kompressorn. En bidragande orsak till bränder är att kondensorn också blir för varm. Blir kondensorn för varm kan köldmediet inte kondensera vilket resulterar i ett högre tryck på högtryckssidan vilket gör att kompressorn får jobba hårdare osv. En ond cirkel :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Hur var det nu igen. Kompresorn i en kyl/frys är inte gjorda för att gå långa stunder och gör dom det så kan dom bli överhättade och börja brina. Detta gäller ju specielt för gamla maskiner. Bränder i kyl o frys är faktiskt en ganska vanlig bradorsak (händer när termostaten pajar i kylen/frysen och kompresorn går hela tiden).

Kompressorn brukar palla det men andra komponenter i en frys brukar inte klara det, det är vad jag har hört.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Oki, får väll tro på vad ni säger då
Skall genas springa iväg o öppna dören till mitt kylskåp å se vad som händer

Permalänk
Medlem

alltså snackar ni om gamla frysar från typ skroten?
Kan man använda dem till nåt? och finns det nån radiator nånstans i en frys/kyl?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

tatay: Radiator finns det inget som heter när det gäller kyla.. Däremot finns det kondensor och förångare. Rören i kondensorn är nog lite för tunna för att använda till vattenkylning (om det nu var det du tänkte på?). Samma gäller för förångaren men den har även ett lite tråkigt format i de flesta fall.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Det är somsagt kondenseraren som inte är gjord för att kyla köldmediet 24/7...en kompressor kan normalt gå konstant utan problem. Sen brukar det sammlas väldigt mycket damm bakom ett kylskåp som många inte vet om? Då har man både damm och värme = inte bra, så går termostaten sönder då eller man har dörren öppen så kan det faktist börja brinna...

Edit: kom på att det är inte ofta jag snackar om bränder när det gäller kompressorkylning...=)

Visa signatur

XP 1700+@3119MHz=2:a i OC% SM JIUHB 0311 VPMW 2.2v direkt-die kompressorkyld - ABIT NF7s 2.0 - 2x256mb DDR TwinMOS - Radeon 9500np@9700pro@440/718MHz vattenkylt - 2*IBM 40gb raid0 - Lian-Li PC76 med homevapo REV 4 :::Kompressorkylningsguide

Permalänk
Medlem

bara av ren nyfikenhet, hur fungerar egentligen kylningen i ett kylskåp? det har jag funderat på länge men inte orkat ta reda på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejik
bara av ren nyfikenhet, hur fungerar egentligen kylningen i ett kylskåp? det har jag funderat på länge men inte orkat ta reda på

Waursegoehd

http://www.refrigerationbasics.com/

Eftersom vissa delar där kostar så postar jag en enkel förklaring när jag har käkat frukost :).

Såja..

Först ska jag beskriva vad ett köldmedium är. Ett köldmedium är ett ämne som vanligtvis är gasformig vid rumstemperatur och en bra bit lägre. Exempelvis R134a (kemiskt namn "Tetrafluoretan") som är det vanligaste köldmediet idag har en kokpunkt på ca -40 grader vid 0 Bars tryck. I lite äldre kylar och frysar används R12 som tillsammans med andra klorbaserade köldmedier förbjöds eftersom det förstör ozonlagret.

Vi börjar beskrivningen vid inloppet till kompressorn även kallat "sugen". Köldmediet kommer in till kompressorn och pumpas ut på andra sidan in i kondensorn där det kyls av och blir en vätska. Det är högt tryck (15-25 bar) i kondensorn eftersom det på andra sidan av den sitter ett väldigt tunt rör som kallas för kapillärrör. Detta rör är till för att just skapa ett högt tryck i kondensorn. Utan detta skulle det vara omöjligt att kondensera gasen. I kondensorn lämnar alltså köldmediet av värme och blir en vätska. Det passerar sedan genom en liten rund och avlång sak kallad torkfilter. I denna fångas eventuella orenheter i köldmediet upp och fukt fastnar också. Skulle det vara fukt i systemet reagerar den med köldmediet och bildar syra som får kompressorn att haverera. Efter torkfiltret passerar köldmediet kapillärröret och in i förångaren. I förångaren förångas vätskan genom att absorbera värme. Förångaren blir således kall. Därefter kommer gasen tillbaks till kompressorn och så börjar det hela om :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.