Permalänk
Medlem

Allt hänger ihop... Men inte på det sättet... Din CPU utvecklar lika mycket värme oavsett om du kyler den med promme eller med luft. Enda skillnaden är att prommen drar ur värmen ur prollen mycket fortare än vad luftkylningen gör.

Så värmen i lådan är den samma oavsett hur mycket du kyler CPU:n så länge du inte fraktar ut värmen ur lådan (T.ex. med en vattenkylning som har radiatorn utanför lådan)

Naturligtvis så ökar och minskar CPU:ns värmeutveckling beroende på hur hårt du pressar processorn med t.ex. Prime. Men lådtempen är fortfarande inte beroend av hur bra kylfläns du har... Bara CPU:ns interna temperatur påverkas...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk

jojo det har du ju helt rätt i. Men det e ju ändå konstigt att moderkortet har blivit varmare när CPUn blev svalare

men om du sensorerna stämmer så e ju 40 C inte särskilt mycket. Men sen e jag dock besatt av kylning så har tänkt på vattenkylning o så men det e inget jag kan nånting om o e nog inte tillräckligt praktiskt lagd för att "bygga" vattenkylning till diskar o så som man har sett några göra här på sweclockers.

Big reeeeeespect till alla moddare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Spelar ingen roll vilken CPU-kylare du har... det är lika mycket värme som försvinner ut i burken från processorn... Alltså så påverkas inte dina HDD:s av vilken CPU-kylare du har...

Desto effektivare CPU kylare desto mer värme leds av från processorn ut i lådan. Så lådan blir ju värmare om du har en effektivare processorkylare

mvh

Permalänk

tråden kanske börjar spåra ur? sanningen är ju att det är teoretiskt omöjligt att få kallare låda än rumstemp om man kör med luft.

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Desto effektivare CPU kylare desto mer värme leds av från processorn ut i lådan. Så lådan blir ju värmare om du har en effektivare processorkylare

mvh

Nej!

Över tiden leder en dålig kylfläns ut lika mycket värme som en bra kylfläns gör... Värmen i CPU stabiliserar sig på olika temperaturer beroende på hur effektiv kylfläns man har, men den producerar lika mycket värme och flänsen skickar ut lika mycket värme i burken oavsett fläns. Skillnaden är att en bättre fläns lättare tar till sig tempen från processorn så att den inte hinner ackumulera lika mycket värme som den hinner med en mindre effektiv fläns.

En CPU producerar en viss mängd Watt och den energin kan varken bli mindre eller mer bara för att vi har en bättre eller sämre kylfläns.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Medlem

"Jag har haft min cpu nere i -23 med luft kylning men då var jag på nordpolen."

Givande tråd?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Nänä jag säger inget att CPUn kan ligga under rumstemp, men det e konstigt att CPUn är svalare än själva lådan då ju.

Eller så e det att CPUn blåser på nått jävla sätt iväg luften rätt på typ där sensorn sitter på mobot. Men då borde den vara lika varm.