Permalänk
Medlem

9600 pro problem

Fick mitt sapphire 9600pro idag, först körde jag driver cleaner sen installerade jag 3.7. Allt verkade bra tills ja skulle köra aquamark. Det hänger sig hela tiden. Så jag tob bort 3.7 och skulle installera 3.6 istället men det bara går inte, får upp nåt felmeddelande efter installationen att ati control panel inte går att öppna pga att det är fel på drivrutinen.

Vad ska man göra ?? Bara att formatera eller?

Permalänk
Medlem

Prova att formater om datorn om inget annat funkar...
Det blir ofta fel om man byter grafikkort utan att ha formatterat om hd:n.

Visa signatur

[Intel Core2 duo E6600][Asus P5B][2048 mb Corsair] [WD 320gb][Gainward 7900GT GS][Sony 17"TFT][Antec 1080AMG 430W True Power][Logitech Mx 300 och X-530]

Permalänk
Medlem

Hjälper inte att formatera om. Så fort man kör aquamark eller 3d mark så hänger det sig efter ett tag.

Permalänk
Medlem

har samma problem fast med ett PowerColor R9600pro, felet ligger förmodligen i att:
1. Datorn blir för varm(CPU, GPU främst)
2. du har samma skumma problem som jag har, mitt kort funkar 100% i andra datorer än min, och jag kör polarens Club3d R96pro felfritt på min. Så, testa kortet i en annan maskin/ett annat kort i din.
slår vad om att det kommer att funka...:)

Permalänk

Vekar vara många som har detta problem, så även jag, satte mitt 4200 tillbaks och sedan funkade datorn igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
har samma problem fast med ett PowerColor R9600pro, felet ligger förmodligen i att:
1. Datorn blir för varm(CPU, GPU främst)
2. du har samma skumma problem som jag har, mitt kort funkar 100% i andra datorer än min, och jag kör polarens Club3d R96pro felfritt på min. Så, testa kortet i en annan maskin/ett annat kort i din.
slår vad om att det kommer att funka...:)

Visa signatur

AMD 3000 64 X 800PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Hur menar ni att jag skulle göra ?

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat kort o se om det blir någon skjillandad.....

Permalänk
Medlem

Det fungerar ju med andra kort som fx 5600, 4200 , Har inte något annat ati kort att jämföra med.

Permalänk
Medlem

Kortet fungerade i min andra dator. Så vad gör man ?

Permalänk

en fråga hur aktiverar man aa/af på ett 9600pro ultra??

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Triple X vad har du för Mbo/cpu...osv? funkar andra kort i din dator?

Permalänk
Medlem

Jag har epox 8rda+ och xp 2500. Har inget annat ati kort att testa med. Så jag ska byta till ett annat märke.

Permalänk

Skruva ner agp till 8x och stäng av fastwrites. Pröva först med Fastwrites.. om det inte hjälper gå på agp-grejen.

Visa signatur

Q(^_^Q)

Permalänk
Medlem

Vilket märke ska man försöka byta till då ???

Permalänk

Kan kanske va moderkortet, 8rda+ ska inte va så värst bra har jag hört...

Kolla in denna länken :

http://www.hardforum.com/showthread.php?threadid=666048

Permalänk
Medlem

Det va en rejäl karamell att suga på, då är det bara att byta till 9700 eller 9800 då.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Abit NF7 och Sapphire 9600 pro,
men bara vid AGP 8x, ställer jag ner det till 4x funkar datorn felfritt.

Permalänk
Medlem

Men vad kan detta bero på Zubbe?, du kan ju inte vara nöjd med att lira i 4x?

Permalänk
Medlem

Det va det som var problemet. Kör agp 4x å det fungerar fint. Tack så mycket för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem

Jo, 4x löste mitt problem också, men jag jagar ju 3dmark så 4x är inte acceptabelt, någon som vet hur man kan lösa detta fel på ett smidigare sätt?
Jag tycker att det luktar mycket konflikt mellan mobot och graffet... typ att graffet vill 4x och mobot vill 8x.... jag vet inte....
Det måste ju finnas en lösning!
Jag klarar inte 4x, gör ni andra det?

Permalänk
Medlem

tjena snoris

Permalänk
Medlem

jag kan tyvärr bara köra 4x, mitt moderkort stödjer inte högre. Och pengar till nytt har jag inte. Sjukskriven i 3 år. När man har tid har man inga pengar...och tvärtom. Men 5400+ i 3d mark 2003 är väl inte illa pinkat för mitt lilla system.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Har haft problem med mitt 9600Pro (fick det idag) som som många andra och har nu fått det att funka i 8X.

Jag hade "enabled" på Plug-n-play OS i mitt BIOS. Jag slog av det och efter det har det funkat smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Värkar va problem mellan nforce2 och r9600pro eller? Har exakt samma problem, fick ta bort fastwrites och köra en riktigt gammal drivrutin från powercolors hemsida för att få det att funka stabilt. Med 3.7 och 3.6 fastnade datorn efter någon minut i spel. Men med dom här gammla drivrutinerna blir kortet riktigt segt...

Visa signatur

Ryzen 5600x | Asus x570 prime | XFX 6900xt Black edition | 32GB DDR 4 3600mhz