Hörde ni att det är olagligt att ha fönster i datorn?

Permalänk
Medlem

Hörde ni att det är olagligt att ha fönster i datorn?

Jag läste i pc för alla idag att det var olagligt att ha fönster i datorn pga strålning. så kan dom förbjuda en att använda datorn. inte bra, bara att ta bort alla fönster nu!

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Är det nått skämt eller?

EDIT: Har du nån länk?

Permalänk
Medlem

antagligen

Visa signatur

Xp 2500+@2530mhz | Radeon 9800 pro 460/390 | Abit NF7-S | Vattenkylning: Eheim 1046, Innovatek FlatFlow, Innovaradi Dual.
3Dmark2001 Min dator

Permalänk
Medlem

ROFLMAO

"Yeah Right!"

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Läste med det, d va lite roligt, företag FÅR inte sälja chassin med plexi-sida, LANBoy någon?

Edit: dom får sälja chassin, men inte med komponenter i, kolla sidan 46-47 i PC För Alla

Permalänk

Man kanske borde stämma Antec då.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

jag skämtar inte!!!! kolla i pc för alla nummer 9. ska se om jag hittar en länk

Visa signatur

Yay!

Permalänk

vem fan bryr sig ..... vill jag ha fönster har jag det

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

Hahaha det var det jävligaste!

Om man kör utan sida då?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Lägg av, den strålningen som man utsätts för är ju minimal, då skulle inte företag så sälja microvågsugnar med fönster heller, även fast att det finns nät för fönsterluckan för det kommer ut strålnign där ifrån.
Och för den delen skulle det ju nästan vara olagligt att starta datorn i hemmet med ena chassisidan avtagen

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
jag skämtar inte!!!! kolla i pc för alla nummer 9. ska se om jag hittar en länk

Sjukt i så fall.

Är det så att man inte får köpa lådan eller får inte ha en sån hemma?
Stackars de med plexichassi

Dock - vad kan de göra? Åka hem och inspektera alla hushåll? Då hittar de nog mer än bara plexilådor

Permalänk
Medlem

det stod att om dom kollar så kan dom förbjuda en att använda datorn. om jag förstod det rätt var det olagligt för datorbitiker att sälja chassin med fönster eftersom dom inte kan bli CE märkta

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille

Och för den delen skulle det ju nästan vara olagligt att starta datorn i hemmet med ena chassisidan avtagen

inte nästan, det är det.

Permalänk
Medlem

nope hittar ingen länk men köp tidningen vetja

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Men om man sätter en bit bladguld för fönstret och jordar i chassit då? :p.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

borde inte bli någon skillnad eftersom all elektronik utger strålning

Visa signatur

Yay!

Permalänk

Lol, tänk er detta, en skärm utan glasruta, den utger ju också strålning, mer än vad datorn i helhet väl ?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det sant..
Det handlar inte om farlig strålning som kan påverka människor, Det handlar om radioutsrålning från moderkort och nätagg som kan störa radiokommunikation. Det är därför det sitter ferritringar på sladdarna som går till lampor och knappar i frånten, ringan ska stoppa radioutstrålning från dessa.

Allt enligt reglerna som Post och Telestyrelsen har utfärdat.
Det är förbjudet att sälja datorer och datorlådor i Sverige som inte har godkänd skärmning, Och är lådan i plast måste den vara klädd på insidan av skärmande metall av något slag.
Såna skojiga lagar vi har här i Sverige

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Lägg av, den strålningen som man utsätts för är ju minimal, då skulle inte företag så sälja microvågsugnar med fönster heller, även fast att det finns nät för fönsterluckan för det kommer ut strålnign där ifrån.
Och för den delen skulle det ju nästan vara olagligt att starta datorn i hemmet med ena chassisidan avtagen

Om du kikar riktigt noga på glasrutan i micron ser du att det sitter ett metallnät i rutan.
Nätet är tillochmed avstämt för frekvensen i micron för att dämpa maximalt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

vilken jävla strålning!!!!??

Visa signatur

"Hm. I've lost a machine.. literally _lost_. it responds to ping, it works completely, I just can't figure out where in my apartment it is."
http://wiki.beyondunreal.com/wiki

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chewie
vilken jävla strålning!!!!??

R A D I O U T S T R Å L N I N G , Som alla apparater med högfrekvent elektronik utsänder, Precis som en radiosändare. du vet som P3 å liknande..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Om du kikar riktigt noga på glasrutan i micron ser du att det sitter ett metallnät i rutan.
Nätet är tillochmed avstämt för frekvensen i micron för att dämpa maximalt.

Om du läser riktigt noga så hade du sett att jag skrev det

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Tyvärr är det sant..
Det handlar inte om farlig strålning som kan påverka människor, Det handlar om radioutsrålning från moderkort och nätagg som kan störa radiokommunikation. Det är därför det sitter ferritringar på sladdarna som går till lampor och knappar i frånten, ringan ska stoppa radioutstrålning från dessa.

Allt enligt reglerna som Post och Telestyrelsen har utfärdat.
Det är förbjudet att sälja datorer och datorlådor i Sverige som inte har godkänd skärmning, Och är lådan i plast måste den vara klädd på insidan av skärmande metall av något slag.
Såna skojiga lagar vi har här i Sverige

Fatta att det är en bra lag.
Och det har absolut inte bara att göra med radiotrafiken.
Tack vare CE-märkningen är det idag sällan en dator slutar fungera om den står för nära TVn, Flygplan crashar inte om nån spelar gameboy, osv.
Innan CE märkningen strålade en del apparater så mycket att andra apparater som råkade vara för nära helt enkelt slutade fungera/crasha.
CE Märkningen reglerar både hur mycket en apparat får stråla och hur mycket strålning en apparat måste tåla.

Sen är det ju radiotrafiken. Tack vare CE reglerna har brusnivån i etern minskat, vilket innebär längre räckvidd, högre bandbredd och pålitlighet för all radioutrustning. t.ex. radioLAN, mobiltelefoner, com-radio, osv.

Frågan är om den nya Ultra Wide Band standarden ens vore möjlig om inte CE reglerna funnits...

Tills sist... Det är inte så att vi är ensamma om sådana lagar. De flesta länder har motsvarande regler.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Avstängd

Lite av ett moment 22 eller vad det heter... Vore ju bättre att koncentrera sig mer på saker med betydelse. Jag har kört med plexifönster ett tag nu, inte f*n har jag fått en extra arm eller blivit självlysande... Ja se folk... De är inte riktigt kloka...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snurrig_kille
Lol, tänk er detta, en skärm utan glasruta, den utger ju också strålning, mer än vad datorn i helhet väl ?

Utan glasruta??

Internt i skärmen sitter en plåt som skärmar allting, och innuti bildröret sitter ett tunt ledande skikt som skärmar av frammåt. Moderna skärmar strålar inte mycket alls.
Hela bakre delen av bildröret är dessutom täckt med ett blyskikt. (miljövändligt så det skriker om det, men det är nödvändigt)

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Lite av ett moment 22 eller vad det heter... Vore ju bättre att koncentrera sig mer på saker med betydelse. Jag har kört med plexifönster ett tag nu, inte f*n har jag fått en extra arm eller blivit självlysande... Ja se folk... De är inte riktigt kloka...

vad är ifrån catch 22?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Lite av ett moment 22 eller vad det heter... Vore ju bättre att koncentrera sig mer på saker med betydelse. Jag har kört med plexifönster ett tag nu, inte f*n har jag fått en extra arm eller blivit självlysande... Ja se folk... De är inte riktigt kloka...

Fatta att det har absolut ingenting att göra med att det skulle vara farligt för människor.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

grabbar. vi måste tejpa för skärmarna!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Men sätt microvågs galler över ert plexi gat då ) (ricke_000@hotmail.com)

Permalänk
Avstängd

Jo'rå AmPz! Vi fattar... Men det lät som om det skulle vara direkt dödande för en att köra med plexifönster... Som nån sa, utan CE vore det inte möjligt att... O.S.V. Det är korrekt.

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...