Permalänk
Medlem

Dc++

Har ett litet problem, skulle vilja veta hur man kör Dc++ i Active mode när man sitter bakom en router. Routern jag sitter bakom är en "NetGear Rp-114"och jag har xstream 2.5 uppkoppling. Är inte speciellt vass när det gäller det här med routern, så om svaren är relativt enkla skulle jag uppskatta det

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde detta på min Mac igårkväll, den använder två portar. Enligt min polare som kör DC++ behöver man bara använda en port. Du märker nog vilket som gäller.

Skriv in din externa IP-adress i DC - dvs den IP-adress som routern får av din internetleverantör. Välj sedan två höga portar, t.ex. 10001 och 10002.

Gå sen in i NAT-inställningarna för din router (om de finns, annars blir det svårt) och forwarda dessa två portar, både TCP och UDP, till din dators IP-adress. Nu ska det funka.

Till experterna: Finns det några riktlinjer för vilja portar man bör välja?

Permalänk
Medlem

ahh, okej då förstår jag nästan, men vad menas med "Forwarda" portarna?

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Medlem

standardporten ligger på 412 tror jag... men att välja en port över 501 är smart (pga sunet)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut, vad är det nu jag ska göra? Antar att jag ska in på "ports" och ändra. Inne på "ports" finns där typ så man kan skriva in "Start Port" , "End Port" och "Server IP Address"

Visa signatur

Jag ja

Permalänk
Medlem

lyckades fixa det! hehe, tack för hjälpen pöjkar

Visa signatur

Jag ja