Bench på Radeon vs RadeonXT / Pro?

Permalänk
Medlem

Bench på Radeon vs RadeonXT / Pro?

Hej!

Jag kan inte hitta någon bra benchmark som tar med:

9600
9600pro
9600XT
9700
9700pro
9800
9800pro
9800xt

I alla recensioner jag har läst så benchas bara "pro" versionerna :/
Det suttar IMO, de kostar ju en del..
Jag har letat igenom arkiven hos anandtech.com & tomshardware.com, men inte hittat någon bra bench.

THG har en bra bench med en massa kort... kom inte ihåg vad den heter, men den är gammal och de nya korten finns inte med.

Hade varit mkt kul att c skillnaden på pro vs non pro i Doom3, fast de hade ju iofs inte så mycket tid : /

Tack

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja se det då? Går du i köpetankar?

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt stor pris skillnad på dem där. Hur hade du tänkt att planera ditt köp?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

"Varför skulle du vilja se det då? Går du i köpetankar?"
-Yep

"Hmm, rätt stor pris skillnad på dem där. Hur hade du tänkt att planera ditt köp?"
Vilket av korten som helst kan vara instressant beroende på vad de kostar och hur de presterar.
Ett mkt snabbt kort "håller" ju ett bra tag längre än ett budget, sen är ju frågan vilket i det övre skiktet som är köpvärt.

Om man kunde se hur korten presterar gentemot varandra, så kunde man översätta hastigheterna i ungefärliga fps i doom3, för korten som inte testades i det.

Kanske verkar det skumt att inte ha en prisbild att utgå ifrån, men jag funderar på att göra flera uppgraderingar med budget-kort eller köpa ett stabilt kort direkt,..

Doom3 är det största som hänt sen jag spelade doom första gången, så hur det än blir, så ska det gå att lira mkt bra.

Jag har väntat ett år med uppgradering bara för att todd hollenshead sa att de inte ville visa D3 på två E3 mässor (jag trodde de skulle släppa det i våras), så nu sitter jag på ett él sunkó Geforce2MX..
Är inte ens kul att spela längre

Ojojoj, här babblas det på, kanske har jag fått med det jag ville dock

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar har du att köpa för då?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte spara ihop till det kort jag bestämmer mig för, har fått jobb nu =D
Inte bra betalt iofs, men ett gfx behövs verkligen nu..

4k+ köper jag inget kort för.. max 3k

Men kanske är det bättre att köpa 2 budget för 1,5k~1,8k under ett år istället..
Jag ville ju vänta på Doom3, men jag hade redan laggat omkring ett år för länge på mitt GF2MX i våras, när jag trodde det skulle släppas, så jag pallar inte sitta på det längre.

Jag undrar lite om XT och pro korten är värda de extra lapparna de kostar och hur ett 9700pro står sig mot 9800, 9800se etc... :?

ps. vad fattigt det ser ut, måste skaffa en avatar =D

Permalänk
Medlem

trodde aldrig dagen då jag rekomenderade ett FX skulle komma...

men seriöst, om doom3 är spelet du vill spela så är ett GF FX överlägset ett radeon, finns ju ett 5900nu för 23xx kr (kolla buggy för länk) mitt råd är att köpa det om du bara vill ha doom3 prestanda.

Om du vill spela andra krävande spel också eller "måste" ha ett ATI av nån anledning så rekomenderar jag ett 9800 np (~25xx kr) eller ett 9800p (~3kkr), ett 9500/9600 är inte så bra i doom3 enligt tester jag sett. kan också säga att ett 9700pro har så gott som identisk prestanda gämfört med ett 9800np, så om du väljer mellan dom 2 ska du ta det som är billigast, kostar dom lika mkt bör du välja 9800np pga. den uppdaterade arkitekturen, och om du planerar att överklocka är 9800np bättre än 9700p.

hoppas detta hjälper.

Edit: doom3 benchmarks ifall du inte redan sett dom:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1821&p=22
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1821&p=23

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Hehe, nej, men det ser riktigt bra ut i doom3, som du säger.

Det är samma problem med dessa benches, de visar bara pro/ultra versionerna... : /

Det är det som jag retar mig på lite, det är mkt svårt att hitta benches på de billigare versionerna av korten...

"om du planerar att överklocka är 9800np bättre än 9700p"
sant, det är ju lite frestande

Tack för ditt svar!

EDIT: *host*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Hehe, nej, men det ser riktigt bra ut i doom3, som du säger.

Det är samma problem med dessa benches, de visar bara pro/ultra versionerna... : /

Det är det som jag retar mig på lite, det är mkt svårt att hitta benches på de billigare versionerna av korten...

"om du planerar att överklocka är 9800np bättre än 9700p"
sant, det är ju lite frestande

Tack för ditt svar!

EDIT: *host*

Du ska inte bry dig alls om D3 testerna, att det var på nVidias initiativ som testerna gjordes säger väl en del. Och det är en beta som testas.
9800 finns ju att hitta för en billig pening på netvaruhuset, ett mycket bra köp.

Permalänk
Medlem

jo, det är ju sant, fast JC spelade ju in ett nytt demo pga att han inte gillade nvidias.

9800 är väldigt lockande, skall kolla runt lite och se hur mycket slöare än 9800pro/XT det är.
9600XT är också lockande, men då behöver jag byta igen när D3 släpps : /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
jo, det är ju sant, fast JC spelade ju in ett nytt demo pga att han inte gillade nvidias.

9800 är väldigt lockande, skall kolla runt lite och se hur mycket slöare än 9800pro/XT det är.
9600XT är också lockande, men då behöver jag byta igen när D3 släpps : /

9800 är inte mycket slöare, och du kan överklocka det till PRO farter. Och det kortet kommer garanterat hålla för en lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Sant, men de kostar nästan lika mkt på db, pro & np.

9800se kan man få på DB för 2150 pix,
9800 & pro ligger på ca 3000 +- 200

Det är ett stort löp från 2->3k imo, undrar hur många fps man tappar i D3 med ett SE..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Sant, men de kostar nästan lika mkt på db, pro & np.

9800se kan man få på DB för 2150 pix,
9800 & pro ligger på ca 3000 +- 200

Det är ett stort löp från 2->3k imo, undrar hur många fps man tappar i D3 med ett SE..

SE är billigare, men då förstås sämre. Skillnaden mellan SE och 9800np och PRO är att det har bara 4 pixelpipelines, vilket påverkar bandbredden (om jag mina kunskaper är rätt). Men det är inte ett dåligt kort för det. Har du tur kan du ju flasha det till ett 9800PRO, och då är det ett väldigt lyckat köp.

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag hittat en bench på SE!
Tyvärr tror jag att denna har 8pipelines, det står 8P efter : /

http://www.sysopt.com/forum/attachment.php?postid=981018

Som du säger, så är flashförsöket mkt lockande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Äntligen har jag hittat en bench på SE!
Tyvärr tror jag att denna har 8pipelines, det står 8P efter : /

http://www.sysopt.com/forum/attachment.php?postid=981018

Som du säger, så är flashförsöket mkt lockande

Dom verkar ha trixat o haft sig med alla dom korten där.
Oddsen är 50/50 skulle jag tro, men du ska nog helst inte ha allt för höga förväntingar på att det ska lyckas, ifall det inte går.

Men skulle det inte bara vara bättre o köpa ett 9800np? Så lipper du ta chansen. Eller är det så att din budget kommer ivägen?

Permalänk
Medlem

Det är budgeten, atm har jag 0 pesetas, får ca 2k över på första lönen, jag får nog ta chansen, bättre odds än en triss iaf

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Det är budgeten, atm har jag 0 pesetas, får ca 2k över på första lönen, jag får nog ta chansen, bättre odds än en triss iaf

Tack för alla svar!

Jo, lite bättre
Men då ska du ju köpa ett 9800SE, om softmodden inte funkar så har du ju ändå ett bra kort.

Permalänk
Medlem

Sant, det blir nog ett sånt, fast kanske när jag har råd med det, så får man ett np för samma peng

Tack!