Permalänk

Jobbigt problem

Detta håller på att få mig galen. De flesta spel och datorn i övrigt fungerar jättebra. Men vissa spel som tex Qauke 3, Worms 3d mfl tenderar att hänga sig rejält (andra spel som CS, Max Payne mfl funkar utmärkt). Datorn totallåser och ljudet hänger upp sig. Har provat med precis allt!. Nya grafikkortsdrivisar, nya ljuddrivisar, uptaterat direct x, ominsatallation av Winxp, updaterat bios mm. Jag har även kontrollerat kylningen på grafikkortet, bytat kylfläns, bytat ljudkort. Det låser sig lik f*rbannat.
Den som kan lösa detta problem upphöjer jag till gudastatus

Så här ser skiten ut när den hänger sig.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Re: Jobbigt problem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jollebolle
Detta håller på att få mig galen. De flesta spel och datorn i övrigt fungerar jättebra. Men vissa spel som tex Qauke 3, Worms 3d mfl tenderar att hänga sig rejält (andra spel som CS, Max Payne mfl funkar utmärkt). Datorn totallåser och ljudet hänger upp sig. Har provat med precis allt!. Nya grafikkortsdrivisar, nya ljuddrivisar, uptaterat direct x, ominsatallation av Winxp, updaterat bios mm. Jag har även kontrollerat kylningen på grafikkortet, bytat kylfläns, bytat ljudkort. Det låser sig lik f*rbannat.
Den som kan lösa detta problem upphöjer jag till gudastatus

Så här ser skiten ut när den hänger sig.
http://tulium.mine.nu/jpeg/hmm.jpg

Har haft samma problem när jag spelade quake då hängde sig datorn och ljudet gick runt i loop. Det visade sig att det var grafikkortet som krånglade, helt enkelt för dåligt (geforce 2, 32Mb) så jag underklockade min processor från 1333 till 1266 då funkade det. Nu har jag bytt grafikkort till ett Sapphire Radeon "Fireblade Edition" 9600pro 128Mb och har klockat upp processorn igen och det fungerar perfekt. Så kontentan av det hela är att felet för min del låg hos grafikkortet, som inte hängde med och som i sin tur tvingade processorn att jobba mer, vilket resulterade att den blev varm och då hängde sig allt ihopa. Efter grafikkorts bytet så behöver inte processorn jobba lika mycket då grafikkortet hänger med bättre. Är inte säkert detta är lösningen för dig men det är värt att pröva. Underklocka processorn och kolla grafikkortet.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

jag har liknande problem ... fast för mig hänger sig win xp inne i windows..
har en amd xp 2100+ och ett Sapphire Radeon "Ultimate Edition" 9600pro 128Mb..
ibland så kan det funka i flera dagar... men ibland så låser datorn sig efter någon timme...
det kan inte ha med cpu:n iaf tycker jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hårdvarukonflikt eller så e graffekortet pajj (fysisk skada). Testat att slänga in ett FX kort eller Radeon kort ? Du hade ju bytt ljudkort så...

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk

Tack Helgonet!. Det hjälpte att klocka ner datorn, tyvärr fick jag klocka ner den ganska mycket (till 2 ghz). Blev en märkbar prestanda förlust, känns också ganska meningslöst o köra med dual ddr @400MHz. Men spelen flyter på utan att hänga sig. Tror du fortfarande att ett nytt grafikkort skulle fixa biffen?.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag. Jag löste mitt problem på samma sätt genom att klocka ner cpu, så jag trodde att det var värmerelaterat. Sen bytte jag grafikkort och då testa jag att klocka upp den till sina ordinarie specs och till min förvåning så funka det felfritt och har gjort så sen dess. Så problemet låg hos grafikkortet som var för dåligt.

sorry för mitt sena svar..

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"