maxtor eller seagate?

Permalänk
Medlem

maxtor eller seagate?

jag har verkligen problem vid val av hårddisk.
antingen tar jag en maxtor dmp9 80gb 8mb cache 868:- från dustin, eller så tar jag en seagate barracuda 120gb 8mb cache 984:- från komplett. när jag räknar samman vad frakt och sånt så blir seagate:n 40:- dyare i slutändan. hur fungerar seagate med asus a7n8x gd? har seagate:n några kända problem?
vilken disk skulle ni rekomendera?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Avstängd

köp n maxtoe dimond plus 9 special edtitione 8 mb cach 102 gb för 1000 kr på jmedata.se eller db.com

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

har inte maxtor probelm med ljudet i disken?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Avstängd

jo de har de mr bulle!!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

min barracuda är så himla tyst å fin

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Seagaten är tystast, men blir också varmast. Maxtor är det inget fel på. Jag har en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB cache som fungerar klockrent, och även min WD är helt ok.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

hmm vilken seagate är vettigast?? vill ha en sata disk.....ska vara på 80-120Gb för under 1500:- hmm vilken hdd kylare är bäst(tystast)

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Seagaten är tystast, men blir också varmast. Maxtor är det inget fel på. Jag har en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB 8MB cache som fungerar klockrent, och även min WD är helt ok.

Var har du sett att seagate blir varmast? Alla tester jag sett är det dött lopp. Idag är det inte så stor skillnad på temperaturen på diskarna. Kolla här för temps., observera de minimala skilnaderna http://www.storagereview.com/articles/200306/20030615ST316002...

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man få en hårddisk under 20 grader med fläktkylning?

Permalänk
Medlem

Det kanske var 15 grader i rummet....

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

"As a result, we can subtract recorded ambient temperature from recorded drive temperature to obtain a "net drive temperature" of sorts. "

Om jag fattat det rätt så betyder det hela alltså att om de har en rumstemp på 20grader så skulle alla hårddiskar i testet ligga runt 40grader.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr bulle
har inte maxtor probelm med ljudet i disken?

det tycker jag inte å jag kör alla fläktar på 5 volt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Hur fan kan man få en hårddisk under 20 grader med fläktkylning?

Teknikst omöjligt om det inte är under 20 grader i rummet väl?

Permalänk

Fattar inte varför alla tycker maxtor låter mycket! Min hårddisk låter väldigt lite, man hör inte ens när den tänker..... Fast det är kanske bara dom med vätskebaserade lager som inte låter speciellt mycket?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk

Barracuda 7200.7 är allt annat än tyst, så försök få tag på en barracuda V, lite dyrare men du slipper en knattrande hårddisk.

Permalänk
Medlem

När det gällre 7200.7 serien så låter de mer än Maxtor diskarna (vid skrivning och läsning, idle vet jag inte om det är någon egentlig skillnad), men blir å andra sidan inte lika varma. Alla mina maxtor diskar bli något otroligt varma.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Hur fan kan man få en hårddisk under 20 grader med fläktkylning?

Man mäter alltid skillnad i temp. Annars måste man speca och justera värdet om omgivande temp är annorlunda.

Permalänk
Medlem

mina maxtor hddn låter fruktansvärt när dem jobbar men tysta när dem idle lr i spel, har (Maxtor Diamond 9 80 gb 8 cache) men dem flesta maxtor hddn man köper är inställda på att låta lite men då går prestandan ner... d e så dem flesta e när man köpt dem... o d kan va därför vissa tycker dem e tysta även när dem jobbar... men vill du ha den prestandan som skulle vara normalt ska du ladda ner nåra filer från maxtors hemsida där du kan ställa in mellan 3 lägen , off (normal), Quiet, Fast (låter mycke när dem jobbar). aja detta kanske va lite konstogt men d e ju sent =D...

EDIT: Glömde säga att dessa filer måste läggas in på en diskett lr dyl .. o köra dem i dos.

Permalänk

I min ena dator har jag 2st Seagate Barracuda 120gb 8mb Cache och i min andra har jag en Maxtor 80gb 8mb cache och Maxtoren låter mycket mer än de 2 jag har...
Jag har mindre fläktar i Maxtor datorn och jag sover med den längre ifrån sängen men ändå kan jag inte sova med den på men har inga som helst problem att sova med Seagate Datorn på...

Mina Seagate Hårddiskar har inte krånglat det minsta(inte maxtor hdd:n heller, förutom ljudet) och jag rekomenderar dem.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
mina maxtor hddn låter fruktansvärt när dem jobbar men tysta när dem idle lr i spel, har (Maxtor Diamond 9 80 gb 8 cache) men dem flesta maxtor hddn man köper är inställda på att låta lite men då går prestandan ner... d e så dem flesta e när man köpt dem... o d kan va därför vissa tycker dem e tysta även när dem jobbar... men vill du ha den prestandan som skulle vara normalt ska du ladda ner nåra filer från maxtors hemsida där du kan ställa in mellan 3 lägen , off (normal), Quiet, Fast (låter mycke när dem jobbar). aja detta kanske va lite konstogt men d e ju sent =D...

EDIT: Glömde säga att dessa filer måste läggas in på en diskett lr dyl .. o köra dem i dos.

Mina var på peformace mode för ca 10 minutersen, inga problem att sova me, nu kör jag på quiet å jag e tveksam om diskarna e på!