Permalänk
Medlem

Aopen MX4SGI-L Audio/FSB problem

Har nyligen fått hem mitt Aopen MX4SGI-L och tänkte glatt lägga på lite klockning på min P4 2.0 vilken enligt batchnumret ska gå rätt bra. Valde detta mobo då det bland annat gick att ställa fri fsb (gick inte alls att ändra på mitt förra kort).

Efter att ha lagt på 120fsb så startar den så fint och går igen alla stabilitetstest fint men så märker jag att det inte är nåt ljud. Minskar fsb till 100 och då funkar ljudet igen.
Ökar lite till 110 och så lägger det av igen. AC97 finns inte med i PCI listen vid boot.

Enligt Aopen support forum så beror detta på att PCI hastigheten blir för snabb?? 73mhz kan ffs inte vara nåt problem?

Moderkortet tillåter ej heller att man ställer fsb:n till 133 utan 132 är max (finns ej någon jumper för detta). Lite märkligt när dom på Aopens sida skryter med 1mhz fsb adjustment.

Någon som har något bra förslag på hur man kan lösa detta eller är det nytt mobo som gäller? Funderar starkt på att skicka klagobrev till Oneshop och be om byte men det är ju inte deras fel så känns inte rätt det heller