Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
På din beskrivning låter det som om vi har samma TV (min ser iaf ut såhär: http://www.biam.se/Panasonic_TX-28LB1.jpg), och där har fin bild utan att egentligen gjort något speciellt.. Jag har dock lite skev geometri, men där misstänker jag TV:n snarare än denna koppling.

Vad kör du för timings?

Njae det är inte den, högtalarna under bildröret missade du.

11 år philips, nokia 28 och samsung är dom som funkar bra, fast bäst är samsung nog, iaf det låter bäst då.

Men därefter justerar jag storlek och flyttar bilden för att få det bra.
men höjdleden funkar inte så bra, det är även en liten rad med blå röd grön som är en bit under högst upp i bilden, det går inte att flytta bilden högre än den. Kan langa någon bild om så önskas.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt en fin platt-tv med HDMI. VGA-Scart bye bye!

Det var kul så länge det varade, många många timmars tittande med klar och fin bild!

Jag har lite komponenter kvar, så om någon vill köpa de ingredienser som behövs till en VGA-Scart-kabel (förutom TP-kabeln) för ett billigt pris, PM:a mig. Jag har ca 4-5 satser.
Vill inte ta på mig att löda ihop något, har nämligen nVidia-kort nu för tiden så jag kan inte testa kabeln innan jag skickar iväg den.

EoZ: Testa att ändra på värdet i "Total horizontal pixels" och "Total vertical pixels", ibland ändrar de positionen på bilden när pil-knapparna inte fungerar.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jo, hur mycket ska du ha för det?
Blir första gången jag löder, men det kanske går ^^

Ingen som säljer en sån kabel för en billig peng?

Det jag inte fattar är, ska man plocka isär kablarna och löda direkt på kablarna, eller bara på pinnarna i VGA och Scart kontakten?

"Motståndet på 470 Ohm som sitter i serie med sync-signalen är till för att sänka spänningen som datorn skickar ut (5V) till en mer tv-vänlig sådan. Utan detta kan man råka ut för störningar på sina vanliga tv-kanaler om man har datorn igång samtidigt."

Om jag nu bara ska ha TV:n till datorn, är det skadligt? eller kan jag skippa den?

Permalänk
Medlem

Puh.... 87 sidor senare.

Har lött ihop en så här underbar kabel men får det inte att funka. Har en laptop med ATI mobility 9700 och har en panna 42"plasma tv(utan dvi/hdmi ingång. Har gjort precis efter detta schemat, http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html . Har kollat alla lödningar och allt är som det ska, men efter mycket letande så upptäckte jag att jag inte har någon 5v matning på pinne 9 i vga. Mätte i scarten och fick nada på pinne16 och pinne 8. Hade 2,89v på pinne 20. Antar att felet ligger i att min tv då inte fattar att det är en rgb signal den får.

1. Har mätt i vga´n och har ca 5v i pinne 12 och pinne 15, kan jag använda någon utav dessa till att koppla till 100Ohm motståndet på pinne 16 i scarten?

2. Om jag nu skulle få igång det, vilken upplösning rekomenderas att lägga in i powerstrip? Har sett att det pratats om 2 olika.

Kul att göra en lång tråd lite längre

Permalänk
Medlem

Det är tveksamt om pinnar 12 0ch 15 kan driva något, dom är normalt ingångar för identifiera monitorn. Med lite mer komponenter skulle man kunna använda synksignalerna för att skapa en egen 5 volt. Då måste konfigurera för negativa synkar och då måste man troligtvis själv skapa kompositsynken.
Ett alternativ är att stjäla 5 volt från en USB-port. Det är bara att kapa en USB-sladd och koppla in den röda tråden med 5 volt istället för VGA-portens pinne 9.

Upplösningar för kvadratiska pixlar så att Widows/Mac/Linux ska få rätt proportioner.
4:3 TV - 768x576
16:9 TV - 1024x576
Eventuellt så har din TV overscan (delar av bilden klipps bort av TVn) och då kanske man behöver minska upplösningen något, alltså skapa en ny upplösning med samma timing. Exempelvis:
4:3 TV - 720x540
16:9 TV - 960x540

Ovanstående gäller om du inte har VGA på din TV. Bästa bilden får man alltid om man matar TVn med native upplösning så att man inte behöver skala om bilden i TVn.

Permalänk
Medlem

ok.

Eller kan jag ta 5v spänningen från pinne 13 i vga, alltså samma som jag kopplat till 470Ohms motsåndet i scarten? (Har för mig jag såg nån som hade gjort så, vet dock inte om det fungerar)

Det skulle då bli så här:

vga scart

1 15
2 11
3 7
6 13
7 9
8 5
13 ---- 470Ohm--- 20
13 8
Samt koppla 100Ohms motståndet i scarten mellan pinne 8 och 16.

Och vilken spänning ska jag ha i scarten när jag mäter pinne 20, 16 och 8?

Permalänk
Medlem

Prova det här: Byt 100ohm till 220ohm, koppla en diod (tex 1N4148) från kompositsynk (brun) till "5V-signalen" (brun/vit). Eventuellt behövs en något större kondensator mellan "5V-signalen" och jord,. Detta kan göras i SCART-kontakten där det är gott om plats. Det kan fungera eftersom VGA-13 (kompositsynk) en stark digital utgång som ca 95% av tiden är 5V och resten noll volt.

Permalänk

detta fungerar alltså inte med nvidia?

Permalänk

J#&%la skit

Allt har funkat finfint med mitt gigabyte ga-ma69gm-s2h moderkort med x1250 igp, philips 28" 50Hz WS, Windows xp sp2 och catalyst 7.10. Uppgraderade till Vista 32 + catalyst 8.4 -> Bilden blir bara skräp!!!

Ska det va så eller?!!!! Samma timings. Någon som har fått det att funka med vista + x1250?

EDIT: eller ihuvudtaget i vista

Edit igen:
Jag har fått det att funka igen. Dock så har jag massivaproblem med avspelning av filmer. Det hackar så in i bara vassen. Kör jag på en vanlig skärm kopplat med DVI funkar det kannoners och även s-video 1024x576@25i. Men inte med vga->scart. Jag har installerat den här hotfixen: http://support.microsoft.com/kb/932649 men det hjälpte inte. Ska uppdatera till SP1 och se om det blir någon skilnad.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara posta lösningen på ett problem jag haft i denna tråd också utifall att någon annan skulle ha samma problem som jag. Orginaltråden hittas här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jag hade problem med att få denna kabel att fungera under Vista Ultimate x64 med ett AMD HD3450. När jag försökte aktivera två skärmar samtidigt, med denna kabel kopplad som ena skärmen, så ville inte Vista. Den avmarkerade automatiskt mitt val att ”utöka skrivbordet till denna bildskärm” varje gång jag klickade på verkställ. Men det gjorde den inte under XP. Där fungerade allt perfekt.

Efter mycket felsökande så kom jag fram till att av någon anledning så låter inte Vista mig aktivera en skärm om jag drar mer än 10~15 mA från +5v linan i pin 9 på VGA kontakten. Men i XP så kan jag dra åtminstone 50 mA utan att XP blir ledsen. Mycket märkligt. Och jag förstår inte varför den beter sig så heller. +5V linan är på och går att belasta även om skärmen inte är aktiverad i Vista, så det kan inte vara något skydd mot för högt effektuttag.

Jag har på prov testat med en resistans på 450 Ohm istället för 100 Ohm, och då fungerar allt som det ska i Vista.

Permalänk
Medlem

Sladd

Hej!

Har använd en av Mr jonas sladdar under längre tid, perfekt!!
Köpt platt Tv vill därför göra mig av med min sladd.

Maila mig vid intresse!

Mvh Krister
krister_frisbee@hotmail.com

Visa signatur

Krille

Permalänk
Medlem

Det står att denna inte fungerar
http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=8957&fran=splash
Synd

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Funkar inte det här på nvidia kort ??

Visa signatur

E6600 3,0 Ghz | Corsair 2048 mb 800 mhz | 9600GT 512 mb PhysX | 320 GB x 3 | Razer diamondback 3G | Qpad CT Large | Corsair VX450Watt | Gigabyte GA-E7AUM-DS2H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antiis
Funkar inte det här på nvidia kort ??

Läst första sidan?
Nej det funkar inte!

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk

Hej! hade nu tänkt andvända detta till min gamla projektor, dock s¨har den ej ett scart uttag, s¨jag undrar om det skulle fungera med en scart adapter, se produkt nummer 39-894 på kjell & co.
tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Om någon har en kabel som inte används. så PM:a mig, jag vill köpa en

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk

Finns det fortfarande ingenstans att köpa denna kablen förutom att köpa en VGA till Scart på Dustin?

Marko

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk

hellu! har en ny lcd tv som inte stödjer vga (konstigt nog) fast har hdmi uttag och har en rgb scart uttag.

har en data som bara har vga uttag och försöker koppla ihop dom... undrar om första inlägget som Mr Jonas skrev lödningen av rgb scart kommer va lösningen på mitt problem eller om ni har nån annan lösning

uppskattar alla förslag och om lösningen är lödning så kan nån fixa det eller kanske känner nån som kan fixa en sån åt mig. är ingen är inge bra på det området. tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Bästa och enklaste alternativet är nog att köpa ett billigt grafikkort med DVI eller HDMI.

Då får du nog även möjlighet att köra mycket högre upplösning -> bättre bild.

Permalänk

försår vad du menar har surfat runt och kollat finns inte så mycket val.
problemet är att jag har bärbar data och det kan nog va jobbigt att byta grafikkort om det inte är externt

Permalänk
Medlem

Har ni inte skaffat platt-tv än?
Jag saknar i och för sig svärtan och färgerna min gamla CRT-tv gav med hjälp av den här kabeln...

Jag rekommenderar detta till kingbango:

Eller något liknande. Ett USB-grafikkort alltså.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag lyckats löda ihop en fungerande kabel (ska tilläggas att jag inte är någon hejare på att löda) och fått allting att fungera alldeles utmärkt. Det enda som kanske är värt att klaga på är att bilden är något "skakig", dock inte vid filmuppspelning, men jag antar att det inte blir bättre.

Till mitt problem; Tvn har börjat ge ifrån sig ett högfrekvent "pipljud" som inte fanns innan och som uppstår endast när jag använder kabeln. Vad kan det bero på, lösningar?

Tack på förhand!

EDIT: Det låter även i vanliga fall på tvn, men inte alls lika högt som detta ljud. Det ljud talar om är det lilla biljud som oftast hörs på alla tjock-tv.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Black_Island
Finns det fortfarande ingenstans att köpa denna kablen förutom att köpa en VGA till Scart på Dustin?

Marko

jo det finns ju faktist det, danska AV Connection har en, dom löder den , men den kosta därefter oxå, 53,47 EUR för 1m, här är länken http://avconnection.dk/?PGr=550&ML=377

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem

Har, som jag tidigare nämnt i den här tråden, utan problem lyckats löda ihop och konfigurera en kabel enligt detta kopplingsschema, men så för några dagar sen stötte jag på problem. Jag hade inte använt HTPC-riggen på ca 2 veckor, och när jag nu skulle ha den för några dagar sen, har jag bara en grå bild med svaga konturer av min bakgrund - allt tydde alltså på att blankingspänningen var för låg för att trigga in TV:n till RGB-läge. Sagt och gjort - jag aktiverade TV:n, drog ur scarten från TV:n och mätte DC-potentialskillanden mellan Pin 16 och 21 i scartkontakten, som till min bedrövelse bara kom upp i knappa 1 V, dvs inte i närheten av de 4,5 V som min digitalbox matar ut i RGB-läge.

Jag har senare även mätt i VGA-ändan (VGA-utgången aktiv och en synål i pin 9) med samma resultat, varför jag drar slutsatsen att kabeln är hel.

Min fråga är således; vad kan ha hänt, som gör att jag inte får några +5V ur pin 9 på VGA-kontakten? Det hela fungerade som sagt innan, men har till synes spontant lagt av...

EDIT: Har fortfarande inte hittat svaret till frågan ovan, men i brist på andra idéer snickrade jag ihop en USB-kabel som slangar +5V ur en USB-port in på scart pin 16, och det fungerar utmärkt så långt iaf!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag har snickrat ihop en sån här kabel jag med.
Men jag har ett problem, när jag kopplar in sladden i grafikkortet så blir det bara flimmer på tv´n, jag kan urskilja att det är mitt skrivbord på tv´n, men som sagt så är det bara en massa flimmer och skärmen hoppar och har sig.
Jag har hittat skärmen i avancerade inställningar>bildskärmar och tryck på röda knappen i hörnet.
Och sen när jag gjort det så ska man ju aktivera :"Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm", men det går inte för mig, eftersom den rutan är skuggad, den går alltså inte att fylla i.
Och inte heller hittar powerstrip en till bildskärm.
Vad jag har gjort för fel?
Vad ska jag göra för att fixa till det?

Visa signatur

mmmm

Permalänk
Medlem

vga till rgb

jag har en laptop med grafikkort ATI radeon xpress 1100
har gjort som på denna länk: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/ (vga till skart) problemet är att jag inte få över bilden till tv:n
vad kan felet vara?????
har ingen s-video utgång

Permalänk

Hej jag undrar om det är någon som har timings till en Thomson 52" 16:9 bakprojektionstv

MVH Pierre

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/?item=39305&path=660000,1350000,1680000

Varför fungerar inte denna från TV till dator?

Permalänk
Medlem

sorry, dubbel.

Permalänk
Medlem

För att en dator inte har en vga-ingång?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz