Recension: Logitech UltraX Flat Keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savv3
Det har smugit sig in ett litet fakta fel i recensionen.
Logitechs mus MX-700 innehåller inga vikter. Den blir bara tung ändå av batterierna
Däremot så innehåller MX-500 en vikt som kan plockas ur!

Ojsan, jag blandade ihop det lite. Det ska ändras så snart som möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det enda jag fortfarande funderar över är dethär med flera tangenter samtidigt. Verkar vara delade meningar om hur det ligger till. Men övervägande parten säger ju att det inte är något problem så...

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Angående antal knappar som kan hållas ner samtidigt tror jag det beror på moderkort (och operativsystem?). Eller en blandning av alla tre.

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det kan bero på både hård- och mjukvara i tgb åxå.

På grund av att det, som dumbo säger, rått delade meningar om detta tog jag och kollade upp lite.
Jag kan börja med att förklara lite om hur det fungerar. Antalet tangenter man kan hålla inne sammtidigt beror på två saker. För det första verkar kontrollerkretsar i olika tangentbord ha varierande egenskaper, det beror alltså inte på moderkort eller OS. För det andra beror det på vilka tangenter som trycks ner. Nedtryckningar registreras genom en matris som ligger under tangenterna. Det som händer när det låser sig och datorn piper till är helt enkelt en signalkrock. Denna matris är dock konstruerad på olika sätt bland olika tangentbord. Så vissa tangentbord klarar vissa tangentbordskombinationer, andra inte.

Men för att återgå till UltraX Flat så fungerar det för det mesta att använda många tangenter sammtidigt. En önskad kombination i FPS-spel är kanske Framåt (W) + Strafe (A/D) + Ducka (Ctrl) + Hopp (Space). Denna kombination fungerar perfekt. Däremot har jag märkt ett annat noterbart problem. Tangentbordet klarar inte av Framåtpil + Vänsterpil + Space. Detta är lite störande då man använder det då och då i bilspel. Jag kan dock tillägga att Framåtpil + Högerpil + Space fungerar utmärkt.

Men jag får nog hålla med om att detta inte är något större problem.

EDIT: Felformulering

Permalänk

Bra recension!
jag hade tänk mig ett dinovo men när jag såg detta ändrade jag direkt.
D e inte lika snyggt kanske men att d e 2000 billigare.
Den 16:onde kommer tangentbordet till datorbutiken.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGOEMUXFL

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Odd:
Verkar lovande. Bilspel använder jag ratt till, så det är inget problem. Ska nog ta och beställa ett sådant snarast, även om jag eg inte har råd just nu.
Och tack för att du redde ut begreppen lite mer. I grund och botten vet jag ju hur tgb funkar, men jag visste inte att matrisen var uppdelad i olika grupper. Så har man lärt sig något nytt idag.

Permalänk
Inaktiv

schysst, jag mailade datorbutiken för nån dag sen och bad dom ta in det, verkar som att dom lyssnade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av odd

Men för att återgå till UltraX Flat så fungerar det för det mesta att använda många tangenter sammtidigt. En önskad kombination i FPS-spel är kanske Framåt (W) + Strafe (A/D) + Ducka (Ctrl) + Hopp (Space). Denna kombination fungerar perfekt. Däremot har jag märkt ett annat noterbart problem. Tangentbordet klarar inte av Framåtpil + Vänsterpil + Space. Detta är lite störande då man använder det då och då i bilspel. Jag kan dock tillägga att Framåtpil + Högerpil + Space fungerar utmärkt.

Men jag får nog hålla med om att detta inte är något större problem. [/B]

Tackar så mycket för det klargörandet. Dock så är det en tangentkombination som jag har haft problem med på samtliga mina tangentbord, nämligen "Shift+A+Q". Om någon har tid och lust att kolla den kombon skulle jag bli mycket tacksam.

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar odd, då är det uträtt. Har som en annan här i tråden ett logitech internet navigator. En kompis får fraktfritt från db.com, efter lite klagomål. Han ska nog beställa snart. Även om jag inte gillar tangenterna på datorerna i skolan så tror jag det här är bra. En känsla. Kan annars behöva ha ett till tangentbord här hemma.
Btw tror ni det där microsoftprogrammet kan få scrollen och de mer "avancerade" multimediatangenterna på ett internet navigator att fungera? Har server 2003 och man måste köra iTouchprogramvaran i kompabilitetsläge för att änns kunna använda nästa låt, föregående låt osv, de knapparna. Resten ploppar upp en ruta som beskriver funktionen, problemet att denna ruta kommer upp varje gång. Men jag kom på en annan sak, det verkar som den i kompabilitetsläge glömmer bort inställningarna. Då kanske det går att kopiera dem rakt av från XP installationen (fungerar det så kommer det ett inlägg i microsoft forumdelen, tror jag frågade om det förut också där).

btw såg i länken till datorbutiken där de har citerat sweclockersrecensionen av tangentbordet

odd, eftersom du köpt tangentbordet (har det kvar efter recensionen också), skulle du kunna mäta det? Höjden kan man ana sig till iaf med bilden på 10-kronorsmyntet, men jag vill gärna vet bredd och djup.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Testade i Windows med mitt UltraX. HÖGER Shift + A + Q funkar, men inte vänster.

Likaså funkar inte alla pilar sammtidigt. Kanske inte så vanligt att man använder dom men ibland blir det så av misstag i t.ex NFS underground och då tappar man kontrollen av bilen helt. Men det verkar vara exakt samma "fel" på detta tangentbort som på mitt gamla Elite så det känns inte som det är så mycket att gnälla över

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Odd:
Verkar lovande. Bilspel använder jag ratt till, så det är inget problem. Ska nog ta och beställa ett sådant snarast, även om jag eg inte har råd just nu.
Och tack för att du redde ut begreppen lite mer. I grund och botten vet jag ju hur tgb funkar, men jag visste inte att matrisen var uppdelad i olika grupper. Så har man lärt sig något nytt idag.

'Grupper' var ett felaktigt ord att använda. Det beror alltså på vilken rad och kolumn i matrisen tangentnedtryckningarna sker.
OBS. Förväxla inte rader och kolumner i matrisen med rader och kolumner av tangenter. Det är inte konstruerat så enkelt som man kan tro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
[...]

btw såg i länken till datorbutiken där de har citerat sweclockersrecensionen av tangentbordet

odd, eftersom du köpt tangentbordet (har det kvar efter recensionen också), skulle du kunna mäta det? Höjden kan man ana sig till iaf med bilden på 10-kronorsmyntet, men jag vill gärna vet bredd och djup.

Ja, jag såg det med. De var snabba

Visst kan jag mäta det. Orsaken till att detta inte var med i recensionen var att det, som vi tidigare kommit fram till, inte finns någon information på Logitechs hemsida.

Måtten är iaf 46cm*16cm.
Höjden på tangentbordet är stigande då det lutar framåt lite. Men där det är som tunnast är det 1cm. Den högre delen är 2cm.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna fått lite utlåtande från flera testpersoner. En testpanel hade varit trevligt så att man inte köper grisen i säcken. Ser jag tangentbordet på stan någon gång så ska jag testa det för att få en egen uppfattning, det är ungefär som med skärmar och högtalare. Jag anser att de gamla tangentborden är tydligare, men kanske i största laget ibland.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att köpa det här tangentbordet men nu såg jag att det var för långt.

Jag vill ha ett som är Max 43 cm långt *inte* trådlöst(jobbigt att hålla på med batterier) med PS2 kontakt (har inte så många USB)
Jag måste ha numerisk del. Det ska funka bra för spel (FPS), och jag brukar spela med piltangenterna.

Har funderat på den här, den har USB hub inbyggd så då gör det inget att det är ett USB tangentbord. Den verkar inte ha något riktigt namn dock bara IBM Svart tangentbord USB, men kan leta på Modellnr 10K3859. Nån som vet om det är bra?

Om någon har något annat förslag på ett bra TGB som uppfyller ovastående krav så skulle jag va tacksam om ni berättade det.

Visa signatur

xenobioz.com
Free VSTs and music!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Testade i Windows med mitt UltraX. HÖGER Shift + A + Q funkar, men inte vänster.

Blää!
tror inte jag har testat ett enda tangentbord där vänstershift+a+q har funkat. Om det är nån som har tips på ett t-bord som det funkar på får ni mer än gjärna komma med tips. Tack ändå Blackbird för att du provade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McAllister
Blää!
tror inte jag har testat ett enda tangentbord där vänstershift+a+q har funkat. Om det är nån som har tips på ett t-bord som det funkar på får ni mer än gjärna komma med tips. Tack ändå Blackbird för att du provade

Kanske inte det svar du ville ha - men mitt fungerar det på

Det är ett tyskt HP tangentbord

Permalänk
Inaktiv

asch då, nu har datorbutiken ändrat till: Lagerstatus: Obekräftat 2004-01-26

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför vill man inte ha windowstangenter?

För att de saknar användning?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
För att de saknar användning?

Tycker de kommer väl till användning, testa ex. windwstangent+r.

Permalänk
Inaktiv

jo windowstangent +r använder jag extremt ofta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedis
jo windowstangent +r använder jag extremt ofta

Windowstangent + D är också underbar funktion.

Permalänk
Medlem

Windows+E samt Windows+D används konstant av mig
Windows+Pause|Break är också smidig

Permalänk
Medlem

Windowsknappen + D hade varigt grymmt bra om det funkat
Men fönstrena kommer ju inte tillbaka i samma ordning = värdelöst.

Windowsknappen + E är grymmt bra däremot

Jag tycker personligen att windowsknappen är mycket användbar i både linux och windows och att den inte på något sätt förstör layouten på tangenbordet. Men håller säkerligen inte alla med om.

Permalänk
Medlem

Dem där kombona är väldigt användbara. Jag själv är väldigt kass på sådant, får bättra på mig nu. Jag har hitills inte använt windowstangen så mycket. Ctrl + C är väldigt värdefullt på hemsidor som inte godkänner högerklickning.

Permalänk

Har någon testat att skruva isär tangentbordet?
Jag vill byta ut de gröna lysdioderna, och jag har tagit bort alla skruvar jag hittar på undersidan men den silverfärgade plasten verkar sitta fast på vissa punkter ändå (t.ex precis vid pilknapparna)
någon som lyckats?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [NH]Noddan
Har någon testat att skruva isär tangentbordet?
Jag vill byta ut de gröna lysdioderna, och jag har tagit bort alla skruvar jag hittar på undersidan men den silverfärgade plasten verkar sitta fast på vissa punkter ändå (t.ex precis vid pilknapparna)
någon som lyckats?

Jag har inte testat att skruva upp det, men jag har iaf märkt att det finns minst en skruv under etiketten. (Om du redan visste det dvs )
Säg gärna till om du lyckas! Och posta nån bild

Permalänk
Inaktiv

hehe, nu har datorbutiken höjt leveransdatumet IGEN; Kommer "2004-02-26"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedis
hehe, nu har datorbutiken höjt leveransdatumet IGEN; Kommer "2004-02-26"

Samma med mycom.. roligt att dom ändrar datumet samma datum som det skulle komma in. Man blir ju lite snopen...

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet något butik (internet) som har det? I lager förståss

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Var det osmart att beställa ett sånt här tangentbord från Datorbutiken.com som jag precis gjorde? Det står att de får in det 5/4. Har ju tid att avbeställa ifall jag vill.

I så fall är det någon som kan rekommendera en bra datorbutik med billig frakt som har det?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det var det nog inte... En jag känner beställde det fast det inte fanns i lager för några dagar sen/förra veckan, och han fick ett! Tänkte jag måste också gör det då, beställde i onsdagskväll tror jag, har bekräftelse på att det har skickats nu. De har även ändrat om så det är lagervara!

edit:
Hämtat ut paketet idag Vi hade linuxlektion i skolan idag på eftermiddagen men jag kunde inte hålla mig så jag öppnade paketet där i skolan och använde tangentbordet. Nu är jag hemma och skriver på det, går aldeles utmärkt.

Jag tror många klagar på bärbara datorers tangentbord pga. att det är svårt att skriva snabbt osv. Men problemet ligger nog inte i själva tangentbordet utan i armstöd osv. Nu sitter jag med det nya tangentbordet här och skriver, går jättebra, jag har ett riktigt datorbord så armarna får vila.
Helt perfekt det här

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu är man med i Ultra-x gänget.. Det är så gutt.

//F

Visa signatur

| Intel Core2 Quad 2,4ghz@3.0ghz | 4gb Crucial Ballistix PC8500 | Abit IX38 Quad GT | ATI 3870 PRO | WD 500gb + Hitatchi 250gb 7K250 + MAXTOR Dimondmax 10 200gb SATA | Logitech Ultra-X flat & G5 mus v2 | Viewsonic VP930 + Viewsonic VP191 Dualscreen|

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta om dessa tangentkombinationer funkar utan att det börjar pipa:

högerpil + uppil eller vänstepil + uppil samtidigt som höger skift.
höger skift + valfri piltangent + 0 (ins) på numpaden.

Vore väldigt snällt om någon orkade testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wroom
Skulle vilja veta om dessa tangentkombinationer funkar utan att det börjar pipa:

högerpil + uppil eller vänstepil + uppil samtidigt som höger skift.
höger skift + valfri piltangent + 0 (ins) på numpaden.

Vore väldigt snällt om någon orkade testa

Alla de kombinationerna fungerar för mig.