Permalänk
Medlem

bygga hddblock...

Har tänkt göra några vattenblock som ska kyla mina hårddiskar.
Tänkte först göra så här .

Men då kom jag på en sak. Om man gör som på bilden så ligger själva blocket mot hårddiskens-lock, och det locket har juh ingen större yta mot själva disken, vilket inte lär kyla sådär jättemycket?

Väljer man att kyla "undersidan", då har man ett kretskort som man måste vara rädd om, och kontaktytan blir inte allt för stor där heller.

Så det bästa borde väl att kyla sidorna på hårddiskarna va?
Men då måste man antingen kasta in diskarna i 5.25", och dit får inte mina 4 nuvarande diskar plats, och inom kort så kommer det bli fler diskar. Så då skulle jag fått göra ett helt eget hårddiskrack som jag ställde på golvet av chassit.

Tänkte om man gjorde så här istället.
OBS! Bara en väldigt snabb skiss som måtten inte alls stämmer på. Bara så ni ser hur jag tänker.

Om jag gör som på min skiss så blir det ett vattenkylt hårddiskrack, dock som kommer det inte kylas i "hyllorna", men jag hoppas att den värmen som kommer dit kylas ner av dem vattenkylda sidorna.

Det är nog inte det optimala att göra som på min skiss, men det var det bästa jag kunde komma på just nu. Har någon annan något förslag?

Edit: Fixade stavfel
Edit 2: Hyllorna och sidorna bultas fast, mellan vattenkanalerna.
Edit3: Om man gör som min skiss, ska man låta blocken vila på en hylla, eller ska dem hänga i luften?

Edit4: Gjorde en lite mera ordentlig skiss på "sidan" av "racket".
Där syns skruvhålen för hårddiskarna.

Edit5: Börjar bli mkt "edit" här. Men nu kom jag på ännu en sak. Hur breda och hur djupa bör kanalerna vara?

Permalänk

Jag tror det där kommer kyla utmärkt dock ingen expert på området,
Hade själv tänkt göra så men pga lathet, snålet och i allmänhet dåligt
omdömme tog jag icke optimalt material och gjorde block som jag lödde
på kopparledning på. Får se hur det funkar, ska ta o slipa dom nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johannes P
Jag tror det där kommer kyla utmärkt dock ingen expert på området,
Hade själv tänkt göra så men pga lathet, snålet och i allmänhet dåligt
omdömme tog jag icke optimalt material och gjorde block som jag lödde
på kopparledning på. Får se hur det funkar, ska ta o slipa dom nu.

Fick även förslaget av en polare att man polerar upp sidorna på diskarna.
Skiter i hyllorna och fräser "spår" i blocken som man "skjuter" in diskarna i, så det inte är någon hylla som dem vilar på.

Min skiss kanske är lite dålig att förstå, men den där "sidan" är bara ena sidan, sen kommer det såklart en likadan på andra sidan. Två lösa block helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du kommer att få ett ganska bra resultat om du kyler sidorna på hårddiskarna. Dock så tycker jag att det är lite overkill att vattenkyla dom.

offtopic: hur snabb är din skiss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco
Jag tror att du kommer att få ett ganska bra resultat om du kyler sidorna på hårddiskarna. Dock så tycker jag att det är lite overkill att vattenkyla dom.

offtopic: hur snabb är din skiss?

overkill eller ej, vill bli av med fläktarna
har 4st 80mm i fronten nu, hade vart lite skönare för öronen med 2st 120mm till radiatorn istället.

den går tokfort, skulle tippa på en 5-6 s/m

Permalänk

(skrivet efter "edit5")
gör bara en kanal mellan varje rad av fästhål - blocket kommer ändå hålla näst intill vattentemperatur
plattare kanaler (större yta mot disksidorna dvs) kommer få ner tjockleken på blocket totalt... se bara till att kanal-arean inte blir mindre än slangarnas

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
(skrivet efter "edit5")
gör bara en kanal mellan varje rad av fästhål - blocket kommer ändå hålla näst intill vattentemperatur
plattare kanaler (större yta mot disksidorna dvs) kommer få ner tjockleken på blocket totalt... se bara till att kanal-arean inte blir mindre än slangarnas

okey, tack för tipset.
ska börja sissa på ett papper nu. för det får bli sånna där block.

vad menar du med "plattare kanaler"?

Permalänk
Medlem

Mer ihoptryckta mot racket tror jag han menar.

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

Tätare mellan kanalerna? Mycket möjligt...
Imorrn ska jag ringa och höra hur mkt koppar kostar.

Hur tjockt gods bör jag ha? Sen tillkommer en "täckplåt" på 2mm som löds fast.
Räcker 6mm, eller bör man ha tjockare?

Permalänk
Medlem

Han menade att kanalerna ska vara bredare och inte så djupa kanske. 6mm bör räcka.

Permalänk
Medlem

Tar 6mm tjock gods, och fräser 4mm djupt, sen löder på "locket" som är 2mm.

Då får kanalerna bli hur breda? 6-8mm kanske?

Permalänk

4x8 är ju smalare än kopplingarna!
*dubbla åt båda håll*

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life