Permalänk
Medlem

Algoritmer

När jag sitter och proggar och ska lösa nån problem, typ skapa en program eller når så blir det jäkligt svårt för jag har svårt att dela upp problemet i delar.
Jag undrar om det finns någon svensk sida (engelska också om svenska inte finns) där man lär ut hur man skriver effektiva algoritmer ?

Permalänk
Medlem

Det låter som du skulle behöva lära dig strukturering. Har inte sätt så många guider som faktiskt lär ut detta p.g.a. att det är lite luddigt ämne.

http://www.gamedev.net/reference/list.asp?categoryid=25#166

Där kan du läsa lite om datastrukturer så som träd, länkade listor, etc.. Annars brukar det vara övning som gäller.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Inom matematiken välkända algoritmer som t.ex. Euklides algoritm är alltid bra att kunna, de är ju ganska anpassningsbara. Lite allmänt om algoritmer och finns på http://www.abc.se/~m9847/matmin/aritmet.html#algoritm. MathWorld är väl ett annat tips.

Spelet/programmet Game of Life är också bra att skriva (i valfritt språk) och öva med för att lära sig effektivisera sina algoritmer i praktiken, märks ganska tydligt hur pass bra man lyckas då det i alla fall på äldre datorer är ganska krävande. Det samma gäller fraktaler och uppritning av mängder för komplexa tal.

Permalänk
Avstängd

Surfa rundor lite på olika högskolor i sverige. Är du för snål för att köpa en bok så finns det ofta lite föreläsningsmaterial man kan ta del av.

Kolla igenom pdf:erna på denna sidan tex:

http://www.cs.lth.se/Education/Courses/EDA027/LP34/Forelasnin...

Cheers

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masamune
Spelet/programmet Game of Life är också bra att skriva (i valfritt språk) och öva med för att lära sig effektivisera sina algoritmer i praktiken, märks ganska tydligt hur pass bra man lyckas då det i alla fall på äldre datorer är ganska krävande. Det samma gäller fraktaler och uppritning av mängder för komplexa tal.

Heh vilket sammanträffande, började precis göra ett sådant: http://psionicist.online.fr/gol-0.0.1.exe (18 kb, skrivet i C).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Heh vilket sammanträffande, började precis göra ett sådant: http://psionicist.online.fr/gol-0.0.1.exe (18 kb, skrivet i C).

Kaos och förödelse härjar återigen på min dator

Permalänk
Medlem

gav ganska tufft resultat "0" = tom ruta, "X" = ifylld ruta

0000000
00X0X00
000XX00
000X000

Permalänk
Hedersmedlem

Hur funkar Game of Life egentligen? Vilka regler gäller för vad som kommer att hända?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Glömsk

Kan passa på att avslöja hemligheten med min anmärkning: Som ni ser är det en glider.

Glidare är asballa!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

inte tänkt på din anmärkning innan, såg att det lilla mönstret jag postade är samma som din anmärkning fast i annat läge.
jo, dom är jävligt fräna, satt och lekte runt lite på den där sidan nyss också med alla exempel som togs upp där.
Game of Life var tufft aldrig hört om innan

Finns det något mönster som fortsätter JÄVLIGT länge (oändligt är lite högt krav kanske )
inte fortsätter i form utav en glider utan fortsätter växa hela tiden alltså...

Permalänk
Glömsk

Japp! Finns en space filler. Exemplet längst ner här: http://www.math.com/students/wonders/life/life.html

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.