Permalänk
Medlem

En idé om du vill ha datorn i bilen under vintern är att bygga den inkapslad och isolerad så ingen fukt kommer in samt att sätta in en termostat och ett litet värmeelement, räcker med några watts effekt för att hålla temperaturen över +5, drar inte så mycket ström så det är ingen risk att bilbatteriet tar slut om du kör med bilen åtminstone någon gång per vecka.
Problemet kan bli det motsatta, om datorn är inkapslad så kan det bli för varmt på sommaren, kanske kan ha något spjäll och en fläkt i lådan.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av houze
En idé om du vill ha datorn i bilen under vintern är att bygga den inkapslad och isolerad så ingen fukt kommer in samt att sätta in en termostat och ett litet värmeelement, räcker med några watts effekt för att hålla temperaturen över +5, drar inte så mycket ström så det är ingen risk att bilbatteriet tar slut om du kör med bilen åtminstone någon gång per vecka.
Problemet kan bli det motsatta, om datorn är inkapslad så kan det bli för varmt på sommaren, kanske kan ha något spjäll och en fläkt i lådan.

låter avancerat å onödigt. varför inte bara det så att man kan koppla ur den lätt?
så slipper man att den blir snodd oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Fortfarande så är värme energi inte samma sak..
Därför du inte kan ta den siffran å ställa den i denna formel (I = P / U) efter som de är 70Watt värme.

Och jag skulle gärna vilja se dig leda en ström på 45A i en kabel på 2mm kvadrat.
du skulle inte hinna blinka förens den brann upp.. även om de bara skulle vara 2.2V..

Du får inte ens ut så mkt ström ur dom flesta nätaggregat vid 3volt/5volt

Detta får bli sista OT-inlägget.

Värme är en typ av energi och ALL energi kan mätas i Joule. En Joule i någon form (i detta fall värme-/rörelseenergi) motsvarar alltid en Joule i en annan form (elektrisk energi). Effekt är energi per tidsenhet, således är även all typ av effekt ekvivalent. Så effekten i I = P / U - Ohm's modell - stämmer därför lika bra för värme som för elektrisk effekt.

Jag sa inte att 45 A går bra att trycka igenom 2mm kvadrat-kabel, jag sa att spänningen och strömmen till processorn transformeras (visserligen genom switchade spänningsregulatorer och inte transformator) på moderkortet. Därför räcker det med såpass tunn kabel eftersom spänningen är 12V (45 A på 2.2V skulle motsvara ungefär 8.3 A på 12 V energimässigt). 8.3 A ska inte vara några problem att dra igenom några 2mm kvadratskablar.

Slutsats: För att processorn skall kunna avge 70W värmeenergi måste den mottagna effekten vara minst 70W. Energin kommer endast från elektricitet, därför måste strömmen vara effekten genom spänningen. Är spänningen 2.2 V, måste strömmen automatiskt vara 31.8 A.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
låter avancerat å onödigt. varför inte bara det så att man kan koppla ur den lätt?
så slipper man att den blir snodd oxå.

Jo, lite komplicerat blir det ju, men det var bara ett förslag
Men det är jobbigt att behöva plocka ur massa grejor ur bilen varje gång man lämnar den för mer än 2 timmar under vintern.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monstrum
Detta får bli sista OT-inlägget.

Värme är en typ av energi och ALL energi kan mätas i Joule. En Joule i någon form (i detta fall värme-/rörelseenergi) motsvarar alltid en Joule i en annan form (elektrisk energi). Effekt är energi per tidsenhet, således är även all typ av effekt ekvivalent. Så effekten i I = P / U - Ohm's modell - stämmer därför lika bra för värme som för elektrisk effekt.

Jag sa inte att 45 A går bra att trycka igenom 2mm kvadrat-kabel, jag sa att spänningen och strömmen till processorn transformeras (visserligen genom switchade spänningsregulatorer och inte transformator) på moderkortet. Därför räcker det med såpass tunn kabel eftersom spänningen är 12V (45 A på 2.2V skulle motsvara ungefär 8.3 A på 12 V energimässigt). 8.3 A ska inte vara några problem att dra igenom några 2mm kvadratskablar.

Slutsats: För att processorn skall kunna avge 70W värmeenergi måste den mottagna effekten vara minst 70W. Energin kommer endast från elektricitet, därför måste strömmen vara effekten genom spänningen. Är spänningen 2.2 V, måste strömmen automatiskt vara 31.8 A.

Effektförbrukning och värmeenergi båda mätta i Watt men går inte å ställa i samma formel..
de bara är så..
Ett element på 1000Watt är effektförbrukningen men det är inte va den alstrar i värme..
de bara är så å går inte å ändra på..

så processorns effektförbrukning är alltså inte 70Watt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Effektförbrukning och värmeenergi båda mätta i Watt men går inte å ställa i samma formel..
de bara är så..
Ett element på 1000Watt är effektförbrukningen men det är inte va den alstrar i värme..
de bara är så å går inte å ändra på..

så processorns effektförbrukning är alltså inte 70Watt..

Om man har ett element med en verkningsgrad på 100% då

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Självklart går dessa att ställa i samma formel, liksom man t.ex. kan ställa värmeutveckling och förbränning av kemisk energi i samma formel. Det är ju det som är hela grejen.

En processor uträttar ingen fysikaliskt arbete, alltså kommer all ingående energi att omvandlas till värmeenergi. 1 J/s för att värma luft kräver 1 J/s energi, i detta fallet elektricitet. 1 J/s = 1 W.

Skulle man ha ett element som uträttar ett fysikaliskt arbete (som t.ex. en motor, en glödlampa eller en laser), skulle inte all energi omvandlas till värmeenergi, men eftersom verkningsgraden inte kan vara över 100% så måste förbrukad effekt vara minst lika stor som effekt använd för att värma luften.

Jag vet inte riktigt vad du grundar dina påståenden på.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Men ni kan ju för i helvete inte räkna effekten / vcore för att få ut strömmen.

Räknar ni ihop den totala hastigheten på nascar bilarna?
Dvs. "i nascar kör dom 9447 km/h"
Mig veterligt så finns det fler än en matning till prollen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Det var en riktigt dålig jämförelse. Snarare så skulle det vara att räkna ut den totala bränsleförbrukningen för alla bilar. T.ex. varje bil drar 10 l/h, så ett nascar-race drar 500l/h.

Och det finns verkligen mer än en matning, men strömmen är väl lika mycket för det, totalt vill säga.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk

säger bara, akta DVD du skaffa DVD som håller fast skivan om du ska köra runt o spela, skakar ibland

Visa signatur

Gaming Rig = ROG STRIX B350-F Gaming, Ryzen 1700x, Gigabyte G1 GeForce GTX970 16gb G-Skill Ripjaw V 3200mhz CL14.

Permalänk
Medlem

Finns det överhuvudtaget någon CD-enhet för dumburkar med antiskaktjosan?

Permalänk

Japp DVD´n ska vara en sådan som på en bärbar som åker ut och man trycker fast DVD´n

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk
Avstängd

Hitta en bärbar för några dagar sedan, 13.4V och 3A... men det är en ap gammal och totalt okänd för mig.
Från 1991 är den med hela 4MB ram dock en vanligt 3,5' HDD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av naTTen
Om man har ett element med en verkningsgrad på 100% då

OFF TOPIC : ett element kan aldrig nå 100%...snarare runt 85-95% beroende på hur bra det är byggt...

ON TOPIC : 55 W ska räcka till mini-itx kortet, 1 st hd, 1 st slimline cd-rom...tror jag det var...

100 W tycker jag ska räcka till det mesta...kanske behöver nåt extra till skärmen.....

70 W tror jag man kom upp till om man hade kort, hd, cd-rom.....

Lycka till med bull-tvn.....nej bil-tvn...

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

För o få slut på allt detta Watt-snack..

så kolla in (datablad på en AMD XP model 10, dvs en ny fin desktop, och inte nån mobil-cpu):
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Bläddra ner till sida 21 (33 i pdf-dokumentet).. Där står klart o tydligt att Icc (processor current) i "working state" är typiskt 32.5A, med en drivspänning på 1.65V (gäller AMD XP 2500+ -> 2800+). Detta betyder att den förbrukar ca 53.7Watt.. Maximalt drar den 41.4A, dvs 68.3W.. I stort sätt allt övergår alltså i värme.. Men den drar lik förbannat så pass mycke ström.

Edit: Lösningen är som nån redan nämnt, att helt enkelt köra det hela via en transformator, alltså mata med en 12V-lina (ca 5,8A).

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Verkningsgraden i en processorn är 0%. Allt blir värme. Ok, om man verkligen mäter med något laboratorieinstrument så kanske man kan mäta upp att 10^-10% går till att producera extremt högfrekventa ljudvågor.

Visa signatur

Den som moddar först moddar bäst...

Permalänk
Medlem

Jag hade typ samma ide faktiskt! Innan jag såg denna tråd. Men jag ska bygga med ett barebone chassi och DVD spelare, sen möjligen en vanlig TFT skärm som man fäller in i instrumentbrädan Lycka till, ska bli roligt att se hur de här blir

Permalänk

Re: Projekt: Dator i bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan_grafstrom

Enda nackdelen är väll att man bara kan ha det på sommaren eftersom grejerna inte mår så bra i minus grader.

Fråga:

Enda nätaggen jag hittar är på 55 och 100W kommer det att räcka? Kommer den att orka driva allt?

på det första svarar jag cupevärmare.....

och det andra man kan ha flera nätagg men frågan då är ju i fall strömen i bilen hjälper t.ex startar bilen och datorn och kommer in till staden och då ä strömen slut....
får skaffa störe laddare på bilen eller fler....

Visa signatur

Op som används:
Windows 98SE, Windows 2000 pro (sp4), Windows 2000 Advanst Server (sp4), Windows Xp Home (sp2), Windows Xp Pro (sp2), Windows Xp Media Center (sp2) och Windows 2003 Standard Server

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Projekt: Dator i bilen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a_gunstad
på det första svarar jag cupevärmare.....

och det andra man kan ha flera nätagg men frågan då är ju i fall strömen i bilen hjälper t.ex startar bilen och datorn och kommer in till staden och då ä strömen slut....
får skaffa störe laddare på bilen eller fler....

bilar har oftast strålkastare på 200-300Watt och en generator ger på ett ungefär 50-70A..

Såg i en biltidning för några år sedan att någon i USA hade slängt in 7st 100A generatorer i sin fjutiga bil... 14V X 700A = 9800W.. undra vad han skulle med det till?

har för mig att generatorn ger 14-15V.. en batteri laddare ger 15.5V normalt, ett par år sedan jag hade utbildning på fordon så jag kommer inte exakt ihåg allt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom hela tråden, men om du behöver hjälp eller tips är www.mp3car.com (http://www.mp3car.com/vbulletin/)ganskaa bra. Handlar om just dator och skräm i bilen. Är väl flera hundra projekt så det mesta borde ju finnas där.

Ganska fint
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=21778
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=21760

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M1M3R
Orkade inte läsa igenom hela tråden, men om du behöver hjälp eller tips är www.mp3car.com (http://www.mp3car.com/vbulletin/)ganskaa bra. Handlar om just dator och skräm i bilen. Är väl flera hundra projekt så det mesta borde ju finnas där.

Ganska fint
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=21778
http://www.mp3car.com/vbulletin/showthread.php?t=21760

fifan vikka grymma saker

Visa signatur

Intel E2160 @ 3,2 Ghz, Gigabyte P35 Ds4, 2x2GB OCZ PC6400, Sparkle 8800GT 512MB, Samsung 500GB, Dell 2007WFP

Permalänk

Äntligen så fortsätter projektet!

Nu har skärmen kommit det blev en 7" Touchscreen TFT VGA.

Här kommer lite bilder på skärmen

Mini-ITX dator kommer troligtvis på posten imorgon så att det blir väll att börja bygga till helgen kanske.!

MvH Johan

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.

Permalänk
Medlem

Vad blev det för ITX burk? M1000?

Min strömförsörningslösning blev en sådan här!

http://newfarm.nu/evo/extreme/converter.jpg

Permalänk

Hej!

Nästan en 933MHz blev det från blocket.

Jag tror vi har exakt samma converterar.. Köpte min 300W på Kjell och CO.

MvH Johan

Visa signatur

Om man tar längre steg när man går sliter man inte ut skorna lika fort.