Permalänk
Medlem

PROBLEM MED Abit KV8-MAX3 (AMD64)

OK.. fick idag mitt jäv*** moderkort från komplett .. ett Abit KV8-MAX3, packade upp det o va nästan överdrivet försiktig med skiten. Kopplar in allt, cpu, minnen, graffe, 3 satadiskar, dvd rw:n, floppyn, nätagget osv.. puh.. allt färdigt efter ca 1 timme kopplar in alla sladdar till mus o dyligt o trycker på powerknappen och den startar och låter faktiskt inte så mycket.... förrens efter ca 10 sekunder då den låter som en polis TUT tut TUT tut TUT tut, kollar på den lilla displayen och det står 8.0 i den kollar i manualen och det finns inget sådant nr med beskrivning av felet... plockar bort del efter del på moderkortet men samma pip HELA tiden, plus att den stänger av sej helt efter 15 sek...

Blir inte ens nån bild på skärmen.. kör med 2 st 256 kingston hyper X khx3200, hercules 9800xt 1 samsung sata 160 gig, 2 wd raptor, nec nd 2500A, amd64 xp3200+ och Abit KV8-MAX3.

Nån som vet va felet är?? Har en liten video på hur det ser ut när jag startar datorn..

EDIT: såg att jag skrev 3200+.. men det är FEL!!! ska stå 3400+

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Avstängd

Inte många som kan så mycket som man trodde här..
Ingen har kunnat hjälpa mig på min fråga heller.

Permalänk
Medlem

Citerar förstasidan på sweclockers:

"Asus moderkortsproblem Torsdag den 5 Februari 2004 Herman
Läste över hos Network Komponent att tillverkarna Abit och Asus har köpt bristfälliga komponenter och satt dem på nya moderkort. Bland annat handlar det om Asus K8V Deluxe där bristfälliga kondensatorer vilket kan deformeras under användning. Vi har ingen officiell information men troligen handlar det även om Abits KV8-MAX3 också."

Ta en titt på förstasidan för mer information. Vet inte om det är just detta som är ditt problem men det är ju ingen omöjlighet.

Visa signatur

A64 SanDiego 3700+, 1024 CZ BH6
Asus 7800GTX
DFI NF4 Ultra-D

Permalänk
Medlem

Nu ska vi inte gå till överdrift med fabrikatsfel. Det är ju trots allt ett helt nytt moderkort.

Dum fråga men som kräver svar, har du testat cleara cmos?

Permalänk
Medlem

Jag har precis som DEFENITION testat precis ALLT som går.. resetat bios säkert 40 ggr.. bytt grafikkort.. både ati oh nvidia, andra minnen , annan hdd... allt..

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Låter som överhettningsskyddet. Ta bort kylaren och gör om.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

brukar dessutom stå långt bak i manualen vad pipen betyder.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Avstängd

Har monterat dit kylaren ett antal gånger, har desutom provat med annan fläkt.

Står inget om pipen i manualen, står bara koderna på displayen på moderkortet. Har jag kollat redan.

Dock finns inte 8.0 med i manualen eller på hemsidan.

Permalänk
Medlem

du läser från fel håll säkert, 0.8 finns. kolla där

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
du läser från fel håll säkert, 0.8 finns. kolla där

snacka om att du är skeptisk.
Nej det står 8.0.
Jag kan läsa av en display.

0.8 Är keyboardet
Har jag även provat byta.

Det står 8.0 en annan hade samma fel som mig, han skickade tillbaka sitt.

Permalänk
Medlem

Samma hände mej, datorn startade men utan bild och D-bracket indekerade 4 st lysande lampor, som indikerade att cpun var urfunktion eller ej rätt installerad, jag krånglade bra länge innan jag såg att det var en strömkabel till "jpw1" strömförsörjning till cpu som jag hade glömt. Jag har inte varit med om att det ska va 2 st kablar till moderkortet på mina tidigare kort jag hafft.

Varför detta någon som vet?

Permalänk
Medlem

Huh, så du har ett Abit moderkort, och det funkar bra med andra ord?

Permalänk
Medlem

ja jag har ett abit moderkort... och nej det funkar inte.. det har precis kommit in till komplett igen ser jag... hoppas att det går fort så jag får tillbaka ett nytt

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Avstängd

Skickade upp mina saker idag.
Hoppas dom fixar det fort också.

Permalänk
Medlem

Beror väl på om det är fel på dom eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Beror väl på om det är fel på dom eller inte?

vad får dej att tvivla på att det är fel på dom??

det ÄR fel på dem ..

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Har samma fel som ni andra....... verkligen illa detta...... ska kontakta komplett imorgon.

Visa signatur

Athlon64 3200+ |Abit kv8-max3 | Hercules 9800 pro | 2st 200gb seagate s-ata| HyperX 512mb pc3500 | win xp pro | Mx500

Permalänk
Medlem

weiiii. de står att mitt moderkort testas nu på komplett.... hoppas hoppas hoppas.... att jag får ett fungerande snart... sitter o surfar på min sons p2 450 mmx

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

GJ Fixarn, läcker med en andra dator som är en P2.
(har det själv) För övrigt, där rök mitt köp av ett Abit, när alla verkar ha fel på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
GJ Fixarn, läcker med en andra dator som är en P2.
(har det själv) För övrigt, där rök mitt köp av ett Abit, när alla verkar ha fel på det.

Nejdå, mitt fungerar alldeles utmärkt. Jag köpte mitt från komplett, fick det för ca en vecka sedan och har inga direkta klagomål. I princip alla andra verkar ha problem med dem men mittt fungerade direkt utan krångel. Tycker för övrigt att det är ett bra moderkort med många "funktioner". Enda klagomålet skulle vara att man inte kan låsa AGP-busshastigheten, men det beror ju på chipset, så det kan man inte göra något åt.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Hörru webbe, vad använder du för minnen till din Abit då?
Har du länk så är det bara bättre.

Permalänk
Medlem

Så fort ni vet något nytt om era Abit kort så kan ni väl skriva det här.

Mitt blivande Atlon64 system
Abit kv8-max3
Athlon64 3200+
Kingston KHX3500k2/512 (hyperX)
Seagate s-ata 160gb

Visa signatur

Athlon64 3200+ |Abit kv8-max3 | Hercules 9800 pro | 2st 200gb seagate s-ata| HyperX 512mb pc3500 | win xp pro | Mx500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Hörru webbe, vad använder du för minnen till din Abit då?
Har du länk så är det bara bättre.

Jag har dessa: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRT400W

Alltså TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400.
Jag har två av dessa monterade i DIMM1 och DIMM3.
Men det är för lite med sammanlagt 512 Mb har jag märkt, så det blir nog snart dags att köpa 2 st 512 MB moduler istället.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem

Något förslag på minnen från tradera bortsett från Twinmos? tänkte mest på corsair.

edit: Komplett menar jag, vet inte vars jag fick tradera ifrån!?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

tack.. hmm hade inte en tanke på att det faktiskt finns forum på abits sida.. hmm verkar finnas mycket info där iallafall..TACK!!

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du har minnena i port 1 och 3? istället för 1 och 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Får man fråga varför du har minnena i port 1 och 3? istället för 1 och 2?

Det finns ingen speciell anledning till att jag kör minnena på dessa platser, mer än att jag gillar att ha lite luft mellan minnena.

Visa signatur

Akta så att du inte trillar i drickat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soviac
Får man fråga varför du har minnena i port 1 och 3? istället för 1 och 2?

Japp samma ska här.. mer luft i mellan...

Visa signatur

Watercooling is like unprotected sex, one leak and your screwed

Permalänk
Avstängd

"actually figured it out at about 5am

after breaking the computer all the way down twice i realized that i forgot to but the rubber/ plastic thing on the top of the HSF mounting back plate which contacts the underside of the mobo, after installing it properly all is well. "

Vad menas med det igentligen?
Något med den metallplattan till fläkten?
Försökt översätta det bra men lyckas inte.