Permalänk
Medlem

Sant

Jo jag håller helt klart med om att det är en onödig diskussion och handlar om vad man har i plånboken . Och då är det ett himla bra tips för dom som har mindre i plånboken & som nöjer sig med att det är en tjänst dom vill ha. typ bra bandbredd bra ping & bra uptime..Sen är dom nöjda.

Permalänk

mrmazter
Är du sann ? Kan man skriva så många inlägg utan att egentligen säga nåt mer än att det finns bättre än Telia. Du får namnge nåt företag som kan jämföras med Telia i stabilitet, ping och peering mellan andra leverantörer. Det bör ju då vara en eller flera ADSL leverantörer du föreslår.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
mrmazter
Är du sann ? Kan man skriva så många inlägg utan att egentligen säga nåt mer än att det finns bättre än Telia. Du får namnge nåt företag som kan jämföras med Telia i stabilitet, ping och peering mellan andra leverantörer. Det bör ju då vara en eller flera ADSL leverantörer du föreslår.

1. jag har inte sagt bättre på alla punkter (möjligen billigare)
2. definera bättre (en värderar upptim en annan värderar prist och en tredje kundsupport)

Jag förstår inte vad folk hakar upp sig på vissa delar som jag inte ens har pratat om. men det finns ju altid folk som hakar up sig på sånt .. jag säger det igen

JAG GÅR EFTER EGNA ERFARENHETER SOM SÅ MÅNGA ANDRA....

Om jag har haft ett bolag som varit stabil i 1 år toppen pingtider mm men att deras "statistik" visar att dom är "bättre"

Och ett annat bolag som går ner 3 ggr i veckan och har dåliga pingtider mm. sämre ..

Men som tidigare inläg .. det jag inte gillar med Telia är priset för en tjänst som finns på andra ställen om du då har en omärkbar skillnad förutom priset så struntar jag i det.

exempel .. du har 2 identiska bilar förutom att enligt uppmätningar så går den ena 2 km/t fortare och gör 0-100 på 0,05 sekunder snabbare så märker du inte någon skillnad.. i det fallet tar jag den som är billigast. ja ja inte så lätt att förklara så här. och med tanke på att jag inte kan gå ut med alla uppgifter så blir det yterligare lite svårare.

Permalänk
Medlem

Tiscali kommer (om dom inte redan börjat) att erbjuda 8/0,8, fast med 10GB tak. Frågan är om rix gör samma misstag och sätter tak?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Tiscali kommer (om dom inte redan börjat) att erbjuda 8/0,8, fast med 10GB tak. Frågan är om rix gör samma misstag och sätter tak?

Blir inget tak hos rix.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
*klipp*
Jag förstår inte vad folk hakar upp sig på vissa delar som jag inte ens har pratat om. men det finns ju altid folk som hakar up sig på sånt .. jag säger det igen

JAG GÅR EFTER EGNA ERFARENHETER SOM SÅ MÅNGA ANDRA....

Om jag har haft ett bolag som varit stabil i 1 år toppen pingtider mm men att deras "statistik" visar att dom är "bättre"

Och ett annat bolag som går ner 3 ggr i veckan och har dåliga pingtider mm. sämre ..
*klipp*

Men du nämnde tidigare i tråden att du vet flera bolag som levererar stabilare än telia, kan du namnge dessa?, sorry men du svarade inte tidigare. och om det finns stabilare än telia vill jag gärna höra vilka det är så jag om möjligt kanske kan byta upp mig från det jag har nu.

Permalänk
Medlem

Jag har glocalnet och enligt mej så är det stabilare och snabbare än telia. Enda gången det har krånglat är när någon grävde av en kabel. Alla andra gånger när det har varit krångel med min internetuppkoppling så har det varir min router som har krånglat. Jag har oftast även bättre pingtider än mina kompisar som har telia. Enda nackdelen är att dom inte har någon ADSL-tjänst på mer än 0,5MBit/s än.

Permalänk
Medlem

Har varit i kontakt med supporten i december på Glocalnet när de fick problem med sina servrar (och jag kom då inte ut på nätet), då jag har en ADSL tjänst hos dem och enligt supporten, som ännu inte är officellt, håller de på att se efter andra Internettjänster inklusive snabbare linor och det är så planerat att de ska någon gång under året lancera dessa nyheter för sina kunder och andra människor. Det är såleds på gång med t.ex. snabbare lina från dem men frågan är när det kommer ut till oss kunder, som planerat eller inte.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
...
Vad gäller supporten så måste jag säga att du nog har haft en enorm otur de gånger du ringt, visst ibland är det kö, men när man väl kommer fram så blir man alltid väl bemött av trevlig och kompetent personal(oftast).
...

Ja, verkligen kompetent personal

De gånger jag ringde dit när jag hade deras 0.5-tjänst så fick jag stå i kö minst 40 minuter, och dessutom har Telia mage att ta betalt för sin s.k. "Support".

Mitt VDSL från BBB är äckligt mycket stabilare än vad min Telia-uppkoppling någonsin var, att den dessutom är sisådär 20 ggr snabbare och dessutom bara 25:- dyrare varje månad ser jag som ett plus i kanten.

Och jag är inte den enda som upplevt Telia support som värdelös, läs det här och ta en funderare: http://kookie.mine.nu/~kookie/telia.txt
(Inte min log, men jag lider med han som råkade ut för det.)

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kookie

Och jag är inte den enda som upplevt Telia support som värdelös, läs det här och ta en funderare: http://kookie.mine.nu/~kookie/telia.txt
(Inte min log, men jag lider med han som råkade ut för det.)

Hmmm jag känner igen det där undrar om det inte var en här på sweclockers......

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0zE
Hmmm jag känner igen det där undrar om det inte var en här på sweclockers......

Det stämmer, f.ö har han även kommenterat den här på forumet. Dock är det inte hans webbserver som länken går till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Det stämmer, f.ö har han även kommenterat den här på forumet. Dock är det inte hans webbserver som länken går till.

Ahh ok, då var det inte så mycket fel på minnet då

Permalänk
Medlem

Frågan är hur dålig deras support är i jämförelse, alla verkar inte vara så nöjda med BBB och bostream http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23915...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Det stämmer, f.ö har han även kommenterat den här på forumet. Dock är det inte hans webbserver som länken går till.

Nej, inte hans webserver, eftersom jag inte visste var loggen låg så la jag upp den på min egen webserver.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

jag antar att denna diskussionen kan svänga hur som helst, vissa har upplevt si och vissa så. det kommer alltid finnas telia anhängare, BBB anhängare eller bostream anhängare som tjurskalligt hävdar att just deras isp e det bästa som finns. bara droppa diskussionen för detta är en ruggig rundgång och för inte tråden framåt för det. Det finns andra sätt att pissa in revir.

Visa signatur

whiskas - om katten själv får välja

Permalänk
Medlem

kan inte klippa in all jag svarar på men som jag skrev ,.. mina erfarenheter går jag efter och jag tycker mig varit med om stabilare.
Och om man ska "jävas" så kan ju ni ge bevis för att Telias ADSL är stabilt. inte bara deras övriga saker. men jag säger inte att Telia inte är stabilt . och jag har heller inte klagat på kompetensen hos Teliasupporten då jag tycker att den är väldigt hög . det var väntetiden jag klagade på. Verkar som vissa läser vissa inlägga och inte hela diskutionen innan dom lägger ett inlägg . så jag säger det igen .. jag går efter personliga erfarenheter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
...det var väntetiden jag klagade på.

Mitt Telia ADSL har varit nere en gång och då var det en core-router som dött, noteras skall att de flesta ADSL-förbindelse krånglade vid detta tillfälle. Jag ringde då till supportnumret som står i papprerna man får med Telia ADSL. Jag kom fram på 5 minuter, det tycker jag är ganska bra jobbat med tanke på att det borde var ohyggligt med människor som ringde eftersom internet låg helt nere.

Kort och gott, om det krånglar för Telia krånglar det oftast för alla andra operatörer, om det krånglar för andra behöver det inte krångla för Telia.

Detta är mina egna erfarenheter, liksom dina erfarenheter du pratar om, dock förstår jag inte hur du hunnit testa varenda ADSL-operatör.

Kom med konkreta bevis istället som andra gjort ex. ang. Telia. Det jag skrev ovan är lika lite värt som din personliga uppfattning.

Permalänk
Medlem

har inte testat varenda operatör men har testat 3 olika ADLS och 2 olika "cable" operatörer.

och i många fall stämmer det som du säger att om telia har problem så drabbar det andra .. med det beror ju på om man hyr in sig på Telias nät eller inte .. sen går jag efter hur det ser ut överlag hos bredbansdsupporten på Telia.. tycker dom har bra kompetent personal men för långa väntetider. Och det är ingen som har kommit med konkreta bevis för ADSL fortfarande. men jag hänvisar till det inläggat där jag jorde ett jämnförande med bilar.

Om jag inte Märker skillnaden utan bara kan mäta den tar jag den som är billigast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kookie
Ja, verkligen kompetent personal

De gånger jag ringde dit när jag hade deras 0.5-tjänst så fick jag stå i kö minst 40 minuter, och dessutom har Telia mage att ta betalt för sin s.k. "Support".

Mitt VDSL från BBB är äckligt mycket stabilare än vad min Telia-uppkoppling någonsin var, att den dessutom är sisådär 20 ggr snabbare och dessutom bara 25:- dyrare varje månad ser jag som ett plus i kanten.

Och jag är inte den enda som upplevt Telia support som värdelös, läs det här och ta en funderare: http://kookie.mine.nu/~kookie/telia.txt
(Inte min log, men jag lider med han som råkade ut för det.)

Finns okunnig personal hos supporten på vartenda bredbandsföretag.
Tell me something I dont already know...

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Finns okunnig personal hos supporten på vartenda bredbandsföretag.
Tell me something I dont already know...

Nej då.. bara mindre kunnig

Fast till stor del har Telia kunnig personal

Ta en titt på

http://www.alltombredband.se

Permalänk
Medlem

Hur är det med understationer, kommer dom byggas ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Hur är det med understationer, kommer dom byggas ut?

Vet personer på understationer med Telia ADSL 8 Mbit.

Permalänk
Medlem

Understationer betraktas alltid som huvudstationer av operatörerna. Det finns inget tekniskt hinder för att inte bygga ut i en understation.

Permalänk
Medlem

Ok, tänkte så bara för att BBB och Bostream inte bygger ut understationer av någon underlig anledning.

Permalänk
Medlem

Jag ska tydligen ligga på en understation och jag har Telia 8mbit.

(Bor dock hos Wallenstam och de har precis skrivit avtal på att koppla upp 9600 lägenheter med bbb fiber. Hoppas mitt hus är med

Permalänk

Jag har Adslmax abbonemang hos Vattenfall, 8/1mbit.
Det var lite problem med det i november då de precis drog igång tjänsten här i Nyköping (jag var ibland de allra första som hakade på). men sen i december har det fungerat stabilt 24/7 utan ett enda avbrott.

pröjsar 399kr/månad.

Helnöjd

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Det ar ju fint att ni har tagit ett nymodigt steg att jamnfora ADSL tjanster!

For det forsta Skanova, ett dotter foretag till Telia. Alltsa hyr man in sig till Skanova inte Telia.

Min granne sitter pa en Telia adsl tjanst, jag sitter pa en Spray adsl tjanst (vi bestalde samtidigt)

Telias+: Snabbare inkopplingstid (14dagar),
Telias-: 375kr

Spray+ 299kr, PPPoE, ingen login1.telia.se har inte!
Spray-: 20 dagars inkopplingstid, en period med samre ping da spray tog de flesta kunderna i min lilla byhala

Ar det ngn som kan motivera denna 76kr i prisskillnad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typat
Det ar ju fint att ni har tagit ett nymodigt steg att jamnfora ADSL tjanster!

For det forsta Skanova, ett dotter foretag till Telia. Alltsa hyr man in sig till Skanova inte Telia.

Skanova är numer samma företag som Telia-Sonera så den där charaden kan inte längre upprätthållas...

edit:stavning

Permalänk
Medlem

företag kan man väl egentligen inte säga, såvitt jag vet är Skanova bara ett varumärke som Telia använder.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typat
Ar det ngn som kan motivera denna 76kr i prisskillnad?

Det skulle vara för att slippa PPPoE, vad jag har hört så innebär det ständiga byten av ip nummer.