Ytterligare en tråd om PC 9800 PRO 128 MB

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tråd om PC 9800 PRO 128 MB

Jo det är såhär att jag köpte ett Powercolor 9800 PRO 128 MB för en vecka sedan eller vad det var. Funkar hur bra som helst när jag inte gör nåt krävande, alltså sitter i Windows. Men när jag ska spela så hinner jag inte spela i många minuter innan datorn hänger sig! Skärmen bara dör och går i standbyläge, precis som om datorn vore avstängd!

Nätaggregatet borde det inte vara eftersom det är en Antec Truepower 550W

Kylningen borde det heller inte vara eftersom jag har en Arctic VGA Silencer (hur pass varm borde luften vara som kommer ut? Kände precis och den var nog bara lite varmare än rumstemperatur)

Har läst runt lite här också. Kom fram till att det antingen är Gfxkortet eller moderkortet.

Hårdvaran är:

P4 2.4 GHz
Asus P4S8X (Har läst att moderkortet hade problem med Radeon 9700 korten)
1536 MB RAM (har för mig att det är Twinmos minnen)

Resten är väl inte lönt att ta upp?

Det enda som grafikortet hittils medfört är att jag blivit bättre på patiens

Permalänk
Medlem

I tråden http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=24377...
har två st samma problem me samma kort och samma mobo som iaf bygger på P4S8X, antagligen e det väl kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

| 8700K | ASUS Z370-F STRIX | Deepcool 240 EX | G.Skill Trident Z 16GB 3000Mhz | ASUS GTX 1080 Strix | SAMSUNG 970EVO 500GB | Evga 1600W P2 | ACER XB271HU | NZXT H440W |

Permalänk

Okej... samma problem som mig...

Jag har också ett PC9800pro, jag fick det igår och det fungerar inte som det skall. Det hänger sig i 3dmark03 och i 01 lite då och då.. jag har bara kunnat slutföra ett av fem omgångar i 3dmark01 och då fick jag ca 14000. Jag har kunnat slutföra 3dmark03 en gång och försökt tre, jag fick 4500 den gången.

Det som händer är att bilden fryser och datorn slutar fungera så jag måste starta om den och när jag gör det så har drivrutinen försvunnit, så jag måste installera om den. Det har också hänta att skärmen gått i "power save" och datorn eller grafikkortet svara inte detta ledde till en omstart, med följd att jag blev tvungen att installera om drivrutinen. Den har även låst sig i Deus Ex 2, så jag blev tvungen att starta om, men då var drivrutinen kvar och den fungearde "normalt" efteråt. Har testat med både catalyst 4.1 och Omegas 4.1 men samma problem ändå.

<-- Dator:
Chieftech 300w
Intel p4 2.53ghz
Twinmos 512ddr PC2700 CAS 2
Asus P4s8x-x :: Bios rev 1004
PowerColor 9800pro 128mb från komplett.se :: Drivrutin Omega 4.1
NeonLight Chassi med:
2st 80mm fläktar var av en över grafikkortet som blåser på der och en som blåser ut ur chassit på baksidan.
1st 120mm i frontet som suger in.
Logitech MX500

<-- Annat:
WindowsXP SP1a
DirectX9.0b
3dmark03 340
3dmark01 330
Deus EX 2 version 1.0

Vad kan vara problemet? Jag vill ju kunna använda mitt nya grafikkort ju!

Har senaste drivrutinerna för AGP, USB, IDE och BIOS för moderkortet.

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det är moderkortet som suger, har sökt runt lite på olika forum och det är många som har haft det problemet. Det enda som hjälpt är att de bytat moderkort. En del säger att det är SiS chipset som spökar. Har iaf mailat ATI nu också. Väntar på svar... Blir antagligen till att byta moderkort...

Permalänk

Fint ordval Martin.

Permalänk
Medlem

Äähm... Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med mitt 9600xt och aopen nforce2 kort, så fort jag försökte göra ngt krävande med datorn (3dmark osv) så gick skärmen i "viloläge". Tror att det är moderkortet så jag har skickat tillbaka det.

Visa signatur

Brööl.

Permalänk

Jag skickade tillbaka mitt powercolor 9800pro idag. Jag har provat allt men inget fungerade, datorn blev i princip obrukbar, startade om eller hängde sig. Om det visar sig att det inte är fel på grafikkortet så gråter jag nog en skvätt.

Permalänk
Medlem

Gustavsberg: Har du testat ett moderkort som inte bygger på SiS Chipset?

Permalänk

vet inte riktigt vad sis är ? Jag använder Asus a7v8xx med Via kt400 chipset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavsberg
vet inte riktigt vad sis är ? Jag använder Asus a7v8xx med Via kt400 chipset

SiS är en chipset tillverkare precis som VIA, INTEL och nvidia.
Exempel: På mitt moderkort har jag chipset SiS648 och du har på ditt VIA kt400.

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ Orginal ATM | 2048 PC4000 Corsair XMS | Asus A8N-E | Sapphire x1800GTO 256mb @ Orginal ATM | Seagate Baracuda 7200.7 120GB & 200GB

Permalänk
Medlem

Har bytt moderkort nu till Asus P4P800 Deluxe och allt funkar som det ska verkar det som! Kunde bara spela Halo i ca 3-4 minuter innan. Nu spelade jag iaf tills jag tröttnade, ca 1 h.

Permalänk

Har exakt samma problem med mitt 9800pro 256mb, jag ringde supporten (har en lease-dator genom farsans jobb) där sa dom att det var dålig kylning på ATI korten och att någon krets antagligen hade brännts, det var bara att lämna in den å få ett nytt grafikkort (då med bättre kylning)