Permalänk
Medlem

delning av bbb

har bbb 10 Mb fiber och så ska vi ha lan till helgen. jag undrar hur det blir om man kopplar in mer än 5 datorer på switchen? kommer bara 5 st få ip-adress tilldelad eller måste man koppla in en router?
hade tänkt låta de som kommer utse en att köra internetdelning (via win xp) och ha ett nätverkskort kopplat till switchen bredbandet är inkopplat till och det andra till en annan switch där de andra kan sitta.
vi använder nu 4 ip-adresser.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Avstängd

ska du ha mer än 5 klienter måste du köra NAT.
enklast om ni använder ett IP. koppla servern till bbb sen serverns andra NIC till erat LAN sen äre bara att confa och köra

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla in 6 eller flera kan du köra fyra datorer med externa ip och resten med interna. Den sista externa ip går till routern.

Som maud sa: det är bättre om du kör alla datorer bakom en router då det ger er LAN-hastighet för alla datorer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

ok tack för hjälpen! blir nog fyra externa ip:n (våra burkar) + router i form av dator med två nätverskort (och windows xp:s inbyggda anslutningsdelning) kopplad till annan switch där besökarna sitter.
låter det ok eller åt fanders?

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Avstängd

Om man har 4st "riktiga" ip nummer och 2st privata ip nummer så kommer datorerna att ligga på olika subnet, innebär inte det att dom kommer att ha problem med att få kontakt med varandra?

Eller är ni bara 4 personer?

Fattar inget

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

du kommer få problem med hastigheten (enbart 10mbit) "extern<->extern" samt "extern<->intern", intern<->intern är inga problem. sätt alla under samma ip (NAT) är mitt råd ifall ni inte kör linux och vill fixa med routingtabeller o dyl.