Program som sänker rpm på hdd,n

Permalänk
Avstängd

Program som sänker rpm på hdd,n

Tjena Tjena!!

Jag undrar om någon här på forumet vet vilket program som man kan sänka hdd,ns rpm.

tack

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

Går inte.

Permalänk
Medlem

jag har haft programmet innan..... så rool de går visst... men jag kommer inte ihåg vad de heter =/

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 | P4 3.0@3.9 [260fsb] OCZ Tech 2x256Mb DDR PC3700ELCAS2 |Gf Ti4600, Vapo PE

Permalänk
Medlem

Om du vill förstöra din hdd, så gör såhär, skaffa 2 eller fler hdd. Sen hämtar du hem programmet Total Copy. där kan du välja hur fort hårdisken ska skicka filerna till en annan hdd. Välj 50kb/s.. Kan säga att den går hackigt mm,

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan få en HDD att spinna ner, alltså i princip stänga av sig, men jag har aldrig hört talas om en disk som klarar att ändra hastighet. T.ex. en som är ställbar mellan 7200 och 5400 RPM.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

okaaay synd men jag har för mig att det finns ett program som gör att knakandet som kommer från hdd,n kan försvinna? eller har jag fel?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Hedersmedlem

Ja men det är en annan sak.
Disken snurrar fortfarande lika fort men läshuvudet går saktare.

Vilken typ av disk har du? Märke/modell alltså.

Permalänk
Medlem

Programmet du söker heter IBM Feature Tool. Det spelar ingen roll vilket märke det är på din HDD, det ska funka iallafall.

Programmet finns för nedladdning här:
http://www.hgst.com/downloads/ftool_v192.exe

Permalänk
Medlem

Har provat IBM Feature Tool, jo det funkar men med sämre prestanda som resultat.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Det jag tror du är ute efter är ett prog. som kan ställa om HDn i silentmode som IBM Feature Tool kan göra.
Men den "spinner" inte ned hastigheten på plattorna utan den gör så att läshuvudena slår långsammare över plattorna.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Finns där något annat program där man inte behöver diskettenhet?

Förlåt att jag drar upp en gamal tråd, men jag tyckte det var onödigt att göra en ny.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Finns där något annat program där man inte behöver diskettenhet?

Förlåt att jag drar upp en gamal tråd, men jag tyckte det var onödigt att göra en ny.

Finns CD image på hitachis hemsida:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#Optimize

Direktlänk:
http://www.hitachigst.com/downloads/ftool_197.iso

Den borde du hittat själv

Permalänk
Medlem

Jag hittade en diskett image, men den fungerade inte.

Visa signatur