Permalänk

IPcop, freesco eller liknande

En pentium 133 med 32 MB ram, 2,5 GB HD och 3 st NIC kommer att fungera som min brandvägg, router och annat trevlig som får plats. Hittills har jag kolla lite på IPcop och freesco. Nån som har erfarenheter av endera eller kan tipsa om någon bra motsvarande?

Permalänk
Medlem

Har kört IPcop de senaste åren och det funkar bra, har dock endast kört den med 2 nic.
Annars finns ju:
http://www.smoothwall.org
http://www.m0n0.ch/wall/
http://www.zelow.no/floppyfw/
http://www.clarkconnect.com/
http://www.e-smith.org/

Visa signatur

"Software is like sex: it's better when it's free!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neom
Har du frågor så fråga på!

På freesco.org finns det inte så mycket att läsa om brandväggen i freesco. Fungerar den bra? Hur pass flexibel är den?

Kör du extra moduler till freesco? Vilka i så fall?

Permalänk
Medlem

Tjena denna intresserade mig

http://www.m0n0.ch/wall/

nån som testat den ?

Fattar inte riktigt hur man ska installera den bara, gjorde:

root@server:/downloads# gunzip -c net48xx-1.0.img | dd of=/dev/hda bs=16k
320+0 records in
320+0 records out

nån som kan hjälpa ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nectus
Tjena denna intresserade mig

http://www.m0n0.ch/wall/

nån som testat den ?

Fattar inte riktigt hur man ska installera den bara, gjorde:

root@server:/downloads# gunzip -c net48xx-1.0.img | dd of=/dev/hda bs=16k
320+0 records in
320+0 records out

nån som kan hjälpa ?

Det borde väl göra /dev/hda bootbar om jag har förstått saken rätt. Har du testat att boota från den disken?

Permalänk
Medlem

hehe vet ej hur man bootar en disk.
är de i cfdisk man gjorde de ?
tror den e bootbar serru.

Permalänk

Nectus, vilken bootloader kör du? (LILO, Grub, etc)

Kolla respektives dokumentation...

Permalänk
Medlem

Smoothwall är helt underbar. Den har fan allt, och är skitenkel att administrera via ett webgränssnitt åxå. Det är en hel dist förresten, och den är enkel att installera.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag kör lilo och min /dev/hda är bootbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Smoothwall är helt underbar. Den har fan allt, och är skitenkel att administrera via ett webgränssnitt åxå. Det är en hel dist förresten, och den är enkel att installera.

Det låter ju bra. Fast de flesta andra är väl också hela distar har jag för mig.

Jag antar att det är som med vanliga linux-distar. Den man lär sig använda är bra. Nu börjar jag få beslutsångest...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neom
Det beror ju helt och hållet vad du ska använda den till.

Den ska åtminstone dela min ADSL-uppkoppling och fungera som brandvägg. Utöver det har jag inte riktigt bestämt mig ännu. Flera nyttiga funktioner är ju så klart bonus. Processorn och minne är ju begränsade så jag får se hur långt det räcker.

Permalänk
Medlem

Pink Lemonade

Nu när ja körde gunzip -c net48xx-1.0.img | dd ofdev/hda bs=16k

så fick ja en ny disk fan
hda4 Boot, NC Primary FreeBSD 5.60 *

e de branväggen ? hur gör man sen?

tacksam för svar

Permalänk

Nectus, bootar du med Lilo, Grub eller med nånting annat? Jag är inte så haj på FreeBSD förresten...

Permalänk
Medlem

Pink Lemonade
hehe ja kör slack
och använder och bootar med lilo!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nectus
Pink Lemonade
hehe ja kör slack
och använder och bootar med lilo!

Ok, då får du leta upp lilo.conf och nån dokumentation så ser du hur man sätter in en till boot-image. Det borde inte vara så svårt. Själv kör jag Grub så jag kommer tyvärr inte ihåg exakt vad man ska skriva i lilo.conf. Kanske nån annan kommer ihåg?

Permalänk
Medlem

Jag har fått en till boot disk på 25.6mb den heter hda4.

sen försöker ja mounta den

root@server:~# mount -t FreeBSD /dev/hda4 /mnt/hd4
mount: fs type FreeBSD not supported by kernel

fattar inte hur de kan vara typ freebsd!

jag kör slack 9.1

Permalänk

Nectus, om m0n0wall bygger på FreeBSD är det väl inget konstigt att filsystemet är FreeBSD. Om den inte gör det så fattar jag inte heller.

Du hehöver i varje fall inte mounta skivan själv utan bara specifiera i lilo.conf att det är ett bootalternativ. Sen ska man alltid köra lilo ett par gånger efter att man redigerat lilo.conf innan man bootar om. Annars kan det gå illa.

Edit: Du ska väl lägga till nåt i stil med:

other = /dev/hda4
label=m0m0wall
table=/dev/hda

i /etc/lilo.conf och sedan köra lilo (/sbin/lilo kanske?) ett par gånger för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

Nectus
M0n0wall är en egen dist, och det är meningen att du skall köra den på en dedikerad maskin, stoppa in disken du ska boota från i en *nix-maskin, kör sen:
gunzip -c net48xx-1.0.img | dd ofdev/hdX bs=16k
där X är disken du vill installera m0n0wall på, flytta sen disken till den maskin som du skall köra som brandvägg.

Visa signatur

"Software is like sex: it's better when it's free!"

Permalänk

Jag kör m0n0wall, funger utmärkt. Väldigt lätt installation, snyggt och smidigt webbgränssnitt och väldigt stabilt. Har kört ipcop och freesco förut och m0n0wall är väldigt mycket bättre, har inte behövt ägna en tanke åt den sen det blev färdiginstallerat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr SpruceTwig
... m0n0wall är väldigt mycket bättre, har inte behövt ägna en tanke åt den sen det blev färdiginstallerat.

Kan du motivera? Om jag ska ha min burk (kolla första inlägget) som router, brandvägg, ev. printerserver och annat efter behag. Skulle du även då rekommendera m0n0 framför de andra du testat?

Edit: Vart försvann Neoms inlägg i denna tråd? De var ju åtminstone två stycken som nu är borta!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Kan du motivera? Om jag ska ha min burk (kolla första inlägget) som router, brandvägg, ev. printerserver och annat efter behag. Skulle du även då rekommendera m0n0 framför de andra du testat?

Edit: Vart försvann Neoms inlägg i denna tråd? De var ju åtminstone två stycken som nu är borta!?

Absolut. Men printserver vet jag inte om det klarar, än.
Men installationen är väldigt smidig, tror man bara behöver ställa in vilket kort som är kopplat vart och sen gör man resten via webguiet. Portöppning fungerar väldigt mycket smidigare än hos freesco och ipcop, lättare att öppna många på en gång och tcp & udp samtidigt. m0n0wall har även enligt mig bäst webgui, snyggt och lättarbetat.

Uppdateringen fungerar även det smidigt, jag kör m0n0wall på en cd-rw och konfig-filer på diskett, så det är bara att plocka ur skivan och bränna igen så är det klart, iofs har ipcop bra fungerane uppdateringssytem också.

Permalänk
Medlem

Vad är inloggningsnamnet när man ska logga in via webläsaren?