Permalänk
Medlem

Problem med X på en EVON110

Hej, jag har precis installerat Debian och bytt till unstable för att få lite nya paket. Men när jag nu ska starta X så vill det inte, det ser ut som att det ska starta men sen håller sig skärmen bara svart och jag får avsluta med ctrl+alt+backspace och hittar konstigt nog inga felmeddelanden. Jag har fått det att funka förut på denna dator så jag vet att det går men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde.
Jag har ett Trident Cyberblade i1 i datorn och har testat att köra med Trident, VGA och Trident Cyberblade när jag körde xf86config men alla gånger blir det samma fel. Jag har även kollat i Windows så att skärmen är korekt inställd och det verkar den vara. Någon som har nått förslag på hur jag ska lösa detta? Jag har försökt hitta nån liknande tråd men inte lyckats.

Tack på förhand!

/Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

kolla loggen? /var/log/XFree86.0.log

Permalänk
Medlem

Ja jag har kollat loggen men jag hittar inget som verkar underligt där, jag ska bifoga logfilen när jag får tillgång till datorn, just nu är den lite upptagen.

Edit: Jag fixade det genom att köra Taskel och välja något där, minns inte riktigt vilket det var nu men det installerade iaf X, Gnome, KDE och lite sånt så nu funkar det prima! Tack för hjälpen iaf

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.