Permalänk
Medlem

Lösenord i nätverket

Hej!

Det är så att jag har mitt eget lilla nätverk och lånar i bland ut en plats till kompisar och dyligt, nu är det så att jag har delat ut alla mina hårddiskar i nätverket för att jag skall kunna komma åt alla filer oavsett dator jag jobbar med.
Problemet är ju dock att när jag nu låter mina kompisar använda nätet i bland så våga ja inte ha skrivskyddet borta, därför fundera jag på hur jag lägger in så jag får lösenord varje gång jag loggar in på nätverksenheten. Så jag kan köra med fulla rättigheter. Datorerna använder windows XP har kommit så långt att jag får en inloggningsruta varje gång jag försöker komma åt en nätverksenhet men hur ställer jag in så jag får ange användarnamn och lösenord ?

Tacksam för utförligigt svar, och ja jag har sökt utan att hitta just det informationen jag ville ha.
MvH
Andersson

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar vara en bit på väg som du skriver. Rutan du får upp, är det en inloggningsruta fast du kan inte ändra från gästkontot?
Isf på datorn som delar ut så gör du så här:
skriv secpol.msc i kör
Ta dig ner till följande: Local Policies\Security Options
Titta efter värdet "Network access: Sharing and security model for local accounts" och ställ om det till Classic - blablabla.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Testade det men det var redan som det skulle där, en annan sak som också är konstig är att jag bara kommer åt filerna från den ena datorn nätverket funka alltså bara på ett håll. Någon som lite snabbt kan förklara alla stegen jag skall göra för att få det att funka ? kanske missat något.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att du måste lägga till användare på datorn som delar ut och på de andra datorerna (lika dana användare på alla datorerna), och sedan logga in med det kontot... vet dock inte om det fungerar i xp men det är så det fungerar i win2k.

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Medlem

kan vara brandväggen som är påslagen asså XP:s inbyggda

Permalänk
Medlem

Nej det är inga sådana fel troligen jag som inte rikigt fattat hur jag skall bära mej åt för att ställa in.
Någon som kan skriva en snabbguide hur man gör ?

Visa signatur

Simply the best