Permalänk
Medlem

php fel

Får följande felmeddelande:
"You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '0, 15' at line 1"

På koden:
$dbquery = mysql_query("SELECT * FROM svar where iid = '".$r['id']."'".$sv_start.", ".$sv_max."") or exit( mysql_error() );

Någon som tror sig kunna hjälpa?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Vad är det som skickas till mysql? Alltså, på raden innan lägg till:
echo "SELECT * FROM svar where iid = '".$r['id']."'".$sv_start.", ".$sv_max."";
Och sen säg till oss vad som skickades :).

Men det jag tror felet är är detta: iid = '".$r['id']."'".$sv_start.", ".$sv_max.""
Sätter vi in värden där så blir det:
iid = '1'2', 3
Vilket inte är helt korrekt :).

Permalänk
Medlem

Re: php fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tallen
Får följande felmeddelande:
"You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '0, 15' at line 1"

På koden:
$dbquery = mysql_query("SELECT * FROM svar where iid = '".$r['id']."'".$sv_start.", ".$sv_max."") or exit( mysql_error() );

Någon som tror sig kunna hjälpa?

Om du använder " inanför " " så kommer den tro att det är slut på strängen där. Anävnd ' ist.
Sen brukar måsnga kollumner heta id och inte iid men d kasnke inte är nått slarvfel utan att d ska va så

Permalänk
Medlem

Don Tomaso,

Jag tror att du är på rätt spår...
Ändrade till detta:
$dbquery = mysql_query("SELECT * FROM svar where iid = ".$r['id'].",".$sv_start.", ".$sv_max."") or exit( mysql_error() );

Detta är vad som skickas då:
SELECT * FROM svar where iid = 2,0, 15

Får fortfarande samma felmeddelande.

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Jo, summan av kardemumman är densamma fortfarande.

where iid = 2,0, 15 är inte korrekt.

Menar du att du vill ha de 16 första raderna? (från 0 till 15, 16 stycken) Isåfall är korrekt fråga:
SELECT * FROM svar WHERE iid = 2 LIMIT 0,15

Permalänk
Medlem

Hur ska iid kunna vara lika med 3 olika tal? Du får nog ta och göra en iid=tal1 OR iid=tal2 OR iid=tal3. Om det är det du menar. Vad vill du med koden?

Permalänk
Medlem

Tack Don_Tomaso, LIMIT var det ju jag hade glömt... nu funkar det

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

Fortfarande ".$r['id']." istället fört '.$r[id].' ? Likadant med de andra variablarna?

EDIT: SOrry, Kom på att jag tän kt helt fel