Permalänk
Medlem

lagg när någon drar från mig

tjenare alla visste inte riktigt vilken del av forumet jag skulle lägga dett i därför tar jag denna del.
jag har ett väldigt jobbigt problem med min dator, prestandan är det inget fel på, en Athlon XP på 2,3ghz med 512mb KHX minne.
Grejen är den att när någon tankar något från mig via nätverket på LAN och så börjar datorn hacka något enormt, en film går inte att titta på och att köra spel är bara att glömma.
Är det någon som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Brandvägg kanske?

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

kan vara en shleten hdd hade samma prob med min 40gb det laggade sönder när den var sliten så jag inhandlade en ny, men har du provat o installera om windows o göra en riktig formatering ta bort alla cluster osv??

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

det kan nog ha å göra med ultra dma.. kolla upp om dina/din disk stödjer det

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara så, när man inte kör med RAID?

Permalänk
Medlem

Det där är nåt du får acceptera helt enkelt. Allt som oftast så tar HDD-läsning i 100 Mbit upp lite för mycket CPU och allmänna resurser i datorn för att man ska kunna spela samtidigt. I synnerhet om den andra datorn har en snabb HDD och du har en likvärdig.

Om jag har fel, slå mig inte.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Rush: vad är det för hastighet du har på ditt bredband?

När jag ligger på 3 MB/s och uppåt så laggar min dator.

AMD xp 2500+ @ 3200+, 512mb

Permalänk
Medlem

jag laggade inte ens när en tankade i 8-9mb/s från iofs så lirade jag silent heroes

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

det handlar om hastigheter runt 100mbit då det är i LAN dethär problemet uppstår.
Det märkliga är bara att inga polare har lika stora problem och min disk är bättre än dom flesta andras bland dom jag är med och jag har UDMA aktiverat på den.

Permalänk

detta känner jag igen, min kära bror har detta problemet när han tankar av mig i lanet hemma.

han ligger på 100 mbit stabilt (dvs 9-12 mb i sekunden) jag sitter och spelar, kollar på en film och lite allt möjligt när han tankar från min burk, då jag inte kunnat hitta felet så får det vara som det är, lite skumt, för jag betvivlar att det är hddn.

har även testat att köra in min disk i den burken, och det är lika dant då.

måste ha med moderkortet o göra skulle jag tro, då det kanskei nte klarar av all trafik, nb / sb kanske går något för varm?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

snackade med en polare som har ett ganska system som är ganska likt mitt och han har inga problem.
Skriver vad vi har, mitt e de första och hans det andra

CPU: Min: 2500+ barton @ 210*11 Hans: 2500+ barton @ 200*11

Moderkort: Identiska, köpte dom samtidigt oxå

Minne: Mitt: 512mb KHX mhz 350mhz singlechannel timings: 2-2-2-5 Hans: 2*256mb Samsung original 400mhz med kassa timings (kommer inte ihåg dom)

Hårddisk: Min: Hitachi 7k250 120mb 8mb cache Hans: Hitachi 7k250 80gb 2mb cache

Båda kör onboard LAN däremot använder han inte AC'97 ljudet på moderkortet vilket jag gör om det nu kan spela någon roll.

Permalänk
Hjälpsam

En wunderbaum lösning på att pyssla med fett massa saker samtidigt, rippa mp3/dvd, seti@home spela lite mp3 och spela spel samtidigt. Dessutom hookad i ett väl använt hemma nätverk på 4 burkar är en SMP/HT burk, dvs dubbla Intel XEONs

Workstation;
ASUS PC-DL Deluxe
2x2.66 XEON @ 3.08GHz
1024MB ram dual channel
WD SATA Raptor 36gb (system)
SATA Baracuda 120gb (data)

File/FTP Server
ASUS A7V-E
1200 Duron
512MB ram
80+120+120 IDE HDDs

ACER 2600+ Laptop

Pentium 166@200 för Win98 mjukvara och testbänk för äldre komponenter.

10/100 nätverk via 24 portars D-LINK switch och en simpel 4portars firewall/router.

Allt flyter som rinnande vatten och fy attan vad man får kämpa sig för att workstation skall få några som helst lag/hack problem

Planerar att bygga en Linux firewall router för bättre paket hantering i nätverket.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hade väldiga problem med det förr, speciellt att MP3-orna man spelade började tokhacka när någon drog från mig, sen blev hela burken tokseg.
Men sen jag bytt ljudkort och grejjat in RAID 2*160GB 7200RPM 8MB CACHE. Så flyter det mesta på bra mycket bättre =).

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R