Intel slutar utveckla Tejas?

Permalänk
Melding Plague

Intel slutar utveckla Tejas?

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Intel slutar utveckla Tejas?</b></font> <small class="small">fredag 7 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=technologyNews&...">Reuters</a> rapporterade idag att Intel kanske ska avsluta utveckligen av nästkommande generation processorer. Det handlar om processorkärnorna Tejas, som skulle ersätta Prescott, samt den tämligen okända Jayhawk som skulle ersatt Nocona-kärnan.
<br />
<br />Anledningen sägs helt enkelt vara att de är för varma. Ökad frekvens i kombination med en mindre tillverkningsprocess (0.09µ) skapar så pass mycket värme att Intel går andra vägar. Tydligen har det varit stora problem med den mindre tillverkningsprocessen som resulterar i att det blir strömläckage vilket i sin tur genererar en hel del värme.
<br />
<br />Enligt Reuters ska Intel tillkännagiva sina nya planer nästa fredag, den 14:e maj. Det spekuleras mycket i nu vilken väg Intel ska gå när det är dags för ersättaren till dagens Pentium 4-kärna, Prescott.
<br />
<br />Troligen kommer Intel välja en processorkärna som egentligen är utvecklad för bärbara processorer, till exempel den nysläppta Dothan. Denna processorkärna utvecklar väldigt lite värme och har en mycket hög prestanda. Frekvenserna på Dothan-kärnan är låga jämfört med dagens Prescott-kärna men har en betydligt högre IPC (Instructions Per Cycle) som i klarspråk betyder att den får mer arbete gjort vid varje klockcykel.
<br />
<br />Om informationen stämmer är vi väldigt förvånade. Först och främst, vad händer med den kommande sockel 775 med LGA-förpackning? Vi har sett flertalet arbetsmoderkort bland annat på CeBit i tyskland i mars med denna sockel. LGA775-plattformen utvecklades med värme och strömläckage i åtanke och då inte Dothan-kärnan eller motsvarande inte "behöver" denna sockeltyp är det verkligen en helomvändning från Intels sida.
<br />
<br />Det har ryktats de senaste dagarna att Intel ska släppa Prescott-kärnan i LGA775-format på Computex som startar den första juni, kommer Intel att sluta utvecklingen på LGA775 helt eller gäller det bara Tejas?
<br />
<br />Informationen går dock i linje med Intels processormärkning som vi rapporterat om tidigare. Hur som helst är ingenting officiellt ännu och den 14:e maj kan antingen bli historisk, då Intel gav upp Megahertz-jagandet och börjar på samma väg som AMD har tagit när det gäller frekvens/prestanda, eller dagen då Intel dementerar alla rykten och fortsätter utvecklandet av Tejas och Jayhawk.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Håkan Nilsson, Anders Karlsson, Tommy, Lenco, Victor "svoctor" Essnert samt John Söderberg för tipsen!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

kanske tom man kan skippa BTX och allt annat skit som intel har dragit igång... (skit = onödiga saker)

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk

Tycker det vore mycket märkligt. Mera logiskt vore för dom att löpa linan ut med Tejas och efter det släppa nytt. Eller ja, när var det Tejas skulle släppas? Q4'04 har jag haft för mig men detta kanske inte stämmer. Om Tejas egentligen skulle släppas in på '05 så förstår jag att man tänka sig andra vägar men ändå. Egentligen skönt att se att Intel har märkt att det barkar åt fel håll. Vi får väl se vad som sägs den 14de! Intressanta tider kan lura bakom hörnen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Undrar inte hur mycket pengar som har gått åt till utveckling för dessa prollar. Northwood gillar jag Prescott gillar jag inte ännu. Amd 64 tycker jag om. Jag är inte så rädd som många är när det gäller tempen då många verkar få panik när den går upp till 50,grader eller mer. Klockar inte själv så det bryr jag mig inte om
------------------

Ajja den som lever den får se.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Intel får helt enkelt komma på någon ny sorts kylning , för eller senare så kommer processorer att utveckla mer värme o dra mer energi det är faktum .. Det är ju bara att titta på dom första datorerna som var hur stora som helst.. Kan inte ha varit så ekonomiskt att ha dom på hela tiden då dom drog mycket ström o gav lite press..
/landy

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Jag älskar dessa nyheter.

Permalänk

Ja, det var "goda" nyheter må jag säga.
Om inte annat kanske AMD får ett lite bättre marknadsläge.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

MrTT, var är du?
Kom hit och förklara läget,

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

Spegel: HAHAHA

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Det här var INTE bra, AMD kommer få ett bätre läge vilket kommer gör att dom kommer kunna hålla högre priser =/

Permalänk
Avstängd

MrTT har väldigt länge sagt att han tycker Pentium-M linjen ska ta över.
Så hacka inte ner på honom. Han har "förutspått" det här länge.

Permalänk
Medlem

Nog kan man säga att det är officiellt http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml?articl...

frågan är vad som händer med BTX som var designad för Prescott/Tejas något som inte lär behövas i ett P-M system och vad kommer att ske med DDR2? med sina skyhöga latens tider knappast något som Banias architecturen vill ha och kommer Sockel T (LGA775) vara kompatibelt med Banias?
och vi lär väl heller inte få se något Desktops chips med 64 bit som bygger på netburst architecuren inom den närmsta framtiden

Och vad det gäller värme så handlar det inte bara om att KUNNA kyla CPUen utan det handlar också om dom kraven som ställs på moderkort och dess komponenter (på grund av extrem strömförbrukning) och när dom kostnaderna går upp i taket och börjar kosta lika mycket som CPUn gör ja då går det inte att tillverka lågbudget och mellan budget system längre

Men det ska bli intressant att se hur lång tid det tar för Intel att få fram en High End CPU som bygger på P-M architecturen och som kan tävla med Athlon64an 2år? dessutom kan AMD kasta PR Ratingen i papperskorgen

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte Intel är så oförberedda på denna riktning som de flesta tror. De har säkerligen lösningar på det mesta. Vad jag läst kommer fortfarande Prescott komma i sockel 775-format så detta ligger nog lite längre bort i framtiden. Angående DDR2 är det aldeless för sent att stoppa det, AMD kommer förr eller senare gå över till det också, intel är knappast den som sitter med DDR-minnen när AMD kör DDR2, hellre sämre prestanda i så fall.

Ang. 64-bits blir detta mycket intressant, kommer det komma 64-bitars Prescott-processorer som sedan följs av Dothan/motsvarande-processorer med 64-bitar? Blir ett jäkla systemombyte i så fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
MrTT har väldigt länge sagt att han tycker Pentium-M linjen ska ta över.
Så hacka inte ner på honom. Han har "förutspått" det här länge.

Ja och 40k oklockat i 3DMark2001 med Prescott och 6800U... Vad som "förutspås" av personer som Geforce4ti4200 (Ni som besöker xs.org vet vem det är) får de bara att se dumma ut, Geforce4ti4200 har blivit ett riktigt skämt t ex.

MrTT har ju aldrig varit negativ till Prescotts effekt, så varför skulle han då tycka att bättre och strömsnålare architekturer som Pentium M ska ta över. Aja, jag har sett han skrivit det på senare tid så det får vara.

Permalänk
Avstängd

Ang, nyheten så kunde man räknat ut detta sedan Intel släppte northwood. Intel hade låg IPC på sin P4:a, dock så skalade den bra med northwood kärnan och eftersom P4:an kör med längre pipeline så kan dom köra högre frekvenser. Nu kommer dom dit då dom är uppe på så höga frekvenser att värmeutveckling blir ett seriöst problem. Det är inte frekvensen på en processor som är intressant (som många tycker och därför köper Intel, "Jag har mer Mhz än dig") utan prestandan. Blir ju ytterst intressant att se hur framtiden ser ut. Själva nyheten gillar jag, jag tycker inte om företag som har monopål på marknaden, konkurrens skall existera mellan företagen. Jag hoppas att AMD växer och att Intel fokuserar mer på IPC.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Vissa verkar gilla detta för att dom tror att det kommer gå sämmre för intel.
Se det så här, detta kanske är bra för intel.

Permalänk
Medlem

Intel har kanske insett vad jag länge insett, det går inte sälja datorer som är varm som ett bastuaggregat, det leder bara till problem. Processorn pallar säkert, men tänk vilken värme det blir i chassit, hur ska då de giriga oem-tillverkarna klara av det som mest kör med sk*tkylning? Northwood var mycket mer respektgivande.

Permalänk
Avstängd

Förstår egentligen inte hur det här gått till. Borde nog vetat detta ett tag.
Dom måste ju ha haft planer på detta ända sedan dom såg vad Tualatin kunde göra och hur dålig dom första P4;orna var.

Även fast northwood har varit den större delen av P4-serien så är det också den enda lyckade P4;an. Dom andra verkar ju som sagt inte vara några höjdare.

Detta kan faktiskt förklara endel saker på sistone. Bland annat att Intel nämnt planer på en Desktop Pantium M ibland. Men jag tänker främst på att man inte hört mycket om Tejas den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en lång post med spekulationer i huruvida detta är bra för konsumenterna eller inte, varför jag tycker BTX är hemskt, varför dagens Prescott är hemska samt hur detta kan tänkas påverka Intels efterföljare till Prescott, och även nästa steg efter det.

Men klockan är 04.51 så jag nöjer mig med: OMG!

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk

Om Intel nu fortsätter att utveckla Prescott kärnan ett tag till och får upp den i frekvens så är ju frågan om de verkligen känner för att helt plötsligt släppa en ny processor med mycket lägre frekvens även, om den presterar bättre. Vad säger kunderna om detta? Vem vill ha en Dothan på 3 ghz när man kan få en Prescott på 5 ghz? I de flestas ögon så är det bara klockfrekvensen som gäller när man mäter prestanda.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Men sluta tjafsa om MrTT, den här nyheten handlar inte om honom!

Visst är det här ett bakslag för Intel, men jag ser bara fördelar för oss konsumenter. De mindre kunniga behöver inte oroa sig så mycket, AMD får (förhoppningsvis) lite inkomster vilket gör att de hänger med även i fortsättningen. Men det bästa är att vi får nya och fina processorer av Intel. Har aldrig gillat den här klockfrekvensmelodin.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Bra för AMD... :D:D

AMD = <3

Permalänk
Medlem

Mycket bra nyhet då datorer i dagens läge bara drar mer och mer ström. Det behövs en omvändning i effektförbrukning.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

intel goes amd hahaha, kul för alla intel freaks där ute som alltid vart så stolta över sina mhz

Permalänk

Vad har MrTT gjort för att förtjäna ert huggande egentligen? Mig veterligen har han bara postat diverse länkar till diverse sidor. Sedan må så vara att vissa sidor var tvivelaktiga men MrTT har inte dragit nåt ur egen ficka såvitt jag vet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Om Intel nu fortsätter att utveckla Prescott kärnan ett tag till och får upp den i frekvens så är ju frågan om de verkligen känner för att helt plötsligt släppa en ny processor med mycket lägre frekvens även, om den presterar bättre. Vad säger kunderna om detta? Vem vill ha en Dothan på 3 ghz när man kan få en Prescott på 5 ghz? I de flestas ögon så är det bara klockfrekvensen som gäller när man mäter prestanda.

Tror Intel hur som helst kommer att gå över till sitt nya ratingsystem där processorerna grupperas efter IPC bl.a.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woland
intel goes amd hahaha, kul för alla intel freaks där ute som alltid vart så stolta över sina mhz

Blir så trött på sådana här inlägg. Visst du att Intel haft Banias länge och just släppt Dotham? Båda används i bärbara samt, i vissa fall, i servrar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Tobbe Nukem: MrTT är en äkta Intel Fanboy och "känner till" Intels framtidsplaner. Tydligen glömde fågeln viska angående detta eller så stämmer inte informationen :).

Tycker det är bara bra ifall det nu stämmer. LGA775 är inte bättre än vanlig socket och bara krånglar till vid monteringen av cpu:s. Sedan att de varma prollarna daras tillbaks är en bra nyhet! För både Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

Intel hade stora problem med verifieringen av HT, det har de själva erkänt. Nu har de planerat en utvidgning av konceptet, asymmetric multithreading, som använder ett stort antal hjälptrådar som hjälper en huvudtråd genom att t ex exekvera lite innan och fånga cachemissar åt huvudtråden. Detta ökar dock endast entrådsprestandan. Ponera att verifiering tagit för lång tid. För att rättfärdiga en försening måste man åtminstone generera dubbelt så mycket intäcker som planerat för den försenade tiden (sagt i veckan av en professor inom området).

Lägg sedan till det faktum att HT är en ganska dålig implementerning av SMT där man t ex delar en del resurser mellan trådarna. Resurser som de allra flesta forskare rekommenderar att man replikerar. Detta gör att HT inte skalar till mer än två trådar och att varje tråd går lite långsammare i SMT-läge (men den totala exekveringstiden minskar dock oftast). De sitter alltså fast med en teknik som var ok när den kom men som inte håller måttet på lite längre sikt eftersom den inte kan utvecklas speciellt mycket.

Slutligen tillkommer värmeproblemen och det stora straffet vid en branch miss prediction pga den långa pipelinen (över 100 instruktioner måste i värsta fall startas om).

Jag är faktiskt inte speciellt överraskad. De har problem att vidareutveckla en processor som dessutom redan lider av en hel del problem. Istället är det modigt att dra i bromsen så här tidigt och erkänna att de har problem. Nu frigör de resurser som kan användas för att utveckla helt nya koncept istället. Och Intel är så stora så de har råd med det.

Visa signatur

La Cuenta, por favor

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra nyhet, dothan tekniken verkar guld! Ser fram imot desktop cpu:er baserade på den tekniken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenrih
Jag är faktiskt inte speciellt överraskad. De har problem att vidareutveckla en processor som dessutom redan lider av en hel del problem. Istället är det modigt att dra i bromsen så här tidigt och erkänna att de har problem. Nu frigör de resurser som kan användas för att utveckla helt nya koncept istället. Och Intel är så stora så de har råd med det.

Själv är jag positivt överraskad.

Helt rätt utav Intel.
Kan bli lite tuffare för AMD då skillnaderna mellan Intels och AMDs processorer blir mindre och att AMD blir tvingade att argumentera med priset.

Sen ser jag fram emot dualcore processorerna. Intels Pentium M med dualcore låter ju riktigt bra men det dröjjer ju ett tag. AMD kommer väl förhoppningsvis med sina dualcore processorer innan.