Permalänk

inte nu igen D:

Jag skickade iväg hd:n till datorbutiken fick tillbaka den för den var hel, skickade iväg modekortet det var inte helt. fick ett nytt monterade det.

Men nu startar inte datorn alls. Inga fläktar startar inget lyser.
jag har testat att dra ut power-knapps-sladden flera gånger för att åter igen koppla dem, jag har testat att dra ut strömmsladden till modekortet (båda) men allt utan resultat. Är modekortet trasigt igen? :-S

det är ett epox, mitt fjärde kort nu (första var trasigt tilll min förra dator med).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm...4 gånger, borde börja tänka på att det kanske är nåt annat som är sönder och inte moderkortet. Har du felsökt lite själv? Testa med nåt annat nätaggregat t.ex.

Permalänk
Medlem

Hel = trasig? . Startar nätagget?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

det där med 4 gånger var på 2 datorer först hade jag en dator medtrasigt modekort fick det utbytt och nu fungerar den bra. Sen med nästa dator var modekortet också defetk och nu har jag broblem med andra modekortet för denna datorn.

Nej nätaggt startar inte som sagt inga fläktar startar dock hörs ett litet vinande när man stänger av/drar ut sladden till nätagregatet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det vinande ljudet kan komma även om det fungerar, jag antar att du har kollat all strömförsörjning till moderkort, fläktar osv. powerknapp inkopplad?

Permalänk

ja jag har dragit ut båda sladdarna för ström till modekortet och jag har flera gånger dragit ut power sw sladden och dom andra liknande sladdarna och monterat dem igen. men utan minsta resultat.

egentligen är det så att den första datorn är min dena är min fasters så ni kan förstå att detta inte är specielt kul när jag nu rådde dem att låta mig montera datorn åt dem:(

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara så att det är en clear cmos ryttare som kortar? sitter den fel på mitt mobo så blir det likadant.=?

bara en tanke

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk

jag har testat att sätta till nollställ bios med jumper men inget hände så jag satte tillbaka den i ursprungsläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

DeathStar : Nej nätaggt startar inte som sagt inga fläktar startar dock hörs ett litet vinande när man stänger av/drar ut sladden till nätagregatet.

Hmm okej , kanske är agget lr?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk

Skulle ju kunna vara det men jag tycker det vore lite konstigt eftersom det fungerade fint med det förra modekortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa med nån polares nätagg, kolla så att kopplingen nätagg -> moderkort verkligen sitter i och att alla kablarna stämmer.
Annars får du ta hjälp av nån expert. kan ju vara så att du har haft isönder moderkortet

Permalänk

ja o dubbelkolla jumprarna igen. Jag hade även de felet på mitt efter jag cleara. Jag satte dem fel o de tog en hel jävla vecka för att hitta det, mycket frustrerande. resultatet blir en stendöd dator som skrämmer livet ur plånboken...

Permalänk
Medlem

Epox är väl ganska lände för att skicka ut en del DOA's
(Dead On Arrival)

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till "Hela datorsystem".

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

hmm konstigt det här med modekortet som hade trasig sata kontroller fungerade allt fint (förutom användandet av sata diskar då).

Clew: lände=kända?

vilka jumprar kan hindra att datorn startar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter även p4-kontakten(ATX12V) i?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

jag har kopplat i båda stömsladdarna till modekortet en ganska fet bred och en mindre med 4 pin tror jag det var

edit; lösningen...
jag skruvade ut så myckert som möjligt inklusive 2 skruvar som höll fast modekortet på råd att datorbutiken.se sen fungerade det men aldrig går nått problemfritt:( nu fick jag nått error med diskettenheten även om jag kopplade ur den:-S

Visa signatur