Inte Pro Wireless 2200 på icke-Centrino?

Permalänk
Medlem

Inte Pro Wireless 2200 på icke-Centrino?

Jag har precis köpt mig en Dell Latitude C400 som för närvarande har ett 3Com pc-card 802.11a/b/g. Efter lite pillande har jag upptäckt att jag har möjligheten att sätta i ett wlan mini-PCI kort då jag har antenner dragna i burken.

På Komplett säljer de Intel Pro Wireless 2200bg MiniPCI 11g för 390:- (!). Detta är tänkt för Centrino-plattformen, men frågan är om det inte går att sätta i min burk, då det verkar följa mini-PCI standarden.

Någon som har erfarenhet av något liknande?

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men jag är intresserad av hur det gick.
Jag har precis köpt mig en C400 också och är med intresserad av att köpa mig ett intel wireless om det kostar så lite så man får integrerat. Hur såg du att det var dragit antenner i laptopen btw?

Permalänk
Medlem

Jag har petat i ett Intel Pro Wireless 2200bg MiniPCI 11g för ett tag sen och det funkar alldeles utmärkt. Använd bara drivrutinerna som finns på Dells hemsida (finns under D400 mfl. har jag för mig), inte de som följer med kortet.
Monteringen är lite bänglig, man får ta bort tangentbordet, men ta det bara lugnt och använd dokumentationen hos Dell, så bör det gå bra.

Jag noterade antennerna när jag satte i extra minne i den minnessockel som sitter under tangentbordet. Sätter du i WLAN-kortet kan det vara läge att sätta i det största (gärna en 512MB-sticka) du har tillgång till i den slotten, så att du låter den mer lättillgängliga slotten å undersidan vara tom eller försedd med det minsta minnet du har ifall du tänker uppgradera till 1GB totalt.

Just nu snurrar min C400 (1.2GHz, 1GB RAM, 30GB) som min portabla arbetsdator för Office-prylar, lite MP3 (hörlurar eller externa högtalare rek.), sparsamt filmtittande och i-hela-lägenheten-surfdator via WLAN-kortet. Jag har fipplat lite med Linux och funderar på att byta hårddisk till en 80GB 4200rpm eller 5400rpm.
En trevlig liten resekompis helt enkelt!

Länkar:
Drivare Intel 2200BG för D400: Funkar bra för C400

Service manual: Bra att ha om du ska grotta i inommätet på burken.

Lycka till!

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Om jag inte kommer ihåg helt fel så ska det vara 512MB minne i den med 1 slot ledig, vilket är perfekt. Bara att hoppas på att antennerna är dragna för mig med nu
Måste köpa mig en AC-adapter också bara då jag inte får med någon. Det gör jag direkt från dell men tyvärr lär jag väl inte ha den innan helgen. Datorn får jag imorgon!

Btw, fick du inte plocka ur ethernet-kortet för att stoppa i wlan-kortet? Vill ju helst ha både och