På tal om processorbuggar...

Permalänk
Melding Plague

På tal om processorbuggar...

<font style="font-size: 10pt"><b>På tal om processorbuggar...</b></font> <small class="small">fredag 25 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=16823" target="_blank">The Inquirer</a> rapporterar om ett par buggar i Intels Prescott.
<br />
<br /><i>The report, dated 22nd of June 2004, show some interesting examples of erratanotbugs. For example, R9 is described as "System bus interrupt messages without data which receive a hard failure response may hang the processor".</i>
<br />
<br />Mer info hos <a href="http://www.intel.com/design/pentium4/specupdt/30235203.pdf" target="_blank">Intel (pdf)</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

där fick ni alla amd-whiners, Opteron-problemet fanns det i alla fall en lösning till

Permalänk
Medlem

Synd att intel också ska ha problem, men det är väl svårt att göra helt buggfria processorer.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Äsch. Så länge inte buggarna börjar göra sånt här så är jag nog rätt nöjd...

http://www.susning.nu/Hackerslang/Halt_And_Catch_Fire

Permalänk
Medlem

Det går nog att programmera så att många av dessa problem går att undvikas, endel fel uppstår i just att programmering saknar felhantering? T.ex. när det blir adresserat till en plats i minnet som inte finns? Sedan så går mer än hälften av alla buggar åtgärdas med en workaround i bios.

Permalänk
Medlem

Haha, in your face intel lovers!

Permalänk
Medlem

guud va töntigt...
Man kan bara konstatera att INGEN processortillverkare är 100%-tig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
där fick ni alla amd-whiners, Opteron-problemet fanns det i alla fall en lösning till

precis som amd-buggen menar du

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Alltså är det något att bli ens förvånad över att en arkitektur med ett par miljoner instruktioner innehåller fel???

Tex postens handdatorer som numera börjar vara ganska gammal hänger sig både nu och då pga någon bugg...

Så för mig känns det som att jag skulle bli mer förvånad om dom hade lyckats hitta alla tänkbara fel före lanseringen än att dom inte skulle ha hittat dom....

Edit:
Ante84 AMD buggen är nog just opteron buggen iom att AMD har gjort opteron arkitekturen...

så vad du egentligen menar är för mig en stor fråga???

Edit2: och alla dessa AMD lovers och intels hatare som säger att intel suger inse att ni är snett ute så länge ni inte är en stor aktieägare i något av bolagen... Man köper ju enbart den snabbaste och billigaste processorn om det nu skulle vara intel eller AMD känns för mig väldigt irrelevant iom att det enda man ser är microsoft....

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

menade opteron buggen ja, och till den fanns det ju en bios-fix

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
menade opteron buggen ja, och till den fanns det ju en bios-fix

Det kommer nog en fix till detta problem också skall du se.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

> Rushdie
Till de få prollar som kommer med denna steppingen kommer säkert Intel göra sin bästa med att skapa en "fix".

Jag tror emellertid att denna/dessa buggar kan vara bra för oss. Intel ska, enligt planer, släppa en ny stepping av Prescott-kärnan i Oktober. Denna stepping sägs fixa värmeproblemet och optimera en hel del instruktioner osv. Vet inte så ingående om den kommande steppingen alls, men om nu Intel måste vänta med att släppa sina socket 775-processorer i större kvantiteter, innebär detta att de kanske fokuserar hårdare på den nästkommande steppingen och istället försöker få den så buggfri och bra som möjligt, samtidigt som dem helt dumpar tillverkningen av denna stepping.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Men vi vill inte ha nån ny prescott vi vill ha dual-core dothan!

Permalänk
Medlem

jahapp, en bugg till i en prolle, men i intel denna gång....

det jämnar ut sej:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det kommer nog en fix till detta problem också skall du se.

såklart att det gör, på ett eller annat sätt

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TERdON
Äsch. Så länge inte buggarna börjar göra sånt här så är jag nog rätt nöjd...

http://www.susning.nu/Hackerslang/Halt_And_Catch_Fire

Ha ha, lika löjligt att dra fram det där som när AMDroids drar fram Pentium-buggen. Historia. Lägg ner.. att ni inte insett att det är omöjligt att få processorer felfria till 100%. Dessutom är majoriteten av dessa buggar verkliga gränsfall som bara dyker upp i simulatorer i labbet.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk

Tycker att det är konstigt att nya processorer har uppenbara buggar..... är det så då att föregångarna var tillverkade med "omsorg" och inte innehöll nå buggar alls eller att de helt enkelt inte har testat föregångarna i lika bra simulator-labbar?? Eller är det jag som är helt ute och cyklar, har det funnits buggar i tidigare processorer? Jaja,.... lite funderingar bara....

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Tycker att det är konstigt att nya processorer har uppenbara buggar..... är det så då att föregångarna var tillverkade med "omsorg" och inte innehöll nå buggar alls eller att de helt enkelt inte har testat föregångarna i lika bra simulator-labbar?? Eller är det jag som är helt ute och cyklar, har det funnits buggar i tidigare processorer? Jaja,.... lite funderingar bara....

Gör inte en höna av en fjäder, en helt buggfri produkt existerar inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jahapp, en bugg till i en prolle, men i intel denna gång....

det jämnar ut sej:p

Nä, Intel drog ifrån igen. EN känd AMD bug, TVÅ stycken Intel.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Nä, Intel drog ifrån igen. EN känd AMD bug, TVÅ stycken Intel.

På det hela taget är det nog dött lopp. Om någon mot all förmodan orkar räkna ihop alla buggar och ge dem en vikt kan vi börja diskturera dem som är "värst".

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Har varit en del buggiga chipset (främst VIA) till AMD, men det här är första gången mig veterligen som själva processorn varit buggig. Men det är anra gången för Intel. De hade problem med de första Pentium processorerna också.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Har man råd med att köpa en CPU när man forfarande leker i sandlådan?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Tycker att det är konstigt att nya processorer har uppenbara buggar..... är det så då att föregångarna var tillverkade med "omsorg" och inte innehöll nå buggar alls eller att de helt enkelt inte har testat föregångarna i lika bra simulator-labbar?? Eller är det jag som är helt ute och cyklar, har det funnits buggar i tidigare processorer? Jaja,.... lite funderingar bara....

Pentium hade en bugg på dom första versionerna som gjorde att den räknade fel på stora flytal om jag inte vill missmina mig fel. Ändå är det nog en av dom mäst älskade processorerna bland proffecionela och svenssons på sin tid till PC:n.

Fins IGEN buggfri processor snackade med bas som är support på MSI forum på webb telefån då han har en opteron processor och samma mobo som jag och han sa precis samma sak. Fins buggar i alla processorer och det fins igen annledning att ens bry sig så länge dom inte är alvarliga nog att dom orsakar problem för användaren IRL.
Annars skulle man nog bli galen om man kände till alla buggar i en processor.

Bara lägga ner. Iget nyttm ed buggar i processorer och vi kommer inte få veta många om ens några av dom i dom flästa fallen.

Tycker bara detta buggraporterandet om processorer får folk att spekulera som inte har nån kunskap och vet vad dom pratar om att spekulera massa i onödan.

Permalänk
Medlem

märk väl, det står ju även ett PAR buggar i nyheten:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

suck, ska alla sidor som är intel och amd-fanboys börja kasta bajs på varandra nu också? det är så jävla löjligt, det är datorer, bråkar man om hårdvara så bör man kolla upp sitt liv, skärpning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
suck, ska alla sidor som är intel och amd-fanboys börja kasta bajs på varandra nu också? det är så jävla löjligt, det är datorer, bråkar man om hårdvara så bör man kolla upp sitt liv, skärpning.

No offense men det där kriget har pågått i många.. många år, jag har bytit sida nästa lika många gånger, idag har jag flyttat över till AMD sidan igen eftersom dom i dagsläget i mina ögon igen är det enda alternativet. Har dock en Intel processor i burken nu. Vilken skedde då jag tyckte Intel var bäst. Innan var det AMD.. Innan dess Intel.. AMD.. Intel.. o.s.v..

Men ska man dra ett streck över det hela så skulle jag nog hållt mig till AMD hela tiden om det inte vore för att AMD inte alltid har haft så värst bra chipset. (pratar generellt inkl. Via m.m.) Även om deras processor varit strået bättre.

Permalänk
Avstängd

Människan är inte perfekt, så varför skulle en CPU som är framtagen av männsikan vara det? Kolla bara på microsoft, hur många buggar är det inte i deras OS och program?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Tycker att det är konstigt att nya processorer har uppenbara buggar..... är det så då att föregångarna var tillverkade med "omsorg" och inte innehöll nå buggar alls eller att de helt enkelt inte har testat föregångarna i lika bra simulator-labbar?? Eller är det jag som är helt ute och cyklar, har det funnits buggar i tidigare processorer? Jaja,.... lite funderingar bara....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
På det hela taget är det nog dött lopp. Om någon mot all förmodan orkar räkna ihop alla buggar och ge dem en vikt kan vi börja diskturera dem som är "värst".

xeon har tydligen 72st buggar....http://developer.intel.com/design/X...dt/24967839.pdf

"Pentium M presently has only 14 known errata,
while the Pentium 4 counts for more than 73 errata,ftp://download.intel.com/design/Pentium4/specupdt/24919950.pd...
Intel Pentium III has 83 or more errata,ftp://download.intel.com/design/PentiumIII/specupdt/24445349....
the Pentium II features 92 errata ftp://download.intel.com/design/PentiumII/specupdt/24333749.p...
and the original Pentium processor has 72 errata,ftp://download.intel.com/design/pentium/specupdt/24248041.pdf
though, most of Pentium’s errata were eventually fixed."
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20030407062442.ht...

Permalänk

Att producera buggfria saker är i stort sett omöjligt.
Framförallt blir det dyrt, kostnaderna ökar exponentiellt med komplexiteten vilket gör att t.ex. Windows får fler och fler buggar eftersom det är mer komplext och det då inte blir ekonomiskt försvarbart att genomföra tester som hittar "alla".

Detsamma gäller för processorer, bilar och allt annat.

För övrigt så är ofta "time to market" viktigare för lönsamheten än en buggfri produkt.
Se bara alla som skriker efter Dothan....
De vill ha en sådan, helst igår och om Intel släpper den med några buggar så blir det en massa glada användare och de uppdaterar drivrutiner, BIOS och annat för att få "the latest and greatest".

Själv är jag den typen att jag hoppar över de första generationerna av en ny produkt för att de alltid är buggiga och instabila (i stort sett).
För att inte tala om att det blir billigare att köpa något som är 7 månader gammalt eller äldre.
Ett gott exempel är moderkort, det är sällan jag köper ett revision 1.0 eller 1.1 för att de brukar fixa en massa buggar i dem.

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
xeon har tydligen 72st buggar....http://developer.intel.com/design/X...dt/24967839.pdf

"Pentium M presently has only 14 known errata,
while the Pentium 4 counts for more than 73 errata,ftp://download.intel.com/design/Pentium4/specupdt/24919950.pd...
Intel Pentium III has 83 or more errata,ftp://download.intel.com/design/PentiumIII/specupdt/24445349....
the Pentium II features 92 errata ftp://download.intel.com/design/PentiumII/specupdt/24333749.p...
and the original Pentium processor has 72 errata,ftp://download.intel.com/design/pentium/specupdt/24248041.pdf
though, most of Pentium’s errata were eventually fixed."
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20030407062442.ht...

Konstigt att jag fick kramp i magen... skratta som faen och nu fick jag svaret till varför jag hatar allt med intel å göra med, aldrig har annat än problem med dom

EDIT: haft Intel i bara OEM burkar från IBM

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.