Permalänk
Medlem

Dator, skärm el. nåt annat?

Fyller år om några dagar och att det skall bli nåt med data har jag fundrat ut iallafall.
Jag får själv ge förslag på vad jag vill ha, inom rimliga gränser

En TFT-skärm har jag funderat på länge ex.

Samsung 172X ~525€
Samsung 174T ~455€
LG 1710B ~480€

Men lönar det sig att köpa en just nu, de blir ju både bättre och billigare förhoppningsvis också?

Andra alternativet är lite nytt till datorn, den är ju inte senaste direkt även om den räcker till det mesta.
Men samtidigt vill jag hålla mig helst under prisnivån för dyraste skärmen ovan!

Detta har jag funderat på att uppgradera:

Processor -> 3000+ (FSB400 ~144€, FSB333 ~124€ nån skillnad på FSB?)
Moderkort -> A7N8X-E Deluxe ~94€
Minne -> Mtec 512 ~83€

Men även här är jag osäker, nu är det ju Athlon 64 som gäller men det är onödigt dyr ännu och kommer säkert att sjunka i pris nån dag efter att man köpt (skulle vara typiskt).

Kan tillägga att jag inte spelar så mycket utan främst sysslar med webbdesign och olika grafikprogram t.ex. Photoshop där en TFT-skärm med sin upplösning skulle underlätta.

Nån kanske har nån annan kul pryl som dom rekommenderar så slipper jag välja alls mellan de 2 alternativ ovan.
Förslag mottages

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle valt en TFT-skärm. 172X kanske? Annars har hu Samsung släppt en ny serien (710 någonting). Jag ser ingen revolution inom TFT-skärmarna varken teknik-mässigt eller pris-mässigt på ett bra tag.

Om du inte spelar lär du klara dig bra på det du har. Men Photoshop brukar suga en del minne, så mer minne skulle jag inte tackat nej till om jag var du

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Okej, tack för rådet.
Visst spelar jag men det är nog 20% som går till spel, och visst har jag märkt att datorn inte riktigt räcker till.
Grafikkortet klarar ju alla spel jag spelat någorlunda, Silent Hill 3 går dock inte att starta och Beyond Good and Evil är det mest en massa fyrkanter och streck.

Minnet borde jag köpa mer men det känns ändå lite onödigt det också eftersom datorn nu ändå är 2 år i sommar och hastigheten på minnet jag har nu är "bara" 266Mhz.
Skulle ju gå att köpa 400Mhz men då klarar mitt moderkort ändå högst 333Mhz minnen, och vem vet när det blir nåt nytt nästa gång...

Om man väljer mellan ett Athlon 64 och Xp system idag, är prestandaskillnaden vs. priset tillräckligt stor för att skaffa en 64?
Vilket moderkort skall man välja till ett Athlon 64 system isåfall, funderar då på en 3000+.
Och är det någon skillnad på vilken minnen man väljer till ett sådant system?

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

Athlon64 2800+ är mycket mer för pengarna än AthlonXP 3000+

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Athlon64 2800+ är mycket mer för pengarna än AthlonXP 3000+

Minus att han behöver nytt moderkort + nya minnen

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Okej så i dagsläget är det bättre att köpa en Athlon64 2800+?
Hur är det med ljudnivån på deras boxed fläktar, jag kanske borde köpa till en bättre sådan (fläns + fläkt)?
Vilket moderkort är bäst i dagsläget för Athlon64?
Skall det vara några speciella "märkesminnen" för Athlon64 eller duger det med det som de flesta datoraffärer säljer t.ex. Twinmos, Kingston, Mtec o.s.v.?

Jag prioriterar främst tysthet men går det att klocka aningen är det bara positivt.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Medlem

Kingston blir bäst, Twinmos funkar inte med alla moderkort eller steppings på processorer. Speciellt de med 1 MB cache har problem med Twinmos. Köp inte standard för det är oftast Twinmos. Kingston, Corsair och Samsung är "säkra" märken.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Okej...
Någon som har nåt svar på mina övriga frågor?

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X