Permalänk
Hedersmedlem

Städa i datorn

Efter att datorn har stått i min lilla studentlägenhet och puttrat i över ett år har det samlat på sig lite damm i datorn. Eftersom jag har en etta med kokvrå så är mycket av dammet svart (stekos antagligen). Ska tillägga att jag har dammfilter på insugsfläktarna, men där stannar bara de stora dammråttorna.

Nu till business. Jag är väldigt ESD-noggran av mig, använder alltid antistat-armand och -matta när jag meckar i datorn. Det jag undrar är om man kan exempelvis dammsuga ur datorn på ett helt säkert sätt eller vilken metod man bör ta till.
Då jag vet att många i forumet helt struntar i ESD och inte riktigt inser vikten av att skydda sig mot detta så ber jag dessa personer att inte svara.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

plast leder inte ström alltså är det säkert

Permalänk
Medlem

Jag kör med en liten "Dator-dammsugare".. funkar utmärkt..

Permalänk
Medlem

men inse fakta
även om det inte är 100% säkert så händer det alldrig nått
har damsugit pillat och lekt i datorn men inte så mycket som en stöt.......
damsug du på utan att oroa dig....
jag har bevis på att en dator kan ligga i delar på ett av sveriges stökigaste och dammigaste skrivbord i några veckor utan att ta stryk av det så dator komponenter är inte så känsliga som vissa verkar tro.

men en vanlig damsugare är ju i plast så det är nog ganska ESD säkert annars kan du ju ta och trä på ett esd armband på slangen

Permalänk

om du är löjlig kan du ju ta och jorda munstycket i datorchassit (förutsatt att munstycket är av metall)
om du inte är löjlig så kan du ju ta och göra som alla andra, och bara dammsuga

Visa signatur

anti gruppen mot sär skrivning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
plast leder inte ström alltså är det säkert

hmm, leder gummi elektricitet? tror inte att du riktigt har förstått vad esd är..
lite info

http://www.susning.nu/Statisk_elektricitet
http://www.susning.nu/Esd

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Brukar köra med tryckluft på burk. Blåser försiktigt igenom hela datorn och avslutar med att torka ur botten på lådan med en lätt fuktad trasa. Blir dammfri på några minuter.

Dammsugare är en mästare på att skapa statisk electricitet. Röret blir laddat och det kan "hoppa" även om du håller en bit ifrån.
Dessutom kommer det inte åt dammet i fläktar, runt kretsar och andra trånga utrymmen som tryckluften gör.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har hört "hobbyexperter" påstå är att även om man jordar munstycket så kan det ändå laddas upp. Dammet som sugs in blir laddad och kan ladda ur sig om man håller munstycket nära (som man måste göra om man vill få bort dammet.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN

hmm, leder gummi elektricitet? tror inte att du riktigt har förstått vad esd är..
lite info

http://www.susning.nu/Statisk_elektricitet
http://www.susning.nu/Esd

Sorry är lite trött
tänkte fel

Permalänk
Medlem

Tryckluft på burk! så bra och så lätt.
200ml 18-301
400ml 18-302
på kjell&co
Det är egentligen en blandning av bland annat propan/butan så håll inte sprayburken upp och ner och spruta, det blir väldigt kallt då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
men inse fakta
även om det inte är 100% säkert så händer det alldrig nått
har damsugit pillat och lekt i datorn men inte så mycket som en stöt.......
damsug du på utan att oroa dig....
jag har bevis på att en dator kan ligga i delar på ett av sveriges stökigaste och dammigaste skrivbord i några veckor utan att ta stryk av det så dator komponenter är inte så känsliga som vissa verkar tro.

men en vanlig damsugare är ju i plast så det är nog ganska ESD säkert annars kan du ju ta och trä på ett esd armband på slangen

Mmm my ass...min dator blev helt störd efter jag hade dammsugigt den. Fick plocka ut allt och sätta in det igen för att få grejerna fungerar hyffsat korrekt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gnugga en ballong och en metallbit mot nyllet en gång. Jämför sedan mot valfri behårad kroppsdel.

Metall lagrar ej statiskt elektricitet, den leder ut det med en gång. Många sorts plaster som ej leder elektrisk ström laddas därimot upp med flera hundra tusen volt, och laddas ut när det kommer i närheten av andra ledande ytor.

Visa signatur

Tiden är knapp!

Permalänk
Medlem

men det e ju bara att ladda ur dammsugaren på elementet så ska det nog klara sej...

inte för att det e nån fara med damsuagen i datorn... jag gör det,...

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

Jag vet flera ickedatorkunniga personer som velat vara smarta och dammsugit sin dator. 3 personer sammanlagt som bränt sina datorer när de stoppat dammsugaren i datorn.

Tryckluft är nog bäst låt dammsugaren ligga utanför och suga in medans du blåser med tryckluft...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Men är man så korkad så man kör in ramminnet i dammsugarmunstycket så får man skylla sig själv. Det är fan bara till att tänka logiskt, och inte trycka munstycket mot dom allra känsligaste delarna. Fläktar och dylikt spelar ingen roll då dom är jordade i chassit på ett eller annat sätt... Det som dock kan vara farligt är om man har delarna var för sig, utan någon kontakt med andra delar i chassit, dvs inga jordningsmöjligheter.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Men är man så korkad så man kör in ramminnet i dammsugarmunstycket så får man skylla sig själv. Det är fan bara till att tänka logiskt, och inte trycka munstycket mot dom allra känsligaste delarna. Fläktar och dylikt spelar ingen roll då dom är jordade i chassit på ett eller annat sätt... Det som dock kan vara farligt är om man har delarna var för sig, utan någon kontakt med andra delar i chassit, dvs inga jordningsmöjligheter.

Det är ju dammsuga moderkortet och ex. ramminnena som jag undrar över.
Insidan av chassit kan jag torka med en våt trasa utan problem.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Sen behöver man inte komma i kontakt för att det ska slå en ljusbåge.
Är dammsugaren tillräckligt uppladdad så kan det hoppa uppemot 15cm enligt vad jag läst iallafall vilket skulle vara fullt tillräckligt inuti ett trångt chassi.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Men då får man väl suga ut dammet med munnen då om man är så jävla rädd för överslag. Själv tror jag inte det finns någon större risk. Man får väl hålla i metalldelen och i ett element då.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

En helt dammtät dator skulle vara att föredra. Jag har funderat på att dra igång ett sånt projekt.

Permalänk
Medlem

men det räker med att dammsuga golvet o nätagget.. (lite) sen bara blåsa av moderkortet.. utan att spotta

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

R3v3... en helt dammtät dator skulle vara en dator utan några som helst öppningar. Tänk på det en stund, och sen fattar du att det går liksom inte riktigt. Kanske går, men det är inte bra

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

JO det e klard det går... man tätar alla öppnigar sen sätter man filter för alla fläktar som blåser innåt..... då blir det dammfritt

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk

Nej, för filter tar inte bort allt damm. Alltså ALLT ALLT damm.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Hedersmedlem

Man får väl tacka för alla idiotiska tips och hoppas att PsychoSaurus inte dragit fram dammsugaren ännu.

Vanliga standarddammsugare är rena döden för datorkomponenter. Troligen är det skonsammare mot komponenterna att doppa hela datorn i badkaret och sedan låta den torka ordentligt.

Tryckluft eller att blåsa själv är det säkraste sättet. Man får visserligen inte bort riktigt allt damm... men det mesta.

En lätt fuktad lågladdande trasa borde kunna funka annars. Annars en ESD-borste.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Man kan ju iofs sätta dammsugarfilter för fläktarna... men den luften som lyckas ta sig igenom är nog rätt varm vid det laget

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Man får väl tacka för alla idiotiska tips och hoppas att PsychoSaurus inte dragit fram dammsugaren ännu.

Vanliga standarddammsugare är rena döden för datorkomponenter. Troligen är det skonsammare mot komponenterna att doppa hela datorn i badkaret och sedan låta den torka ordentligt.

Tryckluft eller att blåsa själv är det säkraste sättet. Man får visserligen inte bort riktigt allt damm... men det mesta.

En lätt fuktad lågladdande trasa borde kunna funka annars. Annars en ESD-borste.

om man nu sitter o torkrar med en fuktad trasa så kommer man när kordet lite då..
det e la inte så bra....

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Men snälla ni... Jag jobbar med maskiner i 1-2 miljoners klassen. när jag för rent dom så använder jag, en styck dammsudare och en trasa eller 2 och isopropanol. Har aldrig varit med om att nån maskin pajjat på grund av esd. Se till att er burk är kopplad till ett jordat uttag och lår slangen ta i chassit då och då.

Är man riktigt kissnödig kan man ju jorda slangen i chassit med en vanlig skalad kabel.

Tryckluft på burk kan vara farligt däremot, eftersom dom flesta inte är ren luft utan massa roliga blandningar som tillomed kan sprutas ut i vätskeform.

Dom som sabbar sina burkar med dammsugre borde inte öppnat dom till att börja med.

Oskar000: du kastar din burk i badkaret så dammsuger jag min ?

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Medlem

Dammsugare är rena döden för en dator. Bara för att plast inte leder el så betyder det inte att den inte kan laddas upp statiskt. Det är ju material som inte kan leda ström som kan laddas upp statiskt!

Kör tryckluft eller blås. Mycket säkrare.

Permalänk

För det första så leder ALLA material ström. Dock leder visa VÄLDIGT dåligt. Så som plast och porslin mm.
Skaffa ett metallmunstycke till damsugaren som du kan hålla jordat så är alla problem lösta. Det bästa sättet att göra rent på vad jag vet är med tryckluft från en kompressor. Kör det själv. Får bort dammet mycket bättre än med damsugaren. Har själv damsugit datorn flera gånger utan specialmunstycke utan några problem. Nu när jag har en liten kompressor så känns det som en onödig risk.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |