Permalänk
Medlem

ntfs i Mandrake 10

Slängde in Mandrake 10 igår men jag får inte min Maxtor Onetouch 200gb som kör usb2 och ntfs att fungera. Mandrake hittar disken men visar inte mina filer.

Enligt /etc/fstab

/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
/dev/hda6 /home ext3 defaults 1 2
/dev/hdc /mnt/cdrom auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0
/dev/hdd /mnt/cdrom2 auto umask=0,user,iocharset=iso8859-1,codepage=850,noauto,ro,exec 0 0
none /mnt/windows supermount dev=/dev/sda1,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda5 swap swap defaults 0 0
none /mnt/removable supermount dev=/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,kudzu,codepage=850 0 0

Kan det vara så att jag inte fått in stödet för ntfs på Mandrake och hur gör jag isåfall det. Lite ny på linux och jag skulle gärna velat ha tillgång till mina filer på disken.

Sen kasnke man ska konvertera disken från ntfs till ext2 eller fat32, kan man göra det utan att förlora filerna?

Visa signatur

Torsdag hela veckan =D

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att konvertera med Partition Magic...
Jag tror inte att Mandrake har stöd för NTFS direkt utan att du får installera ntfs-modulen... Den kan hittas här: http://linux-ntfs.sourceforge.net/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Mandrake ska kunna läsa ntfs direkt.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1,fs=ntfs,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,kudzu,codepage=850 0 0

Jag bara antar att det är den raden, och då ska det väl inte stå ext2:vfat?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robino_
dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1,fs=ntfs,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,kudzu,codepage=850 0 0

Jag bara antar att det är den raden, och då ska det väl inte stå ext2:vfat?

Du menar väl den:
none /mnt/windows supermount devdev/sda1,fs=ext2:vfat,--,umask=0,iocharset=iso8859-1,codepage=850 0 0

raden?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

EN fråga om Mandrake installtionen bara... måste man verkligen ladda ner alla cd-skivor från nätet kan amn inte bara använda den första..? (cd-1 alltså)

Permalänk
Medlem

usbn är lite skum i mandrake. Testa boota till X sen pluga i hddn och mounta den manuelt till en mapp. ända settet min usb lagringsmedia vill funka överhuvudtaget (och koppla ej in den igen förren du bootat om då brukar det bugga ur). Sen kommer du visserligen barakunna läsa filerna från den(om du inte ändrar till fat/fat32/linux filsystem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB