Permalänk
Medlem

IP-adress är inte giltig?

Hej!
Ibland bryts min uppkoppling och jag får detta medelande
Ändsystems IP-adress är inte giltig. se bild.
http://www.varmlandsfynd.com/ip.jpg
Och när jag skriver ipconfig/all i dos så får jag fram bl.a.
lånat ipnummer kl.00.00
återlämnat ipnummer kl 00.10
Vad är det?

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Hade samma problem innan. Jag bytte ut min d-link router så fixade det sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locke
Hade samma problem innan. Jag bytte ut min d-link router så fixade det sig.

Men jag har ingen d-link, om man inte kallar lådan mellan telejacket och nätverkskortet det.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Låter som om du fått en adress som redan använts eller att det är nåt knas med IP-adress allokeringen. Vad händer om du skriver ipconfig /release och sedan ipconfig/renew

Visa signatur

Med Vänlig Hälsning!

Permalänk
Medlem

se bild.
www.varmlandsfynd.com/ipconfig.jpg
Nu har jag även tagit bort ett kryss för kortet i enhetshantaren
för sparfunktion, om det kunde vara något sådant.
Så vi får väl se om det hjälper.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk

Vad sägs om att ringa supporten på 90 200?

Visa signatur

There is no pain you are receding A distant ship, smoke on the horizon. You are only coming through in waves. Your lips move but I can't hear what you're saying. When I was a child I had a fever My hands felt just like two balloons. Now I've got that feeling once again I can't explain you would not understand This is not how I am. I have become comfortably numb.

Permalänk
Medlem

Re: IP-adress är inte giltig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Hej!
Ibland bryts min uppkoppling och jag får detta medelande
Ändsystems IP-adress är inte giltig. se bild.
http://www.varmlandsfynd.com/ip.jpg
Och när jag skriver ipconfig/all i dos så får jag fram bl.a.
lånat ipnummer kl.00.00
återlämnat ipnummer kl 00.10
Vad är det?

Hade samma problem för nån månad sen. Vet inte om det berodde på att jag körde med BBIagent då som agerade router. Nu kör jag med m0n0wall och inte fått det igen. Har dock telia 8000 nu också.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Anledningen till felmeddelandet är antingen att ip-adressen inte blivit utlånad (ganska ovanligt) eller att leasetiden har gått ut, utan att klienten förnyat. Sitter allt som oftast i kundutrustningen (dock inte alltid). Det man ska se över när felet börjar uppträda är i första hand brandvägg/router, och även att nätverkskortet har de senaste drivrutinerna. Skulle gissa på att en ibland felande systemklocka även skulle kunna framkalla detta fel.

Permalänk
Medlem

Tog bort x i energisparfunktionen i enhetshanteraren för nätverkskortet
Få se om det hjälper. än så länge funkar det. men hur har x kommit dit.

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

Det är defaultinställning.

Permalänk

Re: IP-adress är inte giltig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christer
Hej!
Ibland bryts min uppkoppling och jag får detta medelande
Ändsystems IP-adress är inte giltig. se bild.
http://www.varmlandsfynd.com/ip.jpg
Och när jag skriver ipconfig/all i dos så får jag fram bl.a.
lånat ipnummer kl.00.00
återlämnat ipnummer kl 00.10
Vad är det?

Jag hade EXAKT samma problem, det berodde på att batteriet på mitt moderkort var slut...

Går din klocka fel efter ett tag i Windows?

Prova i så fall att byta batteri, det funkade för mig

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

Löste det sig Christer för jag har samma problem?
Har en helt ny 804hv. Uppdaterad firmware. Kan surfa i 20 min sen får jag ip ej giltigt. Startar jag om router så kan jag logga in igen???

Permalänk

testa batteriet på moderkortet, det funkade fint för mig efter att jag bytte, och mitt adsl har varit igång i flera veckor i sträck nu

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Medlem

tror inte det är batteriet, har bara haft moderkortet i 2 månader.

Edit: tror jag har löst det nu. uppdaterade firmware igår och efter det kom problemet. Pratade med dlinksupport och de mailade en gammal firmware, stoppade i den och nu funkar det igen. Märkligt att nyare inte alltid är bäst:)

Permalänk
Medlem

Christer som inte har router borde nog byta batteriet. Det som tyder på det är att det stod "Lånet erhölls 00:00", är batteriet vaj blir tid och datum i datorn 1980-nånting kl 00:00. Om klockan var så hela tiden så skulle det inte spela ngn roll, men en teori är att problemet uppstår sedan när XP emellanåt synkar datorklockan mot time.windows.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thewall
tror inte det är batteriet, har bara haft moderkortet i 2 månader.

Edit: tror jag har löst det nu. uppdaterade firmware igår och efter det kom problemet. Pratade med dlinksupport och de mailade en gammal firmware, stoppade i den och nu funkar det igen. Märkligt att nyare inte alltid är bäst:)

Varför uppdatera något som fungerar? Risken är ju att det slutar att fungera när man uppdaterar. Det kan ju bli strömavbrott precis i uppdateringsfasen......

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

D-link 804Hv ny firmware 1.38

Jag köpte en D-link 804Hv för några dagar sedan, uppdaterade direkt firmwaren till v1.36 och fick samma problem som Christer och thewall. Jag tog en koll på D-link i Taiwan http://tsd.dlink.com.tw/info.nsf/download/Internet+Gateways?o... och hittade en ny firmware v1.38. Jag installerade och alla problem är nu borta

Jag har Telia 8000 och efter några dagars testande är uppkoppling väldigt stabil med v1.38. Jag upptäckte inga skillnader i hastigheter jämfört med v1.36.

Hoppas det hjälper !

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

LOL!
köpte en 804hv i fredags och updaterade till v1.36 och fick samma problem. Ringde telia support som sade att dlink har problem. ringde dem och fick det bekräftat. De trodde att en ny firmware skull komma inom 2 veckor. Så jag bytte till den gamla igen och då funkar det.

Antagligen är v1.38 den nya de menade. Svenska dlink ligger alltid långt efter.