Hur rengör ni eran TFT skärm??

Permalänk
Medlem

Hur rengör ni eran TFT skärm??

Hejsan. Har råkat få lite guck på panelen o undrar vad som är lättast att göra rent TFT med.

Visa signatur

[Soltek Qbic+Intergrerat moderkort]Intel P4 3.0 Prescott]160gb S-ata+120gb ata Seagate Baracuda]2x512 DDr]Connect3D Radeon 9800 Pro 128mb]BenQ FP783 TFT 17"]

PILLA ALLDRIG PÅ NÅGOT SOM FUNKAR.DET KOSTAR BARA EN MASSA PENGAR I SLUTÄNDAN

Permalänk
Medlem

Mjuk len trasa som inte fäller fuktad i varmt vatten. Använd aldrig rengöringsmedel på en TFT, det förstör antireflexfilmen samt kan även smälta plastfolien. Gnugga inte heller hårt då detta kan göra samma sak.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Tack. Får testa detta.
Det kan inte funka med en vanlig disktrasa som är ny kanske??Typ Wettex

Visa signatur

[Soltek Qbic+Intergrerat moderkort]Intel P4 3.0 Prescott]160gb S-ata+120gb ata Seagate Baracuda]2x512 DDr]Connect3D Radeon 9800 Pro 128mb]BenQ FP783 TFT 17"]

PILLA ALLDRIG PÅ NÅGOT SOM FUNKAR.DET KOSTAR BARA EN MASSA PENGAR I SLUTÄNDAN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purre
Tack. Får testa detta.
Det kan inte funka med en vanlig disktrasa som är ny kanske??Typ Wettex

Jodå, se bara till så den inte har något rengöringsmedel på sig, eller har en hård yta.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Jag har ett medel som är speciellt anpassat för TFT. Fått det av mormor

Visa signatur

Vill ha tillbaka Övriga ämnen!

Permalänk
Medlem

Det överlägsna är putsdukar till glasögon. Dessa är väldigt mjuka och luddar inte. Jag torkar min platta med dessa ca varannan dag från damm, och om det blir någon fläck tar jag lite vatten på duken. Helt suveränt. Skulle aldrig ta en wettex trasa i närheten av min guldklimp

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Testar nog det med putsdukar till glasögon.

Att man inte tänkte på det

Tackar o bockar för tipset

Visa signatur

[Soltek Qbic+Intergrerat moderkort]Intel P4 3.0 Prescott]160gb S-ata+120gb ata Seagate Baracuda]2x512 DDr]Connect3D Radeon 9800 Pro 128mb]BenQ FP783 TFT 17"]

PILLA ALLDRIG PÅ NÅGOT SOM FUNKAR.DET KOSTAR BARA EN MASSA PENGAR I SLUTÄNDAN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Mjuk len trasa som inte fäller fuktad i varmt vatten. Använd aldrig rengöringsmedel på en TFT, det förstör antireflexfilmen samt kan även smälta plastfolien. Gnugga inte heller hårt då detta kan göra samma sak.

Även vatten ska vara mindre bra för TFT-skärmar, men det finns ju olika grader av "fuktad". Du är säkert väldigt försiktig själv, men bara som en varning för andra som tänkt rengöra skärmen.

Det bästa är nog att köpa riktiga putsdukar - om man inte är för sniken att slänga ut en 50-lapp när man köpt en skärm för minst 4000.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Även vatten ska vara mindre bra för TFT-skärmar, men det finns ju olika grader av "fuktad". Du är säkert väldigt försiktig själv, men bara som en varning för andra som tänkt rengöra skärmen.

Det bästa är nog att köpa riktiga putsdukar - om man inte är för sniken att slänga ut en 50-lapp när man köpt en skärm för minst 4000.

Om man köpt en skärm för 6999:- då?

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Om man köpt en skärm för 6999:- då?

Rengöres lämpligen med en blanding av kaffe (hett) och folköl.

Eller kanske inte. För att återknyta - jag tror iofs inte att skärmen dör av lite vatten, men står det i instruktionsboken att man inte bör rengöra med vatten så låter jag bli. Dessutom så tycker jag att skärmrengöringsdukarna funkar fint.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

Rengöra med fuktad trasa ska funka på min Samsung 710T enligt instruktionsboken. Dränker man bara inte trasan tror jag det är lugnt.

Permalänk

sån där Swiffer funkar jättebra, suger liksom upp allt dammet utan att smeta ut det.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |