Långsam boot av XP

Permalänk
Medlem

Långsam boot av XP

Jag har ett rätt irriterande problem vid uppstart av XP. Själva laddandet går snabbt och bra, och man kommer fort in i själva skrivbordsmiljön, men det är här problemet kommer. Nere i taskbaren (vid klockan) laddas alla ikoner upp förrutom nätverksikonen, och ingenting går att göra med datorn. Klickar man på startmenyn händer ingenting, försöker man spela upp en filmfil så startas mediaspelaren men utan uppspelning. Kort sagt så verkar datorn mycket upptagen med någonting. Efter ca 2 minuter så ploppar nätverksikonen upp och allting börjar fungera som normalt.

Har letat runt på google och det finns flera trådar om liknande problem, men de verkar inte vara lösta. Sökning på forumet gav heller inte mycket.
På några sidor tipsas om att man ska stänga av "file and printer sharing", men det hjälpte inte.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

det låter som om du har problem med dina nätverksinställningar..
Typ: DNS etc..

Det finns time outer som måste "väntas ut" om inte datorn inte lyckas få kontakt med t.ex. DNS..

Så mitt tips är att kontrollera dina nätverksinställningar..
(enligt besked från din internetleverantör etc.)

Permalänk
Medlem

har samma problem någom som vet vilken inställning man ska pilla på? orka med kundtjänst!

jag har en dns-namnserver var ska jag fylla i den nånstans?

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD

Permalänk

Jag har upplevt ungefär samma problem när jag har haft nätverkskortet inställt på DHCP när det inte har funnits någon DHCP-server i nätverket.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har kollat på mina nätverksinställningar och testat ändra lite, men det har inte hjälpt.
Har DHCP igång, och får ip med datorn både i Lund (sunet) och i Växjö (bbb), så det borde inte vara några problem med dhcp:n, och jag kan inte stänga av den om jag vill vara uppkopplad. Har heller inte fått några inställningar från "ISP:n", utan allt som sagts var att man skulle ha DHCP igång.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har ni kollat i loggboken...

Det kan finnas information om vad som orsakar fördröjningen däri!

Permalänk
Medlem

detta hittade jag i logg boken jag använder antivir

"Det går inte att hitta en beskrivning för händelse-ID 4097 i källan AVWUpSrv. Den lokala datorn har eventuellt inte nödvändig registerinformation eller meddelande-DLL-filer som behövs för att visa meddelanden från en fjärrdator. Kanske kan du använda flaggan /AUXSOURCE= om du vill se den här beskrivningen. Mer information om detta finns i Hjälp- och supportcenter. Ytterligare information: Service started!."

???

Visa signatur

[iMac 27" i5 2,8GHz 8GB Ram 1TB HDD 128GB SSD] [Macbook Air 11" 1,6GHz i5 2GB Ram 64GB SSD