Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilket hade DU valt?

Skulle va kul att nu, när korten börjat komma ut, se vad folk tycker. Vilken KRETS hade du valt på ditt nya grafikkort?

EDIT: Ovanstående X800XT Premium Edition är fel. Det ska givetvis vara X800XT Platinum Edition

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu lutar det åt ett X800XT då de ny drivrutinerna verkar låvande.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har beställt ett X800XT, men det verkar dröja med leveransen

Visa signatur

Asus K8VSE|A64-3400+|Zalman 7000B-CU|Crucial BallistiX 2X512 PC3200 CL2|Leadtek 6800GT @ 400-1100|Antec NeoPower|Audigy2|Sony G420.

Permalänk
Medlem

aha...

Menar ni de nya cat 4.9? Har inte kollat så noga på dom. Jag har alltid också lutat åt x800XT PE. Men efter att ha läst här vet man ju inte. Men å andra sidan, folks smak är olika. Oavsett vilka resultat som än visas lär nog folk alltid tycka olika. Allt kan ju tolkas på sitt sätt.

Vilka nyheter kommer med 4.9? Vilka prestanda vinster ser man? Har dom fixat openGL tro?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en del trådar om det här på forumet så leta på.

Men det ser ut som om dom börjar att få ording på problemen, men 4.9:an ligger 2 månader in i framtiden om dom inte skyndar på den förstås, jag skulle köpt ett GT kort nu i slutet av denna månad men nu ser X800XT ut att gå segrande ut ur striden så.........

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31748...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31890...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31703...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

hmmm...

Det låter fint. Funderade på en annan sak också. 6800 Ultra finns ju att få i olika frekvenser. Gainwald säljer ju 3 olika så vitt jag vet, 400 - 430 - 450. Finns det olika X800XT PE frekvenser också? Och i så fall vilken tillverkare har överklockade kort? Om bara X800XT PE finns i standard-frekvens så undrar man ju nästan över huruvida det inte varit bättre med ett klockat 6800 Ultra. I dom flesta tester vinner ju X800XT PE marginellt över 6800 Ultra (standard). Om man då hade köpt ett överklockat 6800 Ultra i 450MHz från Gainwald te.x, så hade man kanske fått ett ännu snabbare kort då. Skillnaden 400 --> 450 = 12% och enligt flertalet tester vinner X800XT PE sina vinster med runt 5-10% (i vissa fall upp till 15%).

Ett Gainwald GeForce 6800 Ultra Golden sample Extreme 450Mhz hade kanske varit det snabbaste?

Oj oj va jobbit det blev

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det är sant att de överklockade Ultra korten är bäst men de kostar lite mer också men problemet är att dom tar upp en PCI plats plus att dom kräver 2st molex och dom blir varma som skam annars är dom super.

Jag vet inget om överklockade X800XT kort men dom kommer var så säker det närmaste som finns är HIS ICE Q II men den tillverkades i så litet antal att det går inte att få tag i men dem kommer väll igång med tillverkningen innom kort skulle jag tro.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jasså, vad jag förstått skulle Golden Sample korten ha mkt bra kylning? Men jag kan ha fel.

Jag hade också just lyckats glömma att 6800 Ultra behövde typ 450 - 500 W nätagg. Detta gör mej sur .Och för dom som snart skriver att det bara behövs om man har en massa skit så kolla mina specs. Jag har 7 st HDD, 3 st 5.2 tums spelare samt 9st USB enheter att driva :D, så jag behöver nog ett 500 TUSAN OXÅ

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Den kommer att få bättre kylning men just nu är det en standard kylare, vi får se nu i veckan om Gainward skall skicka ut gratis kylaruppgradering eller vad dom gör.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ATI Radeon X800XT Premium Edition

Jag är såpass nöjd med ATI så jag tänker fan inte byta, spelar inte mig så stor roll ifall Nvidia är snabbare i Doom 3, då det spelet inte är anledningen till att jag köper ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Nvidia Geforce 6800ULTRA

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

Nvidia Geforce 6800ULTRA

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

Geforce 6800U helt klart ATI är ju bara strul.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Nvidia Geforce 6800ULTRA

Bättre drivers. ATI är klåpare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Geforce 6800 Ultra för att motverka äckliga fanboys

Permalänk
Medlem

Geforce, men det är bara för att jag alltid tyckt bättre om Nvidia

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

tycker att samma tråd ska göras efter att HL2 kommit ut... Misstänker att resultaten och siffrorna då kommer vara ganska omvända i omröstningen!

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
tycker att samma tråd ska göras efter att HL2 kommit ut... Misstänker att resultaten och siffrorna då kommer vara ganska omvända i omröstningen!

Min tanke precis...

Jag skulle utan tvekan ta X800-kortet.

Ang. överklockade kort så kommer det inte komma några sådana med ATI-chip på, ATI tillåter inte tillverkare att ändra frekvenserna på deras kort, även om Saphire har löst det på ett kul sätt med sina Toxic kort...

_baRRy_: har du problem med ATI kort det med största sannorlikhet skit bakom spakarna som orsakar det

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

har GT korten fortfarande referenskylningen eller hur vet man det?

Visa signatur

P4 3.2E@4.3 -IC7| Vapochill PE| 2*256MB Adata pc4000 | Raptor 74gig + Hitachi 7k250 160gig /Aspire 520w/X800 XT PE

Permalänk
Medlem

självklart ett nVidia 6800GT och gärna ett gainward GS så man kan klocka det till Ultra++

Oj! hade jag redan köpt ett sånt? Åh så nöjd jag är!

Permalänk
Medlem

Jag är ATI fan men väntar nog till nästa kort ATI släppes

Permalänk
Medlem

Ett X800XT funkar väl tilräckligt bra i DOOM 3 i allafall så varför bry sig ?

Visa signatur

Asus K8VSE|A64-3400+|Zalman 7000B-CU|Crucial BallistiX 2X512 PC3200 CL2|Leadtek 6800GT @ 400-1100|Antec NeoPower|Audigy2|Sony G420.

Permalänk
Medlem

GT korten finns än så länge bara i ref-kylning. Dock är en verision med 2 fläktar på gång snart. Från Leadtek tror jag.

Gud va folk verkar gilla Nvidia.

Men HL2 borde väl inte ändra folks uppfattning så mkt. Jag menar, det är 2 spel vi fokuserar allt på. Om vi hade struntat i doom3 och hl2 hade man kanske fått en ärligare bild av korten. Dom spelen är bara 2 av många mycket imponerande spel som snart släpps. Vi borde sluta basera våra kort-köp på dessa 2 kort och se till helheten.

Jag är fortfarande sur över att behöva byta nätagg om jag ska ha ett Nvidia

Nästa ATI kort? Menar du r500? Det kommer väl inte förrens om typ 1 år?

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

skulle tagit X800. Har alltid kört nvidia men nu tänkte jag ha lite omväxling.

Dessutom får ju X800 bättre i nästan alla tester än i doom 3.

Visa signatur

Woop woop

Permalänk
Medlem

Suck, kommer att få stroke av detta. Kanske ska skita i allt o köpa x-box istället

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Köp ett X800XT PE om du är nöjd med ATI. Om du inte gillar ATI så ta NVIDIA-kortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra svar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

LOL, Men om man för närvarande har 2 datorer med ATI i den ena och Nvidia i den andra och är supernöjd med båda?

Om korten visat sin slut-prewstanda nu så hade jag nog valt ATI. Men det känns lite som om nvidia kortet är mer tekniskt avancerat (fler transistorer etc etc) så att det borde ha högre potential. Tänk om dom om 1 månad släpper nya drivers som höjer nvidia prestandan med typ 50%. Då blir man ju lessen om man köpt ett radeon

Hoppas många går in här o röstar, så kan man ta det som flest tror på. Det är som med flugorna. 10 miljarder flugor KAN inte ha fel...... bajs är gott (och det stämmer ju, så kanske stämmer majoritetsbeslutet i grafikkortsvalet oxå)

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu är det ganska enkelt att välja för man ser att X800XT korten är det bästa alround kortet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trauma
Om korten visat sin slut-prewstanda nu så hade jag nog valt ATI. Men det känns lite som om nvidia kortet är mer tekniskt avancerat (fler transistorer etc etc) så att det borde ha högre potential. Tänk om dom om 1 månad släpper nya drivers som höjer nvidia prestandan med typ 50%. Då blir man ju lessen om man köpt ett radeon

NV3x var ett tekniskt sett mer avancerat kort än R3x0 hur mycket hjälpte det? Det mest avancerade kortet är inte automatisk det bästa.