Permalänk
Hedersmedlem

Opteron-baserad rackserver

Söker rekommendationer på en rackburk. Lite krav:

  • 2-4U

  • Dual Opteron

  • SCSI RAID-5

  • 3x SCSI-diskar (eller fler)

  • Gigabit NIC (gärna Intel)

  • Allt ska fungera i Linux 2.6 utan obskyra binärdrivrutiner.

  • Bra garantier och support

  • Humant pris (30 000 - 35 000:-)

Tyvärr tillverkar inte Dell AMD-baserade maskiner, annars hade de säkerligen haft en bra server. Deras Intel-burkar är mycket bra, och finns det inget som passar på AMD så blir det nog en Intel från Dell. Har kollat lite på HP, Sun och IBM men deras online konfiguratorer är inte speciellt bra och man får inte en helt klar bilder över vad det är för grejer man får.

HP, Sun och IBM har förövrigt bara 1U:are och dessa rymmer bara två diskar.

Någon som har erfarenheter av detta? Har jag förbisett någon tillverkare?

Permalänk
Hedersmedlem

1u-chassin brukar väl rätt ofta ha 4 hotswaprack i fronten?

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

Inte i varken IBM, HP eller SUN. Bara två diskar där vad jag kan läsa mig till.

Dell Poweredge 2850 verkar vara det som kommer närmast. Förvisso inte Opteron men Intel Xeon EM64T.

Permalänk

Ska inte Dell börja med Opteron då? Ring dom och fråga tycker jag, om du nu gärna vill ha Opteron.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara funkis med ett hemmabygge då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Kan det inte vara funkis med ett hemmabygge då?

Supporten på ett hemmabygge brukar inte vara så värst bra
Jag förmodar att en burk med dom specarna ska användas till något mer seriöst än en hemma server. Man vill inte direkt låta maskinen vara nere 2v för en RMA på modekortet.

Men ska den användas som lab-server eller dylikt så kan det helt klart vara värt att bygga den själv.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lando
Supporten på ett hemmabygge brukar inte vara så värst bra
Jag förmodar att en burk med dom specarna ska användas till något mer seriöst än en hemma server. Man vill inte direkt låta maskinen vara nere 2v för en RMA på modekortet.

Men ska den användas som lab-server eller dylikt så kan det helt klart vara värt att bygga den själv.

Jo, det är sant. Tror väl att tysys.se har vettiga opteronservrar.

Visa signatur
Permalänk

HP/Compaq har ju 2u servrar med fler än två diskar. Här sitter det några Proliant dl380 med plats för 6 diskar i varje. För Xeon dock

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Hedersmedlem

HP har en som heter DL585 (quad moderkort) och den börjar i prisklassen 80 000+ Inte direkt aktuellt.

tysys.se hade inga specs på 2U:arna, men det känns ändå som ett relativt osäkert kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
HP har en som heter DL585 (quad moderkort) och den börjar i prisklassen 80 000+ Inte direkt aktuellt.

tysys.se hade inga specs på 2U:arna, men det känns ändå som ett relativt osäkert kort.

Jo, de är lite dåliga på det, har inte heller handlat där själv, men de har ju onekligen många opteronburkar. Får man fråga vad servern skall användas till?

Visa signatur
Permalänk

Får man bara vara lite nyfiken och fråga vad den ska användas till?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem

Den ska användas som SQL-server är det tänkt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat http://www.mapcom.se ?
Dom säljer platta grejer från http://www.supermicro.com

http://www.datelcomp.se har också Supermicro
Även http://www.mullet.se har en del skoj.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Tack JenzA. Jag kanske är blind, men jag ser inga Opteronservrar från Supermicro.

Permalänk
Medlem

Det vet jag inget om, Jag frågade bara om du hade kollat dom.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, de har jag kollat på.

Jag tycker nästan synd om AMD som har en så pass kapabel processor men det finns allt för få servermodeller. Inte konstigt att de inte kan ta en större marknadsandel än vad de har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Jodå, de har jag kollat på.

Jag tycker nästan synd om AMD som har en så pass kapabel processor men det finns allt för få servermodeller. Inte konstigt att de inte kan ta en större marknadsandel än vad de har.

Mullet säljer MSI Opteron dualbrädor såg jag http://www.mullet.se/sortiment/group.htm?category_id=6144
Du får väl bygga själv, Samtidigt får du skriva en artikel om det ;).

Intel skrämmer väl skiten ur datortillverkarna om dom bygger med annat än Intelkretsar.
Jag vet att Dell hade stora planer på Opteron, Men dom la ner det plötsligt av olika anledningar som dom inte ville prata om.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Mullet säljer MSI Opteron dualbrädor såg jag http://www.mullet.se/sortiment/group.htm?category_id=6144
Du får väl bygga själv, Samtidigt får du skriva en artikel om det ;).

Intel skrämmer väl skiten ur datortillverkarna om dom bygger med annat än Intelkretsar.
Jag vet att Dell hade stora planer på Opteron, Men dom la ner det plötsligt av olika anledningar som dom inte ville prata om.

Tror jag hoppar över hemmabyggen, bättre att ha tryggheten som en större tillverkare ger. Eftersom jag inte är någon bättre artikelskrivare så låter det inte allt för roligt eller troligt :-). För AMD's skull hoppas jag att de blir fler opteronbaserade servrar i framtiden annars ser det väldigt mörkt ut för deras del.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Sun burkar? Från Dustin.se:
SUN FIRE V20Z OPT242 2GB/36GB 2XLAN RAID CD 2P
Pris 35 600,00 SEK(exkl moms)

SUN FIRE V20Z OPT242 1GB/36GB 2XLAN RAID CD
Pris 20 595,00 SEK(exkl moms)

(OBS: bara en processor installerad.. den andra får du köpa till vid behov?)

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Har du kollat på Sun burkar?

Ja, om du har läst hela tråden framgår det, speciellt första inlägget i tråden. Den saknar tyvärr möjlighet att köra RAID-5 för det finns bara plats för två diskar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju handla externa diskkabinett, oftast en bättre lösning på sikt fast dyrare i inköp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Den ska användas som SQL-server är det tänkt.

hehe , vad är en "SQL -Server"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
hehe , vad är en "SQL -Server"?

Databas....

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''