Permalänk
Medlem

Faq - Adsl

Vad är DSL?

DSL står för Digital Subscriber Line och är en teknik för att skapa datalänkar över vanliga telefontrådar.

Vilka sorters DSL finns det?

Liten lista (alla hasigheter anges ner/upp)
ADSL - Assymetric DSL, max 8Mb/1Mb
ADSL2 - Nyare standard med högre hastigheter, max 12Mb/3Mb
ADSL2+ - Ännu nyare med högre hastigheter, max 24Mb/3Mb
VDSL - Snabbare variant av ADSL, max 52Mb sammanlagd bandbredd
IDSL - Vanlig ADSL fast över en lina med ISDN iställer för telefon
SDSL - Single-line DSL, symmetrisk DSL, max 2Mb/2Mb
Det finns massor med fler mer eller mindre skumma varianter, men detta är de vanligaste.
ADSL2 och ADSL2+ har även stöd för att koppla ihop flera telelinor till en enda, ungefär som parallellkoppling, för att öka på prestandan ytterligare. (Egentligen fick de tekniken gratis iom. att DSL är baserat på ATM som redan har detta)
Tillägg från toxi:
VDSL har 52Mbps total bandbredd dvs upload+download, vdsl kan köra i ett antal olika mode:er både assymetrisk o symmetriska hastigheter.
ADSL2 klara samma upload som ADSL2+, det enda hastighets skillnaden mellan + o icke + är downloaden, dessutom är det optional att använda den utökade uploaden då man tar 32 toner från downloaden (ton 32-63).

Hur fungerar det?

Det hela går ut på att man låter telefonen få använda sina frekvenser dv.s. 0,4 till 3,4 kHz och sedan låter DSL utnyttja frekvenserna ovanför det, normalt vid 26 kHz och uppåt. Själva dataöverföringen är baserad på en teknik som heter ATM (Asyncronous Transfer Mode).

Varför behöver jag filtret, vad gör det?

Filtret delar upp telefonen frekvenser och de frekvenser som DSL använder. Det filtrerar också bort ringsignaler och lite annat skräp från linjen som DSL-modemet ser, detta för att inte det ska bli störningar på vare sig telefonen eller uppkopplingen. Det sitter ett liknande filter på telestationen med samma funktion. Det är också därför som det är viktigt att det sitter i första jacket bland annat.

Varför får jag inte full hastighet?

Det kan bero på många saker. De två vanligaste är nog hur långt ifrån telestationen man bor, och skicket på telekablarna dit. Även dåliga skarvsladdar och liknande kan påverka hastigheten.

Kan jag låsa upp hastigheten på min uppkoppling som med kabelmodem?

Nej, det går inte. Alla som påstår annat ljuger eller vet inte bättre. Hastigheten styrs på din uppkoppling styrs av utrustningen på telestationen, den så kallade DSLAM:en (DSL Access Multiplexer).

Bostream x-stream med modem från orckit
Denna uppkopplingen använder inte ADSL enligt gängse standard, så modemet går inte att använda till andra leverantörers DSL-abbonemang.

Är DSL halv eller full duplex?

Full duplex, alltid full duplex. Många blandar ihop det här med duplex och hastigheter, de har inget med varandra att göra. Duplex anger om utrustningen kan prata samtidigt eller inte. Följande finns:
Simplex: Enkelriktat. Bara en sida pratar, den andra lyssnar.
Halv duplex: Dubbelriktat. Sidorna turas om att prata, ungefär som en jaktradio. Man kan inte höra om man trycker på sändknappen.
Full duplex: Dubbelriktat. Bägge sidorna kan prata samtidigt och lyssna samtidigt.
DSL delar upp frekvenserna som den har till förfogande och anger ett band för upp och ett annat band för ner enligt följande:
125 kHz - 207 kHz: Uppströms, från ditt modem till DSLAM
272 kHz - 1,1 MHz: Nerströms, från DSLAM till ditt modem
På detta viset så kan bägge sidorna prata med varandra samtidigt utan att krocka.

Hur ser det ut i det stora hela?

En enkel illustration ser ut som följer, jag använder Telia som exempel men det är ganska allmängiltigt.

En hel del ISP:n kör dock inte ATM i sitt stamnät, utan kan köra andra typer av nätverk såsom Gigabit Ethernet eller något annat skoj

Vad är PPPoE och PPPoA?

Det är olika teknkiker för att transportera data inom ett ATM-nät. PPPoA står för PPP over ATM, och är det som används för att flytta datan inom själv ATM-nätet. PPPoE är PPP over Ethernet och används på din sida av modemet. Modemet översätter PPPoE till PPPoA när den skickar ut trafiken på nätet. En av sakerna som PPPoA/E ger är ett inloggningsförfarande som ISP:n använder för att verifiera att du har rätt att använda deras uppkoppling.
Ett annat sätt att göra det hela är som Telia har valt att göra, de använder RFC1483-bryggning vilket lägger en mindre last på hela nätverket överlag. Nackdelen med det är att det inte har något inloggningsystem inbyggt, därav telias inloggningssida.

Varför går min nerladdning långsammare när jag laddar upp?

Det har inte med DSL som sådant att göra, utan är en sidoeffekt av att DSL är assymetriskt (olika hastighet på upp och nerlänk) och hur TCP fungerar. TCP är konstruerat lite dumt, och förutsätter att alla länkar är symmetriska. Ett antal förbättringar har gjorts, men grunddesignen är som den är.
Det enda sättet att råda bot på detta är att börja prioritera sin trafik på upplänken, lämpligtvis med sin brandvägg eller med mjukvara på sin dator. Även de flesta unix- och unixliknande operativsystemen klarar av att göra detta.
Exempel på mjukvara som kan göra detta:
m0n0wall Fristående brandvägg baserad på FreeBSD.
cFos Speed Mjukvara för windows.
Wondershaper Script för trafficshaping med linux iptables.

---
Det var vad jag kunde komma på just nu, har ni frågor så fråga på så ska jag svara och uppdatera FAQ:n.

edit:
m0n0wall kör BSD, inte linux.
2004-08-19:
Uppdaterade infon om olika standarder och lade till lite bildtext.
2004-08-31:
Lade till om IMA vid ADSL2/2+.
Orckit-modem och andra leverantörer.
2004-10-24:
D-oh. cFos Speed är ju inte gratis jue.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

kan du inte lägga in tips på bra och stabila ADSL modem?

Permalänk
Medlem

De enda modemen som jag har personlig erfarenhet av är:
Alcatel Speedtouch:
Har alltid fungerat utmärkt åt min far.
Nokia MP5121:
Kör jag med själv, aldrig strulat alls. Har dock uppgraderat min till en Zyxel 642R med firmware.
Cisco SOHO-serien:
Alla dessa har fungerat mycket bra, men jag skulle nog inte rekommendera cisco om man inte är villig att lära sig ganska mycket, de förutsätter att man vet vad man sysslar med

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Re: Faq - Adsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun

Varför går min nerladdning långsammare när jag laddar upp?

Det har inte med DSL som sådant att göra, utan är en sidoeffekt av att DSL är assymetriskt (olika hastighet på upp och nerlänk) och hur TCP fungerar. TCP är konstruerat lite dumt, och förutsätter att alla länkar är symmetriska. Ett antal förbättringar har gjorts, men grunddesignen är som den är.
Det enda sättet att råda bot på detta är att börja prioritera sin trafik på upplänken, lämpligtvis med sin brandvägg eller med mjukvara på sin dator.
Exempel på mjukvara som kan göra detta:
m0n0wall Fristående linuxbrandvägg.
cFos Speed Gratis mjukvara för windows.

Du kan prioritera trafik med PF i OpenBSD också. Inte helt säker, men du kan till 99% prioritera trafik med de flesta unixar.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Nyligen köpt ett:
ZyXEL Prestige 645MP-A1

Måste säga att detta modem är ruskigt snabbt och stabilt. Slår lätt mitt gamla Ericsson AT314 i både ping och sändingshastighet.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Faq - Adsl

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Du kan prioritera trafik med PF i OpenBSD också. Inte helt säker, men du kan till 99% prioritera trafik med de flesta unixar.

Jupps, det är sant det. Ska lägga in det i FAQ:n vid nästa uppdatering.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk

är det verkligen så stor skillnad på vilket modem man använder?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Sett från DSL-standardens håll, nej. Ett ADSL-modem är ett ADSL-modem.
Tyvärr så är det ju så att inte alla tillverkare håller sig till standarden av olika skäl (läs: snåla byggkostnad).
Ibland har ju prylarna rena fel också, såsom värmeproblem till exempel (DLink 604 någon? ).

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk

Mycker bra skrivet, den här FAQen behövs verkligen.

Förövrigt kan jag rekommendera Wondershaper till dem som vill prioritera ACK-paket och små paket i linux. Jag använder det själv och jag måste säga att det fungerar grymt bra.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
är det verkligen så stor skillnad på vilket modem man använder?

Egentligen ska det ju inte göra någon skillnad som sagt. Fast Ericsson AT314 klarade inte mer än 600 kbit i sändningshastighet så jag märkte ju stor skillnad när jag bytte. Har telia 8000 förresten. Sen att pingtiderna blir bättre beror nog på den ökande bandbredden uppströms.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Tejp på denna tycker jag.

Permalänk
Medlem

det bästa som blivit postad här på swec den senaste tiden ... äntligen en FAQ att hänvisa till

angående modem så är där väl ingen större skillnad på dem, köp det modem er ISP rekomderar dels för att dom testat sin lina mest med det modem dom rekomderar dels för att det blir lättare när man klagar i ett senare skede.

förutom det kan jag rekomdera zyxels 645 mest på grund av att det modemet har 5års Garanti och garanti emot åska. sen är det rekomderat av Telia så använder man deras nät så ska det fungera bäst enligt dom.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Hrrm, m0n0wall är ju inte linuxbaserat, utan bsdbaserat.

Visa signatur
Permalänk

ADSL2 och 2+ är inte längre kommande standarder, utan finns på en del platser i Sverige redan. Annars är det en jättebra FAQ, speciellt delen med DUPLEX. Hoppas att diskussionen kring det dör iaf på detta forumet relativt snart. Notera också att det står DSL och inte bara ADSL! Gäller mao också VDSL..

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Hrrm, m0n0wall är ju inte linuxbaserat, utan bsdbaserat.

Stämmer.

m0n0wall fungerar förövrigt enormt bra om man vill prioritera ACK-paket. Klarar tillochmed den lite mindre erfarne med.

Permalänk
Medlem

Tänket bara flika in. Alcatel SpeeTouch home kör halv duplex på Wan porten. Återigen ahr det inget med DSL standard att göra utan det är modemet i sig som har denna egenskapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Hrrm, m0n0wall är ju inte linuxbaserat, utan bsdbaserat.

Oops.. D-oh! Tja, där ser man. Jag kör en debianmaskin med hemmahackade script på själv så jag har aldrig tittat så mycket på de olika lösningarna som finns ute redan. Har dock hört mycket bra om m0n0wall, så jag tänkte nämna den.

Uppdaterar faq:n på en gång.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Baztard
Tänket bara flika in. Alcatel SpeeTouch home kör halv duplex på Wan porten. Återigen ahr det inget med DSL standard att göra utan det är modemet i sig som har denna egenskapen.

Korrekt. Men eftersom 10Base-T halv duplex klarar av 10Mbit/s och ADSL har max 8+1 så spelar det ju ingen större roll.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

mycket bra skrivet, får gärna klistras

Permalänk

du har skrivit att man kan ha max 16mb upp med VDSL, hur kan man då få 26mb med VDSL från "bostream" ?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
du har skrivit att man kan ha max 16mb upp med VDSL, hur kan man då få 26mb med VDSL från "bostream" ?

vad jag kan se står det 52/16

Permalänk
Medlem

Öhm... måste påpeka/klaga lite...

Har alltid trott att Telias ADSL kördes i halv duplex?!?! Men i din FAQ har du skrivit att xDSL är full duplex... har jag alltså hört fel angående dettta???

Men annars så har du påbörjat på en utomordentlig bra FAQ... fortsätt upppdatera den...

Hit med klisterburken så den kan bli klistrad...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
du har skrivit att man kan ha max 16mb upp med VDSL, hur kan man då få 26mb med VDSL från "bostream" ?

hajjar inte heller

Permalänk
Medlem

VDSL har 52Mbps total bandbredd dvs upload+download, vdsl kan köra i ett antal olika mode:er både assymetrisk o symmetriska hastigheter.

Dessutom bilden kan te sig lite inkorrekt då det numera i huvudsak använder GE istället för ATM för o koppla ihop dslam, bla ericsson har satsat hårt på denna lösning då GE utrustning är mer kostnad effektiv än ett atm nät.

ADSL2 klara samma upload som ADSL2+, det enda hastighets skillnaden mellan + o icke + är downloaden, dessutom är det optional att använda den utökade uploaden då man tar 32 toner från downloaden (ton 32-63).

Frekvenserna stämmer för adsl1, dom är baserade på att ton 6-31 används för upload och ton 32-255 till download, varje ton har en bandbredd på drygt 4 Khz.

Permalänk
Medlem

Man tackar för infon. Ska uppdatera FAQ:n med det senare.

Det är mycket trevligare att handskas med GE, det är sant. Men skanova kör fortfarande ATM i sitt nät så vitt jag vet, och det var ju det jag baserade exemplet på. Skulle kunna tänka mig att MPLS börjar komma inom accessnäten också, det har ju klara fördelar.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

Telia har köpt in ericssons dslam så dom kommer säkert gå över till deras teknik på sikt, men japp telia kör atm och har gjort sedan dom drog igång adsl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Telia har köpt in ericssons dslam så dom kommer säkert gå över till deras teknik på sikt, men japp telia kör atm och har gjort sedan dom drog igång adsl.

Faktiskt har Telia ett par Flexicom-kunder fortfarande, och dessa kunder kör Orckitplattformen som Bostream senare använde till sin Xstream. Såvitt jag vet inte realiserat mha ATM.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

lol :P, men på lite sikt kommer nog atm att minska sin betydelse då detta är en betydlig dyrare teknik än tex GE baserade nät.

En intressant aspekt är netnods exchange punkter som mer eller mindre bara är GE baserat numera, GE va tänkt från början att vara ett komplement till normal sonet/sdh anslutningen, men verkar ha tagit över helt numera.

Permalänk
Medlem

du får ändra max hastighet på adsl2+ då ogun, song släpper ju 28mbit.

sen vore det kul om du kunde berätta vad för teknik bostream xtream bygger på, det skickar ju ethernet-paket över och inte använder ATM som standarden föreskriver. tror jag läst att det ska vara bättre, varför vet jag ej och i praktiken märker man väl knappast nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
du får ändra max hastighet på adsl2+ då ogun, song släpper ju 28mbit.

sen vore det kul om du kunde berätta vad för teknik bostream xtream bygger på, det skickar ju ethernet-paket över och inte använder ATM som standarden föreskriver. tror jag läst att det ska vara bättre, varför vet jag ej och i praktiken märker man väl knappast nåt.

Jag misstänker att tyrckfelsnisse har varit i farten hos song, eller så bryter de mot standarden eftersom vad jag vet så är det absoluta taket för ADSL2+ 24MB/s. Intressant med ADSL2 och 2+ är ju dock att den har stöd för ATM IMA, en teknik som tillåter flera länkar att kopplas ihop. Så man kan köra ADSL2+ i två telefonlinor till samma modem och få i princip dubbla bandbredden. Ska bli intressant att se om några leverantörer här i sverige kommer att erbjuda det, en hel del villor har ju dubbla linor in.

Har letat efter information om exakt hur Orckits utrustning fungerar, men inte hittat något. Ska dock gör en notering i FAQ:n om att xstream-modemen inte fungerar till andra abbonemang.

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem

hmm....mkt bra!

en liten sak ang. topic: byt till FAQ - xDSL (det handlar ju inte bara om adsl..)

jag har telia 500 med ett Alcatel Speedtouch Home. funkar mkt stabilt.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!